54e dag

Marokko, Fez

Echt uitgeslapen tot 11.00 uur. Wel even gewekt door SMS van Wim en later door SMS van Ilse maar weer in slaap gevallen. De douche was koud. Lijkt wel een camping.
In de lounge geprobeerd te internetten. Zeer slechte verbinding. Maar het signaal van Etoile is luid en sterk. Dat is een cafe aan de overkant.
Daar op het terras gaan zitten want de zon schijnt. Een koffie besteld en de oude baas die bedient ging achter mijn computer zitten. Hij had geen enkele moeite met een Apple en tikte de code in. Nu heb ik sterk internet.

Het is best een gezellig terras met veel passanten. Opvallend hoe veel meisjes en jonge vrouwen hier zonder hoofddoek lopen. En ze hebben allemaal mooi, lang en donker haar. Een heel verschil tussen de grote stad Fez (2 miljoen inwoners) en het platteland.

Schoenpoetser kwam langs. Was hard nodig want de vieze leem, inmiddels keihard, zat aan alle kanten op mijn schoenen. Was een heel werk maar hij kreeg het voor elkaar. Ze glimmen weer. Ik heb hem 50 Dirham gegeven, veel te veel (kreeg bijna een kus van hem) maar hij heeft hard gewerkt om mijn schoenen (maat 47) weer als nieuw te krijgen.

Lekkere koffie gedronken en weer een omelet kunnen bestellen. Goed gegeten met een cola want bier hebben ze niet. De ober kwam afrekenen: zijn dienst zat erop. Ik betaalde met een biljet van 200 Dirham en kreeg allemaal kleine biljetten terug. Ook 200 Dirham! Gratis lunch, koffie en cola? Hem terug geroepen en alsnog afgerekend.

Terug op mijn kamer nog steeds geen warm water. Wel een lief kamermeisje wat met een smoes binnen kwam. Was die 50 Dirham die op bed lag echt voor haar? Ze glom helemaal, weer iemand blij gemaakt. Sommigen geven aan het eind van hun verblijf een fooi aan het kamermeisje en hebben daar dan geen plezier van. Ik weet nu zeker dat ik hier nu goed verzorgd wordt door haar. Gelukkig werkt de airco goed. Het is nu lekker warm op mijn kamer, is ook nodig want ik heb het op het terras toch wel koud gekregen. Jammer genoeg werkt de Wifi van het cafe niet op mijn kamer. Ik zie het signaal wel maar kan niet verbinden.

Om 16.30 uur even op bed gaan liggen en om 19.00 uur was er warm water. Lekker lang onder de douche gestaan en na 20.00 uur naar de eetzaal. Daar zat weer de oudere dame die er gisteren ook was. Met mijn slechte Frans geprobeerd een gesprek te beginnen maar gelukkig sprak ze ook goed Engels. En toen ontdekten we dat we beide uit Nederland kwamen. Dat was een stuk makkelijker. Ze woont in Frankrijk en ze was op rondreis met een groep. Vorige week vrijdag is haar man gevallen en heeft zijn heup gebroken. Zondag een nieuwe heup gekregen en nu aan het revalideren. Morgen moet hij trappen lopen en ze hopen zondag naar huis te kunnen vliegen.

Het diner bestond uit een tomatensalade en kalkoen met spaghetti. Best smakelijk. Vandaag zelfs een servetje gekregen. Als dessert een banaan, een peer en een sinaasappel. De vruchten weer meegenomen naar mijn kamer. Met twee flesjes (240 ml) bier goed gegeten voor 160 Dirham.

Er waren vandaag ook twee kuipjes boter. Met brood meegenomen en ’s avonds nog een broodje banaan gegeten.