Baltische Staten Riga, Letland

Letland, Riga

Om 08.00 uur de wekker, buiten zag het er goed uit. Maar het was maar 11˚C, te koud om naar buiten te gaan. Wakker geworden om 09.45 uur, nu 15˚C. Dat gaat de goede kant op.
Om 11.00 uur met de scooter vertrokken naar het oude centrum van Riga. Eerst de verkeerde kant op gereden, maar dat had ik al snel in de gaten. De oude stad is werkelijk vlakbij, ca. 2500 meter.
Met de scooter de oude stad ingereden, maar dat is geen doen. Overal kasseien, je hobbelt van je scooter af.
Gelukkig had ik ook mijn stok bij me en ben gaan wandelen onder een stralende zon.
Eerst maar eens een koffie genomen op het Domplein en gekeken hoe ik zou gaan lopen. Een plattegrond had ik gekopieerd uit de Capitool reisgids. Daar stond ook zo’n toeristentreintje, 5€ voor een half uur. Je komt dan bij bijna alle bezienswaardigheden en hij maakt ook stops voor een foto (niet uitstappen).
Een leuk druk centrum met vele terrassen die goed bezet waren.
Gelopen naar die dingen die ik nogmaals wou zien en op het Raadhuisplein op een terras het bier uitgeprobeerd. Verkeerde terras of verkeerde plein, grote pils 6.05€.
Verder gelopen en uiteindelijk weer terecht gekomen bij de Dom. Daar een donker biertje en een bord met frites en varkenshaas genuttigd. Nog even de Dom binnen geweest (3€) voor ik weer terug ging naar mijn scooter.
Wilde eerst nog naar de andere kant van de stad, naar de Jugendstil-wijk. Maar ik doe dat morgen met de camper.
Om 16.45 uur weer thuis, moe maar voldaan. Nu nog even Wifi regelen. Vergeefs, de camping is sinds gisteren 18.00 uur gesloten; de bewaking van het beursgebouw (entree is via parkeerterrein van de beurs) handelt de twee kampeerders (een rood busje en ik) af. Toiletten en douches wel geopend en ook vanavond schoongemaakt.
Om 17.30 uur werd het donker en al snel begon het stevig te regenen. Toch wel geboft vandaag met het mooie (terras)weer.

Hoi Rien, Bij sommige foto's waan je je in Nederland. En bij andere weer in Duitsland of Oostenrijk. En kerken hebben ze in die landen werkelijk te over. Zijn altijd wel mooie foto's. Ga nu ff je andere verslag lezen. Groetjes.

Marysia 2015-09-21 20:45:14

Hallo Rien, als ik je foto,s zie van Riga lijkt het wel alsof we er gisteren ook nog geweest zijn. We kennen de vele gebouwen terug. Prachtige foto,s .Bedankt. Wim en Tony