33e excursiedag Marokko

Marokko, Marrakech

Vroeg op want om 08.45 uur vertrek met twee busjes naar Marrakech. Het belooft een lange en drukke en warme dag te worden. Eerst naar de Majorelle tuinen. Een grote en oude tuin vol met tropische bomen en planten uit de hele wereld. De beroemde mode-ontwerper Yves Saint Lourant (zelf een Marokkaan) heeft de tuin eind vijftiger jaren van verval gered en gemaakt tot de prachtige tuin die het nu is. Daarna naar het Bahia-paleis (ik ben buiten gebleven) en naar het mausoleum van de Saadiers, een mooi oud gebouw. Na een warme lunch op het dakterras (drie hoog, geen lift, wenteltrap zonder leuning) gewandeld door de souks naar de Herborist. Die reist volgens mij de Acsi achterna, want er was geen verschil met die in Turkije. Wel andere kruiden maar de aankleding en verkoop precies gelijk.
Wel leuk om te zien en te horen (Marokkaans Engels met gebroken Nederlands) en me laten verleiden om toch weer kruiden te kopen. Of ik nog niet genoeg heb.

Daarna door de souks gewandeld naar de Moskee (nee niet weer) maar die konden we van buiten zien en was de plaats waar de busjes ons vanavond om 20.00 uur zouden oppikken. In de verte was het beroemde Jema-El-Fnaa-plein waar het avondlijke ritueel zich al eeuwen lang ontplooit.

De meeste gingen winkelen maar ik ging direct (16.30 uur) naar het dakterras en het het geluk na 10 minuten op het mooiste plekje van het balkon te kunnen zitten.
Het spektakel had zich al in gang gezet. Het is een groot plein met heel veel winkeltjes. Naar het midden komen allerlei karren aangereden en er wordt in een mum van tijd tientallen restaurants opgebouwd. Aan de zijkanten zijn heel erg veel stalletjes die versgeperste sinaasappelsap verkopen (niet doen want ze hebben maar 1 teil met water waar ze de hele dag de bekers in afwassen). Niet fris dus. Er omheen muziekgroepen, slangenbezweerders, verkopers met van alles en nog wat. Dit is het decor van een spektakel waar vele duizenden Marokkanen en honderden toeristen elke dag op afkomen. Het lijkt toeristisch maar is het perse niet! Ik was er 45 jaar geleden en het was bijna hetzelfde. Minder fruitpersstallen en minder souvenir aanbod. Maar zeker net zoveel restaurants en Marokkanen en veel minder toeristen.

Hier gebleven tot 19.30 uur op 1 flesje (verplicht) tonic. Ik durfde geen andere consumptie te halen want ik was bang om mijn plekje kwijt te raken. En reserveren met mijn fototoestellen leek me ook geen goed idee.

Om 20.30 uur terug op de nog steeds warme camping en eerst maar eens een paar blikjes bier gedronken. Want op mijn leeftijd moet je veel vocht tot je nemen.
Doodmoe om 21.00 uur in bed gerold en (voor het eerst deze vakantie) niet de kachel aangedaan.

Hoi Rien, Wij genieten van je reis ervaringen, uiteraard herkennen wij over Marokko niets, was in onze tijd nog niet zo vrij toegankelijk. Je begrijpt nu wel waarom wij altijd maar op eigen houtje gingen zwerven. Hou je Haaks en nog veel Genoegen