23e dag, excursie naar Rabat

Marokko, Dar-Bouazza

Vroeg opgestaan want om 08.30 uur vertrekt de bus. Donkergrijze lucht; de beloofde zon zou vandaag niet komen. Iedereen op tijd maar de reisleiders ontdekken nu pas dat het een andere bus is dan vorig jaar. Hij stond pas 20 minuten recht voor hun camper. Wat was het probleem? Zij willen achter de chauffeur zitten. Maar dit is een dubbeldekker zonder de benedenstoelen. Dus alleen maar stoelen boven. Ben moest eerst Helma (zij is de reisleidster en dus de baas) erbij halen want die moest nu bepalen waar zij wilde zitten i.v.m. de microfoon. Toch nog redelijk op tijd vertrokken voor de lange rit naar Rabat. En hij werd nog langer want de gids moest opgehaald worden in Casablanca. Vervelend was het dat het echt koud was in de bus.

In Tanger aangekomen eerst naar het paleis van de koning. Een heel groot ommuurd terrein met diverse gebouwen en een paleis. Onderscheidde zich niet van de andere gebouwen. We konden naderen tot op 50 meter en stonden voor een afzetting. Na een fotostop teruglopen naar de bus. Verspilde moeite en tijd.
Dan naar het mausoleum van Mohammed V. Een mooi gebouw in een stijlvolle omgeving; naast de Hassantoren en de restanten van een enorm grote en oude moskee.

Gemeld werd dat ze de koffiepauze vergeten waren maar we gaan nu op weg naar het restaurant voor de lunch. Gelukkig was de bus nu wel op temperatuur maar helaas, noch de gids noch de chauffeur wist waar het restaurant was. De reisleiding wel, maar die kent de weg niet in Rabat. Toch nog goed gekomen en iedereen heeft lekker gegeten. Vooraf een salade van tomaat, ui, paprika en warme groenten. En een blaadje sla. Dan keus uit kip met citroen, kefta (gehaktballetjes) met een spiegeleitje en couscous met lamsvlees en zeven soorten groenten. Alle drie de gerechten geserveerd in een tajine en alle drie kokend heet. Mijn kipschotel bevatte ook nog een paar gekookte aardappelen en olijven. Een uitstekende keus. Er was 1 glas wijn en bier of fris inbegrepen en een extra fles bier was aan de prijs. 45 Dirham, bijna 4.50€

Terug naar de bus en naar de Oudaia-kasba waar een lange trap naar beneden leidde naar de tuin met exotische planten. En naar de theetuin waar je een glas thee kon kopen eventueel met dure amandelkoekjes. Daar kwam ook de fotograaf die aan het begin een groepsfoto gemaakt heeft en deze te koop aanbood. Voordelig, want een ruime maat (13 X 18) voor slechts 20 Dirham. Volgens een medereizigster was de foto niet scherp. Mijn suggestie om een nieuwe bril te nemen of naar de oogarts te gaan of een staaroperatie te ondergaan werd niet in dank afgenomen. De foto is echt heel scherp! En ik heb hem gekocht. Dan terug, dwars door de kasba, een steile weg omhoog met veel treden. Mooie omgeving maar voor mij erg pijnlijk. Lopen en zeker traplopen gaat me steeds slechter af. Maar toch bij de bus aangekomen (je hebt weinig keus) en weer terug in twee uur naar de camping. En het werd steeds kouder in de bus. Gelukkig was mijn campertje lekker warm en kon ik om 18.44 uur mijn dagelijkse Campari nemen. Een vermoeiende lange dag.

Heb ik al gezegd hoe blij ik met mijn dongel ben? Snel en eenvoudig vanuit mijn warme campertje een verhaaltje met foto's op het net gezet.

Mooie foto's Rien en wederom een duidelijk beeld van de dagtrip

Geert Jan 2015-02-23 22:32:56

Leuk, Rien. We genieten weer helemaal mee.

Ilse 2015-02-24 08:46:23

Toch nog maar even na gekeken in de atlas: Marokko ligt wel degelijk in Afrika en niet in de buurt van zeg maar Nederland of Schotland. Dus waar dat slechte weer nu vandaan komt ... Jammer, pech met het weer. Maar de reis is verder wel interessant gelukkig. Je beschrijving van de bustocht doet me denken aan de tocht vorig jaar in Turkije. En je culinaire beschrijvingen doen ons het water in de mond lopen! Je bent tevreden met de WIFI-dongel. Waar maak je dan contact mee? Goede reis en beter weer gewenst.