36e reisdag Ouarzazate

Marokko, Ouarzazate

Om 08.00 uur opgestaan onder een blauwe hemel en felle zon. Dat belooft een mooie dag te worden. Ik was net afgedroogd en toen werd de was al gebracht. Wat een service: ik kreeg meer dan ik had ingeleverd. Maar het was mijn maat niet en dus maar teruggegeven. Om 10.00 uur vertrokken voor de rit van vandaag naar een dorp in de buurt van Ouarzazate. Wederom kende de TomTom noch het dorpje, noch de coordinaten.
Ik was de laatste om 10.00 uur, de Belgen waren het eerste weg om 08.15 uur.

We rijden nu richting het oosten, naar de Sahara over de hoge Atlas. Een werkelijk schitterende route met acceptabel wegdek. Alleen het stukje over de col Tiz-n-Tichka (met een hoogte van 2260 meter de hoogste berijdbare pas in Marokko en ’s winters gesloten) gaf een slecht wegdek.
Maar het uitzicht op de hoge bergen met sneeuw e.d. vergoedde veel. Er waren de hele dag plaatsen genoeg waar je kon stoppen om foto’s te maken.

Langs de weg werden ontzettend veel mineralen verkocht en ook fossielen.
Je moet wel afdingen en als je weg ging rijden kwam de laagste prijs. En ze wilden Euro! De eerste keer in Marokko dat ze echt om Euro’s vroegen. Aan het begin van de reis noemden ze wel vaak de prijs in Euro maar wilden Dirham ontvangen. Ik wilde niets kopen, maar ben bezweken; zie de foto’s.

Om 16.00 uur op de camping aangekomen (15.00 uur was toegestaan) na 194 Km en nog maar drie stel waren er nog niet. Waaronder de Belgen, als het eerste weg en als laatste binnen.
Het is een heel rare camping. Het kampeer gedeelte waar wij staan naast de camping is goed waardeloos. Een veld met grote hobbelige losse keien, met veel te weinig stroompunten en veel te weinig staanplaatsen.
Binnen de omheining betonnen platen met planten en plaats voor vier combinaties (vol). Het sanitair is beperkt maar uitstekend net zoals het zwembad (koud en je moet betalen) en je hebt gratis wifi bij de receptie. Dongel werkt weer niet. Geen winkel, wel brood op bestelling. Het restaurant schijnt goed te zijn, gaan we vanavond proberen.

Om 17.00 uur een borrel van de campingbaas. Marokkaanse whiskey oftewel muntthee.
Je kon gelijk je diner bestellen en kan dan om 19.00 uur eten. Voor de afwisseling gegrilde kip met friet besteld. Kosten 80 Dirham.

Met veel moeite de tv aan de praat gekregen. De zekering knalde er steeds uit. Bleek de kop van de schotel tegen het open dakluik aan te lopen en liep dus vast. De motor wilde wel doorgaan en daarom einde zekering. Maar wel te laat ontdekt voor Studio Sport. Zal het maar niet tegen Henny zeggen. Die is normaal een vaste gast op zondagavond.
Ook Pros heeft de hele reis tv-ontvangst (Astra 19) met een nieuwe schotel van Mobisat en via de Belgische Canal Digital.

Met 13 man in het restaurant gegeten. De kwaliteit was zeer afwisselend. Die de tajine hadden besteld waren zeer tevreden. De omelet met friet eters waren tevreden en de kip met friet mensen (acht) waren zeer ontevreden. Veel kip ging terug (niet gaar) en kwam later verder verbrand met koude friet terug.
Er werd na afloop nog een omelet aangeboden, maar dat afgeslagen. Toen werd de prijs verlaagd naar 50 Dirham en de koffie en het water waren van het huis. Voordelig gegeten, maar wel een beetje trek nog.

Na afloop gratis muziek (vier drums en metalen castagnetten die steeds wisselden van speler want er waren acht muzikanten). De jongens hadden er plezier in en speelden meer voor zichzelf dan voor ons.
En de sfeer was echt goed!

De temperatuur is ondertussen behoorlijk gezakt, maar dat komt omdat we op 1700 meter hoogte zitten. Voorzichtig de elektrische kachel maar weer aangezet en de zekering lijkt het te houden. Maar de Belgen zitten met z’n tweeën op een eigen stopcontact en hadden geen prik meer om 21.30 uur. Achterin de camping zitten ze met z’n zessen op 1 stopcontact. Dat kan volgens mij niet goed gaan. Ik deel het stopcontact met 1 camper en 1 caravan. Maar misschien zitten al die stopcontacten op dezelfde zekering?

Mooie foto's Rien.

Marike 2015-03-09 18:49:16

Wederom met plezier gelezen en bekeken, mooie afwisselende foto's.

Geert Jan 2015-03-09 19:02:03

We genieten echt mee. En wat een mooie foto's!

Ilse 2015-03-09 20:01:45

Wat een prachtige streek is het Atlasgebergte. Een van de mooiste van je reis tot nog toe. En je terras in Marrakesh,was geweldig. Een echte " VIP" plaats had je daar. Dat leverde leuke foto's op. Blijf genieten. Groeten Hanneke