Varazze

Italië, Genua

Gisteravond de motor laten draaien totdat we om 19.00 uur de boot op moesten. Motor uit en accu maar 12,7V. Ziet er slecht uit voor morgenavond.
En slecht diner in de cafetaria, alles koud. Nog nooit eerder gezien, maar na de kassa staan twee magnetrons die overuren maken.

Ik blijk de hut voor mij alleen te hebben, wel zo plezierig. Maar ijs- en ijskoud. Airco op volle toeren en de regelknop zat muurvast. Veel kou geleden ’s nachts. Dat werd na negen uur beter. Veel mensen geklaagd zeker.
Ik heb toch de hele dag niets te doen en heb uitgeslapen tot 12.30 uur.
Lekker lang gedoucht met veel heet water. Ik wist niet dat er douchecellen bestaan die kleiner zijn dan die in mijn campertje. Dezelfde maat maar dan diagonaal in tweeën gedeeld. En met douchegordijn i.p.v. een vouwdeur.
Geluncht (net zo slecht als het avondeten) en terug gegaan naar mijn hut.
Daar zitten lezen tot ik om 15.00 uur werd verzocht de hut te verlaten. De hutten moeten schoongemaakt worden voor aankomst en al het personeel hiervoor helpt ook bij ont- en inschepen.
In de bar was geen plaats meer, maar op het zonnedek bij het zwembad was nog veel plaats. Daar gaan zitten bij vier Drentenaren die ik al eerder was tegen gekomen. De overtocht is rimpelloos verlopen. Een volkomen vlakke zee; ik heb geen enkele keer een verkeersdrempel gevoeld.

Toen kwam het uur van de waarheid. Bijna vierentwintig uur aan zitten/lopen/liggen denken. Zou mijn campertje wel starten?
De accu gaf 12,6V. Wordt je niet vrolijk van. Sleuteltje omgedraaid en ik hoorde niets. Die vrachtwagens om me heen maakten zoveel herrie.
Flink gas gegeven en zie, mijn campertje brulde het uit.
Heb ik daarvoor zoveel maagpijn gehad? Zo heb ik straks weer een maagzweer.

Koers gezet in lichte regen naar een camping dichtbij. Moet tenslotte water tanken en lossen. Dat ging niet allemaal even goed.
Spoorviaduct was 3.00 meter en geen 3.80 meter. Vindt mijn airco niet fijn.
Muurtje bij de sani had zeer vervelende uitstekende rotsen. Vindt mijn voor-bumper niet fijn.
Aankomst ongeveer 18.00 uur, gereden 13 km.

Vrijdag 6 juli 2018.
Om 09.00 uur wekker en om 09.30 uur met blauwe lucht gaan rijden. Hoefde van het meisje maar € 20.- af te rekenen i.p.v. de afgesproken € 23.-.
Gelukkig hoef je op de terugweg niet door het lage viaduct maar is er een andere, éénrichting verkeer, weg over het spoor.
Op mijn gemakje over de oude weg langs de kust naar Varazze gereden. Het blijft mooi hier en voelt altijd als thuiskomen.
Wel een beetje in mijn piepzak gezeten. Het meisje van de camping waarschuwde mij dat Varazze een zeer populaire badplaats is en dat een gratis camperplaats in juli misschien wel heel snel vol zal zijn. En het is vrijdag, het begin van het weekend.
Dit temperde mijn vreugde over het probleemloze starten. We zullen wel zien.
Om 10.30 uur aangekomen in Varazze en zie …… maar dertig campers. Vorige keer in mei stonden er op zondag zesenzestig en was er nog ruimte.
Wel ben ik twee keer verhuisd.
Ik wilde een plek die me schaduw geeft in m’n voortuintje en satellietontvangst had. Er is geen ideaal plaatsje. De zon draait aan de hemel en geeft elk uur van de dag andere schaduwen.
Opvallend dat er ook nu alleen Italiaanse campers staan.
Vandaag 35 km gereden.

Zaterdag 7 juli 2018.
Weer blauw en de parkeerplaats bijna vol gelopen gisteravond en vanmorgen. Ongeveer zeventig campers maar ook meer dan veertig personenauto’s. Het is tenslotte geen echte camperplaats maar een omheind voetbalveld bedekt met split waar borden staan dat parkeren hier € 14.- kost. Dat wordt niet geïnd.
Maakt de plek wel minder aantrekkelijk al die auto’s die zich ook tussen campers wurmen zodat je je stoeltje niet meer buiten kunt zetten.
Opvallend is dat bijna geen camper een schotel heeft. Ik heb er maar drie kunnen tellen. Maar wel hebben er heel veel een 45 km/u of 25 km/u scootertje en heel soms een motor. Elektrisch scootertje heb ik niet gezien. Maar voor elke categorie is een helm verplicht. Niet fijn met deze warmte.
En wie geen scooter bezit, heeft wel fietsen bij zich. Met of zonder elektrische motor.

Om 14.00 uur naar de kapsalon van de meiden. Leuk Melissa en Evelin weer te zien en ook Fiora die bij haar dochters op bezoek was.
Aan het strand een pilsje gedronken, keuken was een kwartier geleden gesloten dus geen visje voor lunch.
Toen naar de Coop voor de eerste levensbehoeften. Daar hebben ze wel literflessen Campari en voor maar € 14,99.
Vorige week heb ik nog € 15,99 betaald voor 0,7 liter.
De hele dag zijn er nog campers bijgekomen.

Zondag 8 juli 2018.
Gisteravond waren bijna alle personenauto’s weg maar kwamen vlak na 17.30 uur er nog een tiental campers erbij. Van de boot van Genua of Savonne?
Vanmorgen om 09.00 uur, blauwe lucht, stond het vol met naar schatting bijna honderd campers en een twintigtal auto’s.
Tot 10.00 uur kwamen er nog een tiental campers bij die tot mijn verbazing ook nog plek vonden.

Op het bord met parkeervoorschriften staat Vietato Il Campeggio.
Dat betekend dat kampeergedrag niet mag.
Geen luifel uit, meestal niet de wielen op keggen, niet buiten koken of BBQ’n.
Stoelen zijn wel geoorloofd, maar een tafel niet. Tenslotte is het een parkeerplaats.

’s Middags nog even over de boulevard gewandeld.
Salvatore kwam me om 17.15 uur na zijn werk ophalen en we hebben bij hem thuis, samen met Fiora, lekker gegeten.
Terug bij de camper, al aardig leeg het parkeerterrein, nog even TV gekeken.

Maandag 9 juli 2018.
Om 10.15 uur wakker geworden, voelde me niet lekker.
Het bleef donker (ik hield mijn ogen dicht) en ben weer gaan slapen.
Om 12.00 uur met tegenzin opgestaan. Sluier in de lucht en benauwd.
Op het parkeerterrein staan nu nog maar zesentwintig campers en drie personenauto’s. Bevalt me beter.
Koffie met appeltaart (met dank aan Fiora) als lunch.
M’n ketel heeft trouwens zijn fluitje weer gevonden.
Zitten denken wat ik vandaag zal doen. Heb geen enkel bruikbaar idee.
Om 13.00 uur siësta; om 15.50 uur weer wakker. Eerst maar douchen.
Wat rond gelopen en gereden en om 19.00 uur met Fiora en Salvatore pizza gegeten in een restaurant in de haven. Lekker en gezellig.
Mijn internet was gestopt op m’n I-Phone. Fiora ging kijken, drukte op knopjes, vergeleek de boel met haar I-Phone en zowaar in ben weer online. Hartelijk afscheid van m’n vrienden genomen want morgen ga ik weer verder.

We zijn weer op de hoogte, gaan volgende week naar Nijmegen. De groetjes