Van Dun-le-Palestel naar Nogent sur Seine.

Frankrijk, Gien

De vogel van gisteren is een groene specht. Bedankt Joost en Martin.

Om negen uur opgestaan, stralend blauwe lucht. Maar koud buiten, slechts 4˚C. Eerst maar koffie en dan onder de douche. Lekkere douche in een koud sanitairgebouw; weer handdoek vergeten. Gelukkig heb ik een dikke badstoffen ochtendjas.
Maar weer koffie, toilet geleegd, afgerekend (€13,22 per nacht) en op weg naar de Intermarché voor diesel. Ik wist niet dat er 95 liter in past.
Om elf uur op pad naar het stadje Provins met een camperplaats naast het kasteel.
Uiteraard via kleine wegen en niet via autowegen. In het begin een mooie weg door het glooiende landschap van de Creuse. Bos afgewisseld met weidevelden waarin bruine koeien. Later werden dat weiden met witte koeien. Daarna ging dat over in grote velden met landbouwgrond. Geen koe meer te zien.
Wel, verstopt bijna, een veldje met frisse, verse gele zonnebloemen.
De wegen werden ook kaarsrecht. Cruisecontrol op 80 km/uur en rustig toeren. Ging lang goed maar toen werd de weg echt nieuw met elke 500 meter een rotonde. Gek wordt je er van. Later werd dat beter en verdwenen de rotondes weer en bleef de weg kaarsrecht.
Bij het oversteken van de Seine zag ik een mooie camperplaats aan het water! “Nee, ik hou me aan het plan, Provins.” Daar heb ik nog spijt van gekregen.
Even na half vijf in Provins aangekomen. Te laat de Garmin op camperplaats gezet. Eerst dwars de stad door want de toegangsweg is aan de andere kant.
Als je de navigatie volgt wordt die wild enthousiast. De kortste weg, of het past of niet. Met enig steken paste het. Wat een mooi stadje met veel smalle winkelstraatjes.
Eindelijk op het goede, smalle pad, steil omhoog. Toen had ik moeten stoppen. Ook omdat er max. 3.5 ton stond. Heel scherp sturend kwam ik ver, maar toen hield het op. De bocht naar rechts haalde ik niet. Rechtdoor gereden en toen hield het echt op. Het liep dood.
Met hulp van twee man gekeerd via een oprit, millimeterwerk, hopen maar dat er geen bobbel of kuil in de weg zit. De straat werd afgezet en tegen het verkeer in terug tot er een weg naar beneden was.
Niet de goede weg, maar gelukkig wel iets breder dan mijn campertje.
Garmin gezet op de dichtstbijzijnde camperplaats (20 km); voor de camping in het dorp Nogent sur Seine, onder de rook van de kerncentrale.
Uitgeput om 17.45 uur mijn pilsje mogen nuttigen na 413 km.
Voor achten mijn bedje in.