Rustdag in Chur

Zwitserland, Chur

Woensdag 3 juni
Om 08.30 uur opgestaan, gedoucht en direct vertrokken onder een strakblauwe hemel. Het gaat weer warm worden vandaag. Bij het oprijden van de weg vloog de espressomachine van het aanrecht af, op de grond. Op het eerste gezicht valt de schade mee, hij stond in een Curverkratje dat wel helemaal kapot is. En door de hele camper liggen nu koffiebonen. Weer de smalle weg langs de Rijn gevolgd. Wel eentonig, een kaarsrechte weg, links en rechts bossage, geen enkel dorp en zelfs geen enkel huis. Maar wel minstens vier krachtcentrales met bijbehorende sluizen. Ik wist niet dat er zoveel verval in de Rijn zit. Inmiddels weer behoorlijk warm geworden. ’s Middags zelfs 29˚C. Eenmaal van de weg afgeweken en in een dorpje kersen en aardbeien gekocht op de markt. Aan de prijs. Kersen 5€ en aardbeien ook 5€ per pond. Snel weer de stille weg opgezocht tot vlakbij Basel. Veel industrie. De grenspost was niet meer bemant en ik had een 10-dagen kaart nodig. Dus terug naar de snelweg en bij de grens gestopt. Met mijn oude kaart naar de kassa en de gegevens over genomen op de nieuwe kaart. Toen zag ik dat de oude kaart nog geldig was tot 7 juli 2015. Alle moeite voor niets. Over snelwegen door Zwitserland gereden. Ik ken de weg daar niet anders dan via de snelwegen en ik heb geen kaart bij me en ben tot Chur gereden.
Campings zijn dun gezaaid, camperplaatsen nog zeldzamer en wildstaan is uit den boze. Dus camping Camp Au Chur opgezocht en die ligt aan, jawel, de Rijn. Echter geen bootjes, maar wel koude halve liters tapbier. Aangekomen om 15.30 uur na 335 km.
Dat de Euro minder waard is merk je hier in Zwitserland behoorlijk. Voor het gemak rekenen ze 1 Zwitserse Frank is 1€. Eigenlijk is het 0.994€. Benzine kost 1.88€, op de parkeerplaats bratwurst 7€ en een beker goede koffie 3.50€ en de camping 22.88€ per nacht incl. Wifi. Ben ik niet meer gewend.
Tapbier 4.90€ per halve liter, dat valt weer mee.
Maar dan ’s avonds: een schweineschnitzel 23.50€ met een pilsje en een kopje koffie ben je 32.50€ kwijt. Als AOWer is dat niet te doen. Morgen maar weer verder, naar Italië.

Donderdag 4 juni 2015
Wakker geworden door een idioot met een motorgrasmaaier en broodjes gehaald in de kampwinkel. Een gewoon Duits broodje kost €1, eitjes 0.60€ per stuk, 250 gram boter 4,50€. Alleen een paar broodjes gekocht en die met de aardbeien van gisteren opgegeten. Daarbij koffie uit mijn espressomachine want die werkt gelukkig nog. Het zijn sappige aardbeien, straks mijn shirt wassen. Toch maar besloten om een dagje te blijven, stralende zon, 29˚C en een verfrissend windje.

Een vraag aan de bezitters van campers en caravans:
Hebben jullie dat ook dat na een dag rijden er van alles uit je koelkast valt als je die openmaakt? Blikjes en flesjes die rechtop staan. Zakjes broodbeleg die gaan glijden en op de grond belanden en zelfs mijn aardbeien lagen van het voorjaar twee maal op de grond.

Ik heb dat verholpen door bij de Gamma een 5 cm brede aluminium lat te kopen. Die in stukjes van 42 cm gezaagd (de breedte van mijn koelkast) en bevestigd met een stukje kabelgoot van 6,5 cm en aan de bovenzijde snij je het deksel 5 cm in. De lat kan je dan eenvoudig plaatsen en uitnemen. Aan de achterkant goede tweezijdig plakband en zorg dat de koelkast goed schoon en vooral droog is. Je hebt nu een mooie opstaande rand en je blikjes bier blijven binnen. Zie ook de foto’s.

Fijn datje camper weer probleemloos rijdt! Misschien wel iets rustiger wegrijden met zo'n koffiemaker op het aanrecht. Ga je overigens nu gezond doen met die hele bos rozemarijn in je koelkast of dient dat ergens anders voor? Groetjes en een fijne reis verder.

Ilse 2015-06-04 18:26:06

Wat een bedragen daar in Zwitserland. Mij zien ze er voorlopig niet. Ga wel via Oostenrijk naar Italië. Goede tip van de koelkast! Groetjes vanuit een zonnig Spanje.

Tom Haenen 2015-06-04 18:37:45

Ziet er mooi uit de zwitserse camping en nog lekker rustig. Hier in La France erg warm, we zijn hier nu 4 weken, gras stond kniehoog, moestuin laat aangeplant, eerste aardappelplanten gezien, oogst tot nu toe, 1 groen pepertje. Prachtig weer. Goede reis en tot mails

Dora 2015-06-05 07:48:43

Hoi Rien, Het is wel 'n reis met hindernissen deze keer zeg. IK heb net vandaag 11/2 aardbeien op de markt gekocht voor 6,00 euro. Ja Zwitserland was altijd al duur voor ons. Hoop dat het verder wat rustiger wordt. Het was hier vandaag verschrikkelijk benauwd en warm dus betekent dat natuurlijk onweer en regen. Hoop dat jij lekker weer in Italië hebt. Geniet er maar lekker van. Mmmm lekker eten daar en IJSSSSSSSS. Heerlijk land. Groetjes Marysia