Baltische Staten reis, Warschau

Polen, Warschau

Vrijdag 28 augustus
De hele nacht en ochtend geregend. De bedoeling was vandaag Poznan te bekijken maar nu uitgeslapen en de camper een beetje opgeruimd. Zie de foto’s bij 27 augustus. Ik sta op Camping Malta nr. 155. Een staatscamping wat te merken is aan de behandeling bij de receptie en restaurant. Ruime plaatsen waar vroeger gras groeide en afgezet met heggen. Schoon sanitairgebouw met hete douches. Geen winkel of i.d. en restaurant alleen open voor ontbijt? Heel veel bungalows en een hotel. Te duur voor het gebodene. Dag en nacht lopen er gewapende bewakers rond.

Zaterdag 29 augustus
Opgestaan met een stralend blauwe lucht. De douche van de camping gebruikt, lekker heet en lekker veel water, maar ik moet er nog wel aan wennen. Handdoek vergeten, badjas maar gebruikt. Even getwijfeld of ik toch nog Poznan zou ingaan, maar twee avonden op deze camping met tot diep in de nacht harde muziek met enorme bassen is toch wel genoeg. Om 09.15 uur vertrokken, geen tolwegen en om 10.00 uur, jawel een Lidl! Croissantjes gekocht en die lekker opgesmikkeld met een kop koffie die ik vanmorgen al had gezet in de thermosfles.
Door een afwisselend glooiend landschap met veel akkerbouw en ook kilometers lang fruitbomen zonder kleerscheuren in Warschau aangekomen. Keuze uit twee campings; ik heb de camping met de slechtste recensies uitgekozen omdat deze vlak bij het centrum ligt. Camping Majawa is een grasveld in de vorm van een smalle pijpenla van ca. 18 meter breed en 130 meter lang. In het midden verhard en de campers/caravans staan dwars, dan kunnen er veel staan. Alleen ik niet want dan blokker ik de weg. Achterin een gebouw met oud maar schoon sanitair. Door de vele bomen geen sataliet-ontvangst. Wifi onregelmatig. Aardige mensen bij de receptie met folders en plattegronden. Enige nadeel is het hoge kampeergeld maar voor een stadscamping op 20 minuten fietsen van het centrum of 10 haltes met de bus is dat overkomelijk. De veel verder gelegen camping vraagt evenveel, maar die heeft een restaurant en een winkel. Vandaag met 29˚C 314 km gereden.

Zondag 30 augustus
Wederom een stralend blauwe lucht en dus een warme dag om Warschau in te gaan. Op 10 minuten lopen is de bushalte en na wat gegoochel met de automaat kwam er een kaartje uit. Een meisje hielp me met het vinden van de busnummers welke ik kon gebruiken en dus op stap naar halte Centrum.
Net uit de bus zag ik de rode Hop On Hop Off bus de hoek om gaan en aan de overkant van het grote plein stoppen. Die ga ik niet meer halen, dus een uur wachten. Onder het plein is een groot winkelcentrum; daar koffie en croissant (met chocolade) gescoord. Kaartje bij de buschauffeur gekocht (met Euro’s) en de rit kan beginnen. Omdat het zondag is mag de bus niet door de belangrijkste winkelstraten rijden. Die slaan we dus over.
Bij het Koninklijk Paleis uitgestapt. Zeer druk op straat, elke inwoner van Warschau loopt daar rond en ook nog toeristen. Eerst op een terras maar eens een pilsje genomen. 12 Zloty’s voor een halve liter. Nu op stap het oude centrum in. Autoluw en mooi opgeknapt. Flink gewandeld en dus tijd voor weer een biertje. Nu slechts 9 Zloty’s. Het is lunchtijd dus tijd voor een echt Pools gerecht. Een gloeiend hete en echt lekkere Lasagna Bolognese. Slechts 12 Zloty’s. Tijd voor de terugtocht en bij het uitstappunt aangekomen zag ik de bus vertrekken. Dat wordt weer een uur wachten.
Eerst maar eens een pilsje. En naast de bushalte was een taxi-standplaats en was ik, uitgeput, om 17.30 uur weer in mijn campertje. De taxi was niet echt goedkoop, 73 Zloty’s. Daar heb je meer dan 6 biertjes voor!
Een vermoeiende en warme dag en veel gezien. Warschau is een schone grote stad met ruime boulevards en veel verkeer. Leuk om het gezien te hebben, maar ik denk niet hier ooit nog terug te komen.

Wel een bijzonder avontuur zeg! Hoe lang is jouw Hymer? Groetjes en een veilige voortzetting van je reis!!

Htte 2015-08-31 21:15:35

Waarom krijg ik toch altijd honger en dorst als ik jouw verhalen lees? Je hebt nu beter weer dan wij in Frankrijk : geniet er van en goede reis!