Van Sant Antioco naar Villasimius

Italië, Sardinië

Blauw met een witte waas. Plek t.o. me gelukkig vrij en kon ik met slechts één keer steken wegrijden. Afgerekend, €9.00 per nacht, espresso gedronken en croissant met ondefinieerbare jam gegeten.
Om 09.30 uur al op weg; de eerste 45 Km zelfde weg SS126 terug richting Iglesias. Daarna de SS130, een vierbaansweg, naar Cagliari. Zeer ontspannende 70 Km met 75 Km/uur op cruisecontrol. Getankt en dus tijd voor espresso.
Daarna Cagliari, de hoofdstad, gaan verkennen met mijn campertje. Niet mijn beste idee van deze vakantie. Erg druk, smal en bestrating uit de tijd vóór Nero. Voorbij Cagliari veel grote zoutmeren. Overal verspreid, maar niet langs de weg, flamingo’s. Te ver weg om te fotograferen dus.
Dan de mooie kustweg, SP17, naar Villasimius. Mooi slaat op de uitzichten, niet op de weg. Hard werken voor mij en het campertje.
Voor ik de camping oprij eerst maar eens Villasimius bekijken. Kijken of het de moeite waard is om er met mijn scooter naar toe te gaan.
Het tweede slechte idee vandaag. Om 13.00 uur is het een uitgestorven dorp met smalle straten en zeer veel slecht geparkeerde autootjes en hekjes.
Om 13.30 uur aangekomen op camping Spiaggia del Riso. Het is onduidelijk wat de goede ingang is; er zijn er drie. Een man met een golfkar stuurde me naar het eind van de weg. Keuze uit twee. De linkse leek me goed. Entree uitgestorven, bordje siësta van 13.00 tot 15.30 uur. Eerste indruk rommelig.
Dan eerst maar campersani, toilet moet geleegd. Maar niet bij de sani, aan de andere kant bij het toiletgebouw wel. Eigenlijk had ik er genoeg van en wilde de camping verlaten. Maar daar was de man met het golfkarretje en wilde me inschrijven. Vooruit dan maar, voor 1 nacht, maar eerst naar het toiletgebouw. De eerste rij is vol en kijkt op zee. Vanaf de tweede rij heb je onderbroken zeezicht. Jammer genoeg weer slechts 3 Ampère gezekerd. Om 14.30 uur aan een pilsje, stralende zon maar fris in de schaduw door weer die koude wind. Vandaag gereden 157 Km.
Camping Spaggia del Riso N39.12302 E9.51261
Via Degli Aranci 2 Villasimius

Woensdag 24 mei 2017
Stralend blauw en geen wind. Uitgeslapen want ik blijf nog een dagje. Eigenlijk valt de camping best mee. Ik sta op het campergedeelte en elke camper heeft naast zich een overdekt zitgedeelte van ca. 3x5 meter. Hoef je de luifel niet uit te draaien en heb je toch schaduw. Best handig.

Gisteren eerst maar eens voor internet op pad. Bij de receptie; 20 minuten wandelen. Internet voor 1 dag. Gratis. Het restaurant is nog eens 15 minuten verder. Tegenover de ingang is de kampwinkel, 10 minuten enkele reis. Ook nu weer weinig verswaren behalve wat kaas en yoghurt. Ook nog wat (verse) vleeswaren. Brood uitverkocht. Diverse fruitsoorten.
Buiten eerst wat gerust. Kwam een tuinman voorbij op een golfkar en ik mocht meeliften, Op een meter van mijn deur afgezet. Grote service.

Vandaag wat rondgelopen en foto’s gemaakt. Mooi toiletgebouw met hete douches en warm water voor (af)was. Veel nieuwkomers, vrij uitzicht heb ik weten te houden door zeer vijandig voor mijn campertje te zitten. Het ging bijna mis; zij trotseerde mij, maar hij koos eieren voor zijn geld.
De Zwitserse camperaars van een paar dagen geleden van het vrij staan aan het strand kwamen even buurten. Vandaag aangekomen.
Gisteren kersen gekocht. 1 Kilo voor €3.00. Maar goed dat mijn diëtiste niet meeleest. “Weet je wel hoeveel suiker daar in zit?” Nou in deze zit geen suiker, zuur!
Vanavond schnitzels gebakken want uit eten gaan kan natuurlijk niet. Ajax.
Maar wel vergeten te ontdooien; pas om 19.00 uur uit de vriezer gehaald. Maar ja, dit is Italië, daar eet je niet voor 19.30 uur.

Donderdag 25 mei 2017
Blauw met lauwe wind, uitgeslapen. Blijf nog maar een dagje. Om me heen alle campers weg. Ook diegene die gisteren aankwam en wel een uur aan het eikelen was waar ze zou gaan staan.
Ontbeten met toast en kaas. Die kwamen er al uit voor de laatste erin was. Ben er zelf ook maar weer in gegaan.
’s Middags wakker geworden van een grommend dieselmotortje. Een blauw Volkswagen busje probeerde in te parkeren. Het is het oude onvriendelijke mannetje zonder schade gelukt.
Mijn vogelboek zit niet in de camper. En ik weet zeker dat hij tussen de reisboeken ligt. Zeker de reisboeken die zijn thuisgebleven. Heel even een hop zien hoppen. Mooi vogeltje.
Ben ik even een plasje aan het maken staat er een hagelwit Citroën busje mijn uitzicht te bederven. Moet gelijk mijn zonnebril opzetten, krijg hoofdpijn van dat felle wit. En er komt nog een keffend mopshondje uit rollen ook.
Verder weinig nieuwe campers. Had voor het Hemelvaartweekend meer drukte verwacht.

Vrijdag 26 mei 2017
Blauw met koude wind. In de schaduw gewoon fris. Lang geslapen. Alweer diverse campers vertrokken en voor 11.00 uur ook al een nieuwe.
Onder de douche van de camping geweest. Had ik meteen moeten doen. Heet water komt met een krachtige straal uit een klein douchekopje op de muur. Heerlijk, onbeperkt warm douchen met veel water. Opeens stopt het. Wat nu? Moet je maar niet tegen de hefboom van de kraan leunen. En begint het genieten opnieuw. De beste douche ooit op een camping. Zelfs beter dan thuis! Dit staat toch sterk in tegenstelling met de kneuterige drie Ampère stroom die ze per plaats leveren.
Scooter uit de garage gehaald. Gelijk is de zon weg.
Slecht voorteken? Met de scooter naar de winkel; brood uitverkocht. Dan maar weer toast en mooie vers gesneden ham gekocht. Erg lekker. Voor vanavond meloen (Parmaham is op voorraad) gekocht. Plastic tasjes moet je ook in Italië betalen. €0,15 voor een klein en €0,25 voor een groot tasje. Een hele verbetering met vroeger, toen werd echt alles automatisch in plastic tasjes gestopt.
Ook de nieuwe toast weet de uitgang snel te vinden. Begint vervelend te worden.
Ik heb mijn plaats met waslijn afgebakend.
Voor de show een droge handdoek erop gehangen. Medekampeerders gebruikten het als de snelste weg naar het toilet. Liepen mij op een meter voorbij en groeten niet eens. Ze wurmen zich nu tussen mijn plaats en de camper van de buren en groeten nog steeds niet.
Mijn camper staat een beetje te ver naar achteren, tegen de struiken aan. De buren kunnen er niet achter langslopen. Heb ik iets aan gedaan. Tot de uitrusting hoort ook een heggenschaar. De heg is keurig geknipt en de buren hebben vrij baan.