24e dag, excursie naar Casablanca

Marokko, Dar-Bouazza

Om 08.30 uur vertrokken we met een donkere lucht per bus naar Casablanca, een uur rijden. De gids opgehaald en een bezoek aan de Hassan II moskee. Volgens de Marokkanen de op een na grootste ter wereld. Dit was mijn 1002e moskee en ik heb de rondleiding niet volbracht. De volgende moskee ga ik niet mee naar binnen, net zoals ik dat vorig jaar in Turkije niet heb gedaan. Van buiten ziet hij er wel mooi uit met een prachtige en 200 meter hoge minaret. Ijskoud was het hier door een hele harde wind. Toch was de zon gaan schijnen.

De koffiestop werd verschoven omdat we voor 12.00 uur in de basiliek Notre-Dame-de-Lourdes moesten zijn. Een spuuglelijk, zowel van binnen als van buiten, moderne kerk. Nu op weg naar de koffiestop, na eerst een paleis van een pasja bezocht te hebben. Mooi en het lijkt een beetje op het Alhambra in Spanje maar dan wel veel kleiner. Lopend verder door een kleine medina naar het restaurant; eindelijk koffie. Dan nog een kwartiertje vrij om de vele (toeristen)winkels te bekijken voor we weer de bus in moeten. Dan naar het Place des Nations Unies waar mensen die geld nodig hadden naar een bank werden begeleid. Nu naar..... de camping want het was een tocht van een halve dag dus de beloofde souk met kruiden kon niet doorgaan.

Om 14.45 uur terug bij de camper die gelukkig binnen lekker warm was. De bedoeling is dat om 16.00 uur er een routebespreking buiten is waar de leiding champagne schenkt en voor stokbrood zorgt. Zelf moeten we voor beleg zorgen en je eigen stoel meebrengen. Eventueel ook een tafel.

Even in de zon gezeten, maar die ging weg achter de bomen en het werd steeds kouder. Met vest en jas, maar zonder wanten, neuswarmer en muts blijven zitten tot 18.15 uur. Toen snel naar de camper, verwarming hoog gezet en een paar borrels genomen. Vakantie is afzien; het zou me niet verwonderen als ik morgen verkouden ben.

Al met al viel deze dag me tegen, net zoals ik gisteren een onvoldaan gevoel had. Ligt niet aan de reisleiders, die voeren een opgedragen dagtocht uit. Maar ik heb het idee dat er betere dingen te bezoeken zijn in beide steden.

Vanmiddag waren er veel combinaties die (vergeefs) probeerden tv ontvangst te krijgen. Vijf hebben het wel, de rest dus niet. Er werd druk overleg gevoerd hoe dat nu kon. Met mijn opmerking "dat heb je met die goedkope schotels" maak je geen vrienden.
Ben toen maar in mijn camper tv gaan kijken.

Ha eindelijk, de eerste foto van een kat :D

Ilse 2015-02-24 22:32:52

Ilse, Je hebt niet opgelet. Zie de foto's bij 21 februari.

Hymer 2015-02-24 22:50:35

Hoi Rien Ik vind het heel mooi om je verslag te lezen. Zit me er elke keer weer op te verheugen. Erg mooie foto's

Marike 2015-02-24 23:10:06

Het is hier in Nederland koud en nat maar daar dus ook.