Baltische Staten Cuxhaven, Duitsland

Duitsland, Cuxhaven

Zondag 4 oktober
Om 08.15 uur vertrokken, want gisteravond heb ik geen parkeerticket gekocht. Wel 12€ aan muntjes gestort, dat is echt een grote handvol, maar toen ik op het knopje ticket drukte kwam al het geld naar beneden, maar geen ticket. Dan maar niet.
In dichte mist weggereden wat duurde tot 10.30 uur. Toen won de zon en werd het ook meteen 19˚C. Maar de zon won niet de hele dag; rustig gereden door het mooie Noord-Duitse land.
Ondanks de zondag veel arbeid op de velden, oogsten, ploegen, eggen en de tractoren maken de wegen wel heel modderig.
Onderweg een brug tegen, 15 minuten gewacht en meteen daarna een pont over de Elbe. Tergend langzaam kwam de rij in beweging en de auto voor mij kreeg rood licht en iedereen stond weer stil. Maar naast mij was een Imbiss, Dus snel een koffie en een Bockworst gescoord. Na 15 minuten kwam de volgende veerboot die 30 minuten voor de overtocht nodig had en mij 18€ lichter maakte.
Bij de overvolle camping (23€ per dag) in Cuxhaven aangekomen bleek er tegenover een camperplaats te zijn die slecht 10 € per dag kost. Stroom extra met allerlei regels en tijden voor aansluiten en afkoppelen, maar ik kan wel weer een dagje zonder stroom.
Ook geen Wifi, dat is minder, maar daar is niets aan te doen.
Na de Baltisch Staten overal bijna in mijn eentje te hebben gestaan is deze plaats wel wennen. Minstens 100 campers staan hier, vnl. Duitse.
Vandaag om 15.15 uur aangekomen na 272 km.

Maandag 5 oktober
Om 09.00 uur opgestaan met blauwe lucht en stralende zon.
Ja, vandaag zeehondjes kijken. Om 12.00 uur verlaat de boot de haven.
Dus thee gemaakt, scooter uit de garage, camera’s in orde gemaakt en shit: batterij bijna leeg. In de lader en wachten. Maar wel vol gekregen en dus snel camera’s aan het harnas en de verrekijker ook en naar de haven.
Kaartje gekocht (15€) en zelfs nog tijd voor Kaffee mit Apfelstrudel, Eis und Sahne.
De boottocht duurt twee uur en je maakt eerst een rondje door de haven en gaat dan naar een zandbank in de mond van de Elbe. De boot ligt een kwartiertje stil en je kan op 100 meter naar ca. 40 slapende zeehonden kijken. Als er een zich beweegt gaat er golf van opwinding door het schip. Dan weer terug naar de haven en je bent na 110 minuten weer aan wal.
Niet echt opwindend maar je bent op een rimpelloze zee met zonnetje toch weer even onderdak.
Op het havenhoofd een schnitzel gegeten met twee biertjes (0,4 liter) en na 15.00 uur weer richting camper gegaan. Bij de Lidl nog even brood en mooie ham gekocht voor vanavond.

Hallo Rien we blijven genieten van je realistische EN optimistische kijk op het reizigersleven. Nog veel plezier en goed weer voor de rest van je reis.

tombalm 2015-10-06 19:59:36

Hoi Rien, je hebt weer lekker gegeten zo te lezen. Ik vind Duits eten sowieso lekker. Nou nog effetjes en dan ben je weer thuis. Hoera. groetjes Marysia

Marysia 2015-10-06 20:55:12

Dag Rien, Prachtige verhalen, ter zake doende reisverslagen, schitterende stemmingsbeelden, vermakelijke capriolen, inzicht gevende informatie (in jouzelf, in de bezochte landen, streken, campings en camperplaatsen). Ik heb genoten. Wij hebben elkaar een royale maand meegemaakt tijdens de reis naar Turkije, maar ik heb je nu pas (iets beter) leren kennen. Curieus is dat wij nadien ook ongeveer dezelfde reizen hebben gemaakt en ook ongeveer te zelfder tijd.

Ger de Graaff 2015-10-06 23:29:02

Vervolg: Laatstelijk de Baltische Staten en Sint Petersburg. Helaas ben ik door een gezondheidsprobleem al weer een hele tijd thuis. Dat maakt me des te jaloerser op jou. Ondanks alle ongemakken van slaapstoelen die je niet toelaten te slapen, ferry's die er een potje van maken, campings die gesloten zijn, batterijen die niet geladen worden, restaurants die ongare frieten serveren, drank die niet koel is, prijzen die te hoog zijn, koffie die niet deugt, verkeer dat te druk is, agenten die de kluit belazeren, routes die niet kloppen, etc., etc.. Ik wilde dat het mij was overkomen. Dan had ik desnoods willen accepteren dat ik het nooit zo vermakelijk, leerzaam en onderhoudend had kunnen opschrijven als jij. Bravo! En dankjewel!

Ger de Graaff 2015-10-06 23:30:00

Werkelijk leuke verhalen hoor! Blijf reizen en blijf ons op de hoogte houden van je belevenissen. Goede terugreis.