48e reisdag naar Fez

Marokko, Fez

Om 08.00 uur opgestaan en de zon scheen! Wat een verassing na een koude nacht met vorst. Nu was het 2˚C. Om 09.00 uur gaan rijden maar twijfelend over de route. Maar de eerste 100 km hoefde ik nog geen beslissing te nemen.
En die 100 km waren mooi! Een wintersport landschap met besneeuwde bomen en besneeuwde velden.
Later minder sneeuw maar wel afwisselend met veel schaapskudde’s die in het landschap bijna niet opvielen. De velden zijn n.l. bezaaid met grote keien die dezelfde kleur hebben als de schapen.

Maar dan; gisteravond was er een discussie bij de routebespreking waarom Acsi adviseert de RN-wegen (B-wegen) te nemen i.p.v. de voor de hand liggende N8 (doorgaande weg).
En de route via de N8 was nog 50 km korter ook.

Het was duidelijk dat de reisleiding het antwoord niet wist.
Eerst was het omdat de komende N8 slecht van kwaliteit zouden zijn. Toen was het dat de route via de RN-wegen landschappelijk veel mooier zou zijn. Want Acsi kijkt ook naar de mooiste route!
Ik heb uiteraard de RN-wegen gevolgd want zelfs als Acsi adviseert de tolweg te nemen, neem ik de RN-weg.

Maar…….: je bent op de N8 richting Fes en blijf dan ook op de N8.
Vergeet het routeboek. De omweg voegt niets toe, integendeel. De weg is in het begin smal met scherpe kanten. Later breder maar erg hobbelig. En landschappelijk zijn de laatste 70 km saai.
De N8 (door de Belgen gereden) is goed van kwaliteit zoals alle N-wegen goed zijn. Het scheelt je een uur omrijden. Hoe dichter bij Fes hoe warmer het werd. Op de camping was het zelfs 16˚C.

In Fes nog een supermarkt (Marjane) bezocht. Die ligt op de route, je rijdt er langs.
Wat kleinigheden gekocht (o.a. groot slagersmes voor 29.90 Dirham) en keurig op tijd de camping binnen gereden. Aankomst was na 14.00 uur en ik arriveerde om 14.30 uur na 219 km.

Daar hielp Ben (echtgenoot van de reisleidster) me om de camper achteruit te parkeren. Eerst een klap en toen riep Ben stop. De bumper was over het muurtje heen dus Ben dacht dat ik nog wel verder naar achter kon. Maar de camper staat op een chassis en dat knalde tegen de muur. Gelukkig geen schade op het eerste gezicht.

Later kwam hij langs om te vragen of ik mee ging eten vanavond. “Nee, ik ga lekker eten”. Lekker eten en je gaat niet mee? “Daarom juist”. Vol onbegrip ging hij verder. Je hoeft niet slim te zijn om reisleider bij Acsi te worden.

Diverse mensen met een caravan zijn vanaf de camping met de losse auto naar de Carrefour gereden (7 km). Die verkoopt wijn en bier, de Marjane niet. Tenminste de Marjane in o.a. Fez niet.

Geniet nog van de laatste dagen. Hopelijk met warmer weer. Hou je camper en je gemoed intact! Europa wacht op jou!