Baltische Staten Soni, Estland

Estland, Soru

Maandag 14 september
Vannacht heeft het geregend, het weer zou pas dinsdag omslaan. Opgestaan met een bewolkte lucht. Water geladen en gelost, toilet geleegd, vuilnis gesorteerd en om 9.10 uur vertrokken.
Op weg naar de haven voor de veerboot Rohukula-Heltermaa. Naar het eiland Hiiumaa.
Op tijd aangekomen om 09.20 uur, er stond bijna nog niemand voor de veerboot van 10.00 uur. Kosten 11.80€. Ik werd in het rijtje vrachtwagens gezet en nu even wachten op de boot. Die kwam al snel, liep vlug leeg en nu mochten wij. Maar eerst de personenwagens, inmiddels rijen vol. Daarna de vrachtwagens, maar dat hield op na twee stuks.
Klep ging omhoog en de boot voer weg. Als tweede sta ik nu in de rij te wachten op de boot van 13.00 uur. Ik had me deze dag anders voorgesteld.
Intussen is het weer opgeknapt, niet stralend blauw, maar wel een lekker zonnetje.
Met de boot van 13.00 uur vertrokken, hamburger met frites gegeten en om 14.30 uur aangekomen op het eiland Hiiamaa.
Een groen eiland met veel naaldbossen; verschilt niets met het vaste land. Was om 15.00 uur bij de geplande camping, wel vroeg want ik heb nog niets gereden en/of gezien.
Dus maar een stukje verder.
Daar heb ik spijt van gekregen; ik kwam om 17.00 uur na 110 km bij de volgende (gesloten) camping Pihia bij het dorp Kopu. Maar wel toegankelijk zodat ik nu op een mooi grasveld sta en de satelliet werkt. Jammer dat het gesloten is; het ziet er erg goed uit met een gezellig restaurant.

Dinsdag 15 september
Het is nu officieel; ik ben verkouden. Gisteren pijn in mijn keel en in mijn borst als ik hoestte. Vannacht liep het mijn neus en ogen uit. Voorraad Tempo-doekjes onvoldoende. Ik kan er beter een bakje onderhangen of anders Pampers kopen.

Om 08.30 uur vertrokken met een blauwe lucht. In kalm tempo een rondje om en door het eiland gereden. Verhard en onverhard. Erg stil op de weg, kaarsrechte wegen met groen aan weerskanten. Veel kerken en mooie huizen c.q. boerderijen.
Weinig supermarkten en tankstations. Toch beide gevonden en ontbijt met koffie en koffiebroodjes en voor vanavond bruine broodjes met kip. Onderweg ook twee herten langs de kant van de weg gezien.
Ondertussen heb ik wel alle Estlandse muntjes. Bij het afrekenen in een supermarkt heb ik vandaag een Duits muntje mogen ruilen voor het ontbrekende muntje van 50 cent. De Finse muntjes had ik al langer compleet.
De Estse versie van de Kruisheuvel bezocht. Ik snap niet dat dit in de toeristenboeken staat.

Om 12.00 uur sloeg het weer om. Het werd donker en het ging regenen. De kortste weg naar de pont genomen die naar het eiland Saaremaa gaat. Sta nu sinds 13.30 uur vooraan in de rij van geen ticket. De andere rij is pre-booked. De boot ligt er al, maar gaat pas morgenochtend om 08.15 uur (denk ik). Hoop dat ik mee kan. Het is maar een klein pontje. Vergelijkbaar met de pont over het IJ van vroeger. Misschien is het wel dezelfde pont. Ik hoop dat ik mee kan want de volgende boot gaat pas om 19.15 uur.