43e reisdag naar Tamtattouchte

Marokko, Tinerhir

Reisdag naar Tamtattouchte aan de R703.

Om 08.00 uur ging de wekker. Het weer was net zo als mijn humeur; bewolkt.
Slecht geslapen, pijn in mijn heup en ’s nachts Saridon geslikt.
Als laatste (net voor de laatste man) om 09.00 uur vertrokken. Kwam al gauw achteraan een rijtje met allerlei Acsi-gangers terecht.
Geen zin in en ben gaan gassen. Ze allemaal voorbij gereden en tot 12.00 uur boven de 90 km gereden. De weg was het zelfde als de heenreis tot Ouarzazate. Daarna me gedragen, eerst geluncht, uiteraard omelet met twee heel lekkere espresso en genoten van de omgeving.

Dit stuk heet ook Routes des Kasbahs (veel kasbah’s maar merendeel stuk) en een gedeelte heet de Rozenvallei. Geen roos en geen rozenstruik gezien maar wel veel winkels waar ze rozenwater, rozenzeep e.d. verkopen.

Goede weg, redelijke natuur met aldoor de bergen met sneeuw op de top op de achtergrond.
Net na Tinerhir van de grote weg afgegaan en de R703 gevolgd door de George du Todrha. Mooie uitzichtpunten aan het begin en even bonje gehad met een grote touringcar. Ik stond op een stuk grind naast de weg (uitzichtpunt) en hij vond dat hij daar moest staan. Best, maar dan wel wachten tot ik klaar ben en hoe harder je toetert hoe langer het duurt.
De eigenlijke Todrhakloof is best mooi en erg druk, want het is zondag en blijkbaar een geliefde plek bij de Marokkanen. Aan het begin wordt je tegen gehouden door iemand die tickets verkoopt; vriendelijk gezwaaid en doorgereden.

De weg werd steeds slechter (12 km) en ineens moest je door de rivier rijden. Er stond ongeveer 35 cm water. 45 Jaar geleden ook gedaan en het was geen enkel probleem. Een kilometer verderop weer door de rivier. De camper is nu lekker schoon aan de onderzijde.
De gasten met personenauto en caravan vonden het toch wel eng. Kan ik me wel voorstellen. Jan heeft zijn mover van de caravan in de rivier stuk gereden. Maar die hangt ook wel erg laag.
Vorig jaar was er geen enkel probleem; de rivier stond toen droog.

De hele middag niemand gezien en om 15.45 uur (een kwartier) te vroeg na 265 km in het gehucht Tamtattouchte de camping opgereden. Enkele deelnemers vroegen me of ik geen problemen met Helma heb gehad, maar die heeft zich voorbeeldig gedragen. Had ik ook niet anders verwacht want ze weet dat ik me niet als een klein kind laat wegsturen.

Om 19.30 uur in het restaurant met z’n allen gegeten. Soep vooraf, dan tajine met vlees, ui, dadels en vijgen. En met smakelijke frietjes. Na afloop droge sinaasappelen, koffie en thee en luide muziek van zes man.
Om 21.30 uur weer terug in mijn campertje waar de verwarming al aan staat. Buiten is het nu 16˚C, vannacht zal het wel echt koud zijn. Nu eerst maar een campari.