Van Île de Noirmontier naar Carnac

Frankrijk, Carnac

Het ging om 06.00 uur regenen, om 07.30 uur was het zwaar bewolkt en om 10.15 uur blauwe lucht met stralende zon. Enthousiast mijn bedje uitgegaan, een snelle douche genomen, mijn electradraadje binnengehaald en mijn pootjes omhoog. Nu maar eens er uit proberen te komen want ik had er al veel zien klooien met hun kleine campertjes. Minstens 1x steken en dan ook nog uitstappen om de paal te bedienen.
Om 10.45 uur met zorg ingedraaid en geen probleem; ook de code om er uit te komen kon ik vanuit de cabine intoetsen. Die Fransen kunnen niet autorijden!

Zonder navigatie geprobeerd om langs de kust naar het noorden te rijden. Viel niet mee. Vandaag een feestdag? Veel dorpen waren afgezet en dan werd ik van hot naar her gestuurd. Onderweg op een kruispunt een bakker gezien met een baquette-automaat. Maar geen parkeerplaats.
En in een dorp een traditionele bakker die open was met buiten een rij van 20 personen.

Maar ik had geluk; gewoon buiten een dorp een klein bakkertje die open was en lekkere appelflappen, croissants en stokbrood verkocht. Om 12.15 dus geluncht. En een kwartier later weer een bakker die open was. Daarna geen meer gezien.

In St. Nazaire kom je door de Loire over te steken. Ze hebben daarvoor een hele grote en vooral hoge brug gebouwd. Van boven zag je scheepswerven waar ze grote cruiseschepen aan het bouwen waren. Eén was er al bijna klaar en aan een tweede was men net begonnen.
Ook ben in nog even door La Baule gereden, volgens de boekjes een leuk havenplaatsje. Moet je niet doen met een grote camper en zeker niet op zondag terwijl er feest rond de haven is. De toch al smalle straatjes stonden helemaal vol en op elke hoek stond er wel een auto geparkeerd. Geen doorkomen aan.

Om Vannes door te komen naar mijn camping het adres in de navigatie gezet en voor ik het wist zat ik op de snelweg. Vergeten geen snelweg aan te vinken. Maar ik vond het best zo. 66 Km zonder rotondes en verkeersdrempels. Een mens komt helemaal bij.

Om 15.00 uur na 201 km kwam ik bij camping Les Bruyères in Carnac aan.
15 Minuten later ingecheckt, op z’n plaats, pootjes uit en aan de pils. Het duurde echter meer dan een uur voor ze het kastje kwamen openen en mijn campertje stroom kreeg. Belachelijk.
Ook hier alles gesloten, maar wel broodservice. De gratis Wifi is beperkt tot het terras voor de receptie. Volgens de ACSI-gids heeft de hele camping dekking.
Vanavond weer garnalen gegeten. Heb nu nog één portie in de vriezer liggen.

Maandag 26 september De oplettende lezertjes hebben wel ontdekt dat ik de Loire-rondreis heb verlaten. De rondreis ging nog één etappe verder naar het zuiden, maar ik zag dit niet zitten. Ik ben zachtjes op weg naar huis. Ik ben nu in Bretagne. Deze rondreis van de NKC kan je uitstekend zonder groep doen. Ik heb overal gehoord dat de fietspaden/fietsroutes zo fantastisch zijn.
Ben je dus fiets-enthousiast dan is dat een goede reis voor je. De fietspaden zijn voor fietsers en niet zoals in Nederland ook voor brommers. En elke camping heeft routes voor je beschikbaar. Je komt veel dichter bij de kastelen dan met de auto.
Ben je echter geen fietser en gaat het lopen je wat moeilijker af dan is dit geen goede keus. Maar ik heb me toch wel vermaakt.

Ben weer blij met mijn campertje al heeft die af en toe wat uitvalproblemen die wat extra zorg nodig hebben. Maar ja, daar heb ik zelf ook last van.

Vandaag laat opgestaan bij somber weer. Was net op tijd voor mijn bestelde stokbrood voor de receptie dicht ging i.v.m. middagrust. Zondagochtend ontbijt gemaakt. Juist geraden: met zacht gekookte eitjes, bacon en vers geperste sinaasappelen. Verder niets gedaan.

Vanochtend was er een echte camper naast me gaan staan. Een Carthago, een meter langer dan mijn Hymer, even hoog en met die mooie, ver uitstekende spiegels. Alleen raar dat die maar één deur heeft. Geen deuren in de cabine, alleen maar een deur aan de zijkant. Onpraktisch lijkt me.

Ik begrijp nu waarom ik geen bloem bij me had. Schnitzel maken is gewoon teveel werk in het kleine keukentje. Was wel lekker en toch weer binnen frietjes gebakken met raam open en afzuigkap aan. Gaat wel goed Tom.

Blijf genieten Rien! Je schrijft kostelijk.