49e dag

Marokko, Fez

Om 08.00 uur opgestaan en buiten thee gedronken onder een blauwe lucht met wolkjes. Om 08.40 uur heeft George me naar boven gebracht met zijn auto en heb ik op het terras nog een espresso gedronken. Europesche prijzen: 12 Dirham.

Vlak voor negenen kwam de bus en vertrokken we naar het centrum van Fez. Dichtbij.
De ingang van het koninklijk paleis bewondert en een uitzichtpunt waar je de gehele stad (2 miljoen inwoners) kunt overzien. Geen foto’s want de instelling was per ongeluk verdraait en alle foto’s overbelicht en weggegooid.

Dan gewandeld door de Medina en van alles gezien: een mausoleum, een moskee, een pottenbakkerij, een weverij/winkel/toeristenval waar Marokkaanse zijde (van Agave-plant) werd gemaakt en veel, heel veel straatjes met verschillende ambachten. Veel lopen maar in een rustig tempo en iedereen heeft foto’s kunnen maken. Een klein meisje geprobeerd een pluche beestje te geven: ik ben bang dat zij haar hele leven er een trauma aan zal overhouden. Zij wilde hem perse niet.
Geluncht in een mooi restaurant. De meningen waren verdeeld: de kip-klanten niet tevreden, de vlees-klanten matig tevreden en de spies-klanten zeer tevreden. Jammer dat het weer veel tijd kostte.

Daarna naar het hoogtepunt van deze dag. Vanaf een dak (erg veel trappen, maar gelukkig een leuning) uitzicht op de leerlooiers en de leerververs. Fascinerend om te zien, het stinkt heel erg en dit was het enige wat ik me nog van Fez herinner van het vorige bezoek 45 jaar geleden.

Via een ander trappenhuis naar beneden en op iedere etage een andere winkel.
Het begint met tassen, dan met jassen, dan weer tassen en tenslotte een mix van alles met ook nog sloffen. En alles met stevige prijzen. Er is wel wat gekocht maar niet zoveel. Bij de bus, vlak voor het instappen een schoudertas/buidel gekocht voor 70 Dirham want ik ben een rugzak vergeten mee te nemen. Hij stinkt heel erg en heb hem in de garage gegooid. Die komt de camper niet in.

Via de smalle straatjes terug naar de bus en net na vijven waren we terug op de camping. De hele dag een lekkere temperatuur alleen zes minuten voor we in het restaurant waren begon het te regenen. Na de lunch was en bleef het droog.

Vanavond vleesfondue want ik heb van Pros een mooie varkenshaas gekregen. Pros is een lekkerbek en heeft in de garage van zijn camper een grote vrieskast die boordevol zit met alleen maar vlees van top-kwaliteit. Daarom is hij ook zo nerveus bij elke stroomuitval.