29e reisdag

Marokko, Tiznit

Zaterdag 28 februari
Om 08.00 uur opgestaan met een mooie blauwe lucht en een zonnetje.
Eerst een routebespreking voor de komende twee dagen.
Daarna om 10 uur een gezamenlijk bezoek aan de stad Essaouira waar we 30 km vandaan een camping hebben. Een gezamenlijk bezoek is een overblijfsel uit het verleden toen er nog geen campers waren. Je gaat n.l. met je eigen vervoer naar een stad of bezienswaardigheid. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dit nu nog uitschrijven. Met 8 campers in de groep is dat volledig onmogelijk. Dus voor wie mee wilde busjes gehuurd maar je moet ze wel zelf betalen. 80 Dirham per persoon.

De reisleiding deed de tour door de stad. In marstempo door de straten naar herkenningspunten gelopen en op restaurants gewezen waar ze in het verleden zelf gegeten hadden. Voor winkels kijken en zelfs het maken van foto’s was geen tijd, doorlopen anders duurt het te lang. Om 12.30 uur werden we vrijgelaten bij de haven. Wilde je nog leuke foto’s maken dan moest je het rondje opnieuw maken. Eerst maar eens geld gewisseld voor de nieuwe band en daarna naar de haven.

De vismarkt was leeg, alle vis was verkocht. Je moet hier ook niet na 10.00 uur aankomen.
Wel een heleboel restaurants waar je de vissen aanwees die je wilde eten, ze werden gewogen en op een vuurtje gegrild. Tien sardientjes uitgezocht, maar dat was een raar getal dus twaalf gekregen. Lekker met vers brood en een flesje cola voor 60 Dirham.
Nu moest ik de tijd zoekbrengen tot 16.00 uur, opnieuw de wandeling maken was geen optie gezien de pijn in mijn enkel en heup. Een beetje geslenterd, pelpinda’s gekocht en een flesje water gedronken in een snackbar en een aardige mevrouw heeft gezorgd dat ik weer op mijn pasfoto lijk. Het werd uiteindelijk 16.00 uur en ik mocht terug naar de warme camper, want er stond weer een koude wind.
Volgens mij een compleet mislukte tour en meer deelnemers dachten er zo over.

Zondag 1 maart
Om 08.15 uur stopte een auto voor mijn campertje en daar was de monteur met mijn wiel. Met een half uurtje was hij klaar en kreeg ik de rekening. 2300 Dirham kostte de band en voor het ophalen, monteren en dergelijke rekende hij 1550 Dirham. In totaal dus 385 Euro. Maar hij had veel gedaan en ’s nachts in z’n auto geslapen om vroeg bij mij te kunnen zijn. De andere band was iets aan druk verloren die dus bijgepompt en de camper weer rijklaar gemaakt en als laatste vertrokken naar het volgende adres. TomTom kende de noch de plaats noch de coordinaten. Dus een plaats in de buurt gekozen en weggegaan.

Onder een blauwe lucht en in de volle zon vertrokken voor een echt mooie rit langs de kust. Volop Arganiabomen waar geiten inklimmen om de nootjes te eten. Echter de nootjes zijn nog niet rijp en dus geen klimmende geiten. Van de nootje die ze heel weer uitpoepen wordt hele dure Arganiaolie gemaakt.

Om 15.00 uur op de camping Atlantic Park in Im Ouaddar (Aghroud) aangekomen na een rit van 145 Km. Over de camping weet ik niet veel te vertellen, enorm groot, sanitair was te ver weg, net zoals winkel en restaurant. Geen internet met dongel en betaald WiFi.

Op de camping liep een kunstenaar rond die mooie voorstellingen op de campers en caravans schilderde. Hij heeft bij mij een klein plaatje geschilderd en gelijk het polyester ernaast gerepareerd. Bij een caravan heeft hij ook een mooie voorstelling geschilderd. De anderen hebben zich niet laten verleiden.

Ik ben nu de enige die nog de Astra-satelliet kan ontvangen. Alle ander combinatie’s hebben geen tv ontvangst meer. Had ik toch gelijk met “goedkope schotels”
‘s Avonds voor de eerste keer deze reis vleesfondue gemaakt. Ik heb een lief klein elektrisch frituur/fondue-pannetje gekocht bij de Makro waar een halve liter olie in kan.
Na boer zoekt vrouw vroeg gaan slapen.

Duidelijk allemaal.

Geert Jan 2015-03-06 15:09:05

Rien is weer boven water! Geen droomreis die je maakt, maar je maakt wel weer veel mee. Zoals je waarschijnlijk wel op de TV gezien hebt krijgen wij dit weekend mooi weer. En nu maar hopen dat dat voor jou ook geldt!

tom balm 2015-03-06 15:42:11

We dachten even dat je alsnog was opgepakt ivbm dat akkefietje met Marokkaan die voor je auto lag. Niet veel positieve verhalen. Ik hou mijn hart vast voor straks.

Tom Haenen 2015-03-06 16:02:43

Ja, fijn weer een uitgebreid verhaal te krijgen! Jammer dat je de gelegenheid niet kreeg voor de foto's.