Van Angers naar Île de Noirmontier

Frankrijk, Île de Nourmoutier

vrijdag 23 september was ik van plan om te vertrekken. Gisteren de camper rijklaar gemaakt, alles vastgezet, in kastjes gedaan e.d., maar toen ik wakker werd was het blauw en zonnig. Kortebroekenweer, daarom nog maar een dag blijven staan. Er kwamen veel nieuwkomers. Vaak een bron van plezier. Zoals dat Engelse baasje dat met zijn camper zijn uiterste best deed om de waterzuil plat te rijden. Niet gelukt; mocht niet van zijn vrouw.
Vanavond weer friet gegeten; wel keukenraam opengedaan en afzuigkap ingeschakeld. Scheelt een stuk.

Zaterdag 24 september Om 08.00 uur wakker. Te vroeg, 2e kans om 09.00 uur. Dat is redelijk. Lekker warm douchen, toilet geleegd, water getankt, betalen en om 10.00 uur reed ik de camping af. Bij de eerste rotonde een enorme knal en brekend glas. Even nagedacht en toen wist ik het. Mijn mooie, grote, dubbelwandige theeglas met poeder klaargezet om pilletjes te slikken.
Vergeten, geen pilletjes geslikt en nu ook geen theeglas meer. Wat een bende, wat veel glas, 2x zoveel als van een gewoon glas.

Vandaag naar de Atlantische kust. Weer zonder snelwegen en dat ging weer goed. Gestopt bij een bakker (weer lekkere croissants) en op een terras koffie gedronken. Bij Intermarché diesel getankt en over D-wegen rustig op pad. Zaterdag, geen vrachtverkeer, wel lekker rustig. En mooie blauwe lucht en volop zon, ’s middags wel 28˚C.

Bij een Lidl gestopt, ook rustig. Even was ik bang dat hij gesloten was, middagpauze. Nog wat vlees gekocht, diepvriesfrietjes, na lang zoeken bloem en een lief klein meloentje. En een plantje met leuke bloemen ter verhoging van de sfeer.

Vandaag afwisselend landschap. Eerst veel wijnstokken, daarna veel appelboomgaarden en tot slot velden met witte koeien. En op een paar kilometer van de kust opeens zoutpannen voor het winnen van zeezout.

Ik ben om 16.39 uur na 193 km bij het plaatsje La Guériniere op het Île de Noirmoutier aangekomen. Het eilandje is met een hele grote brug met het het vasteland verbonden. Ook is er bij eb nog een weg. Staat bij vloed onder water.

Op de camping van de routebeschrijving rondgekeken, maar er was alleen plaats helemaal achteraan. Moest ik eerst naar toe lopen om een plek uit te zoeken en me weer te melden en mocht dan kamperen. Niet gedaan.
Ernaast is een camperplaats (€ 10 per nacht incl. stroom en water) en aangezien ik met die koude wind toch niet buiten ga zitten ben ik daar maar gaan staan. Ik sta niet in mijn eentje. Boven (grind ondergrond) staan een stuk of 45 campers en op het grasveld beneden nog eens 35! En het is nog steeds druk met nieuwkomers om 18.30 uur. Het zijn voornamelijk Fransen. Wegens het weekend?