Baltische Staten Aluksne, Letland

Letland, Aluksne

Gisteravond en vannacht heeft het alsmaar geregend. Ik begon me toch wat zorgen te maken: een mooi grasveld, veel regen en een camper van 6 ton is meestal geen goede combinatie. Maar dat is meegevallen. Voor 09.00 uur reed ik weg zonder het gras te beschadigen. Moest 10€ afrekenen. Had het gevoel wild gestaan te hebben zonder enige faciliteiten maar wel te moeten betalen.

Na een half uur was er een kleine supermarkt met een reclamebord voor meeneem koffie. Meteen gestopt en ze hadden nog croissants ook (bleken later niet lekker). Echter geen brood(jes).
Bij een P gestopt en ontbeten en verder gereden via de binnenwegen. Met de A-wegen is het gedaan en nu zijn het P-wegen. Aan de letter kan je de kwaliteit van het wegdek al aflezen. Bijna de hele dag 60 gereden maar nooit 70 of harder.
Als er een vrachtwagen achter me kwam vaak even uitgeweken op een bushalte want ze passeren je op de smalle wegen met 90 of meer. In de stromende regen want dat is de hele dag doorgegaan.
Tegen 13.00 uur kwam ik in Aluksne na 190 km. De uitgezochte camping niet kunnen vinden. Geen enkel bordje en de onverharde afslag die ik moest nemen was afgesloten. Bestaat niet meer of al gesloten? Volgens de boeken een andere camping 13 km buiten de stad maar wel de verkeerde kant uit. Na 3 km een afslag onverhard en een wasbord-weg. Je kon echt geen 30 rijden. Dat betekent meer dan 20 minuten over een wasbord. Nee dank je wel. Terug naar de stad, naar de supermarkt Maxima. Koffie gedronken en brood gekocht. Verderop was een groot informatiebord. Er is nog een camping aan het water 3 km verder.
Daar naar toe en inderdaad, een kleine camping met mooi groen gras (pas geschoren). Echter niemand te zien en maar een plaatsje opgezocht. Ik liet diepe sporen na, geen goed idee en terug gereden.
Toen kwam de eigenaar en wees me twee verharde camperplekken. Mooi vlak en waterpas.
Erg eenvoudig met een toilet en een gebouwtje met sauna en douche voor 15€.
Stroom en gratis Wifi maar geen tv door de bomen. Om 14.30 uur gesetteld na 210 km uiteindelijk gereden te hebben. Wel direct de kachel aangedaan want het is buiten maar 14˚C.

De foto’s bij deze blog zijn nog van Vilnius; die kon ik niet eerder kwijt.