Baltische Staten Parnu, Estland

Estland, Parnu

Woensdag 16 september
Gisteren om 17.00 uur naar bed gegaan en toen was het net droog. Om 04.00 uur vannacht begon het weer hevig te regenen en toen de wekker om 07.00 uur ging regende het nog steeds. Het bange wachten is begonnen.
Om 07.30 uur was er een redelijk lange rij achter me en de andere rij was nog geheel leeg. Om 07.45 uur kwam de eerste van ca. 8 auto’s. Precies om 08.00 uur gingen die rijden en mocht ik aansluiten. Iedereen kon mee en om 08.15 uur vertrokken we. Kosten 13.60€.
Naar Saaremaa is het ruim een uur varen en aan boord een kop slappe koffie gedronken.

Om 10.00 uur had ik de belangrijkste bezienswaardigheden van dit eiland al gezien: de kerk van Karja en de vijf houten molens van Angla.
Koffie gedronken en bij de toegang van de kraterinslag (7000 jaar geleden) gestopt. Maar geen zin om daar in de regen naar toe te lopen. Dan maar weer een koffie met een koffiebroodje.
Met de camper de hoofdstad Kuressaare onveilig gemaakt. Twee kerken en een burcht en veel leeg gehaalde terrassen. Het seizoen is echt voorbij.
Om 12.45 uur na 79 km gestopt op camping Phibehele in Kuressaare.
Een kleine camping met een bordje “zoek een plaats en de eigenaar komt vanavond kennismaken”. Er stond al een Italiaanse camper. Op de camping satellietontvangst en geen Wifi.
Twee badkamers met douche en toilet en wasbak en nog een apart toilet. Klein, in de tuin van een particulier. Maar zonder meer voldoende.

Donderdag 17 september
Gisteren om 16.00 uur naar bed gegaan, de verkoudheid is nog niet over. Ik sta op en ga er mee naar bed, de rol keukenpapier. Ondertussen de tweede al. De hele nacht liggen blaffen en vanmorgen weer opgestaan met een daverende hoofdpijn. De voorraad Saridon wordt ook al rap minder. Voortaan toch maar een jack aandoen op de scooter.
Om 09.15 uur vertrokken na eerst de eigenaar gezocht te hebben. Gisteravond was hij er wel, maar heeft niet geklopt volgens de Italianen. 14€ afgerekend.
Het is niet koud, maar wel heiig, wat later overging in mist. De zon deed zijn best maar die kwam er pas na 14.00 uur doorheen. Maar toen werd het direct 23˚C.

Al snel het boerderij-museum gevonden. Het is een originele boerderij die tot 1960 nog gewoon werd gebruikt. Toen besloten de Russen dat landbouw collectief moest worden en dat was het einde van het boerenbedrijf. Echter, veel is bewaard geworden; gereedschap, karren, slede’s, teveel om op te noemen. En het wordt goed onderhouden. Pas zeer kort geleden zijn de rieten daken gedeeltelijk vernieuwd.

Een rondje over het eiland gemaakt, verharde wegen en onverharde wegen. Veel kerken, maar ook plotseling een kudde langharige runderen. Zij waren net zo nieuwsgierig naar mij als ik naar hun. Dat maakt het de tocht onverhard weer goed.

Ook een heel grote groep zwanen in de mist in zee zien liggen. En een grote groep witte reigers die aan het vissen was.
Om 14.15 uur de veerboot genomen.

Langs de kust via B-wegen naar het zuiden gereden net zo lang tot ik een camping tegenkwam. Dat viel weer tegen. Om 17.15 uur kwam ik bij de camping van Motel Konse in Parnu. Vandaag 290 km gereden. Veel meer dan ik had gewild.
Douche en toilet in het motel, er is een snackbar en mogelijkheden om water te lossen en te laden en toilet te legen. Groen grasveld en aan de rivier de Parnu gelegen. Stroom maximaal 6 Ampère en ze hebben nog van die ouderwetse porseleinen ronde stoppen.

Vanavond in de snackbar het menu van de dag gegeten, tevens het enige menu: frites met gefrituurde knakworstjes. Geen hoogstandje, maar voor 4€ kan je niet klagen.
Om 20.16 uur komt een Italiaanse camper het terrein opgereden; dezelfde als afgelopen nacht.

Mooi verhaal maar lastig die verkoudheid! Wens je beterschap hoor!

Htte 2015-09-17 22:12:44

Hoi Rien, Beterschap wat jij hebt heerst ook bij ons op school. Zorg dat je goed drinkt en goed eet en slaapt dan wordt je gauw weer beter. Rustig aan verder. Doei ,doei