Van Beauvoir naar Etrétat.

Frankrijk, Etrétat

Vandaag werd ik om 09.00 uur wakker. Na de douche water gevuld, toilet geleegd en afgewassen. Was er gisteren niet van gekomen.
Om 10.15 uur de camping verlaten en de navigatie gevolgd naar Le Havre. Desnoods via de snelwegen. Bewust dwars Normandië door en de W.O.II stranden vermeden. Daar ben ik de laatste vier jaar al twee keer geweest.

50 Meter na de camping was er al een bakker. Dat wordt een vroeg ontbijt. Na de eerste bocht wist ik het zeker; de espresso-machine staat nog los op het aanrecht. Voorzichtig verder gereden en toen de weg iets breder werd gauw gestopt.
Nu staat niets een rustige reis meer in de weg. Maar ik was nauwelijks of gang en toen schoot het me te binnen; geen pilletjes ingenomen.
Gaat dit weer zo’n dag worden of maakt de blauwe lucht en stralende zon het verder goed?

De eerste 135 km ontspannen gereden op een vierbaansweg met een gangetje van 96 km/uur. Schiet schiet lekker op. Daarna tweebaanswegen. Eigenlijk veel leuker. Toen ook veel leuke vakwerkhuizen gezien. Geen kans om ze te fotograferen. Ze staan direct aan de weg.
Dwars door het erg leuke en oude plaatsje Pont-l’Évêque gereden. Aan de D675. Wat een mooi centrum boordevol vakwerkhuizen. Zeker in de hoofdstraat, al is die wel wat smal. Slechts één kras en mijn breedtelampjes heb ik nog. Maar de moeite waard om te bezoeken.

Bij E.Leclerc in Honfleur nog wat vlees gekocht en Camembert. De abrikozenvlaai kon ik niet laten liggen. Een litertje olie gekocht en magnetische kastsluitingen. Want er doet er weer een vervelend.
Ze hadden daar ook zekeringen per soort in doosjes van vijf stuks. In Nederland heb ik alleen gemengde doosjes aangetroffen. Ik heb nu weer voldoende 5 en 20 ampère zekeringen.

Vlak voor Le Havre kwam ik er achter dat de (gratis) pont welke de navigatie me wilde laten nemen max. 3,5 ton was. Niet verantwoord met een camper van 6 ton.
Dus zelf mijn weg gekozen naar de machtige Pont de Normandie over de Seine. En daarna een bijna even grote brug over het Canal du Havre. Wij denken dat de Erasmusbrug groot is, maar dat is speelgoed vergeleken bij deze bruggen.
En ik hoefde niet te betalen. Mijn elektronisch kastje deed “piep” en de slagboom ging open. Verdomd makkelijk zo’n kastje.

Le Havre is een nieuwe en drukke stad. Er dwars doorheen gereden en langs de kust naar het noorden. Wat getwijfeld over campings/camperplaatsen en gekozen voor de camperplaats in Étretat naast de camping Municipal. Maar wel € 7.00 voordeliger. Het enige verschil is dat er geen stroom is. De volgende dagen zal ik weinig keus hebben, want bijna alle campings in dit deel van Frankrijk zijn nu gesloten.

Om 15.33 uur aangekomen na 237 km en heel snel m’n pootjes uit, stoel buiten en een koud blikje. Wat zijn die 33cc blikjes klein als je een halve liter gewend bent. Tot 17.30 uur buiten gezeten, toen werd het te fris.