21e dag

Marokko, Moulay-Bousselham

Vroeg opgestaan met een sombere grijze lucht. Ik had de wekker gezet, maar de hoeveelheid hanen die rond de camper scharrelen hadden me anders ook wel vroeg wakker gemaakt. Ik wilde de voorband van mijn scooter oppompen. Een elektrische pomp die ik nog nooit gebruikt had kan ik zo pakken, de andere pomp zit in een gereedschap-kratje welke erg is ingebouwd. Maar de pomp werkte meteen goed en zodoende zat ik om 07.50 uur al aan de thee. En toen werd de lucht zwarter en …. regen!
We gaan een boottocht maken (vertrek vanuit de haven in het dorp, daarom wilde ik de band zo vroeg goed hebben) en om 08.50 uur vertrekken we van de camping. Gemeld dat ik niet mee ging. Geen zin om te varen over een lagune in open bootjes in de regen. Echter ik kon NIET afzeggen. De trip gaat niet door wegens de regen! Vanmiddag om 13.00 uur herkansing.

Om 12.45 uur regende het weer en er is nu de laatste herkansing om 16.00 uur. Het regent om 14.00 uur echt en de verwachting voor morgen is …. regen.
Ga zeker niet mee want met een temperatuur van 14 graden, redelijk harde wind en kans op regen loop je in die open bootjes zeker een verkoudheid op. Jammer, want de lagune is een bekend natuurreservaat met veel flamingo’s en andere (trek)watervogels. Zelfs Jan van Gents worden hier vaak gezien. Mijn verrekijker en fototoestel met grote telelens met een spijtig gevoel maar weer opgeborgen. De boottocht is afgeblazen want ook om 16.00 uur was het weer te slecht.

Ook de Marokkanen houden niet van kou en regen. De markt die er gisteren was, telt vandaag slechts twee kramen. Geen vis en ook de kraam met mooie en voordelige aardbeien zag het niet zitten.

We staan op camping Flamants Loisir, waar behalve de hanen en de kippen ook een kleine kudde schapen loopt. Veel groen en zelfs sinaasappelbomen waar de sinaasappelen nog in hangen. Een grote camping met ruime plaatsen (grind) en genoeg elektra-aansluitingen en overal waterkranen. De elektra die je gebruiken kan is 6 Ampère. Een volkomen verouderd toiletgebouw, met Franse (hurk)toiletten en twee gewone toiletten. De twee douches zijn warm maar hebben wisselbaden en de warmte is moeilijk doseerbaar hoorde ik. Er is een winkeltje en het brood is op voorraad. Hoef je niet te bestellen.
’s Avonds en ’s nachts is het volledig donker op de camping. Er is geen enkel lampje en met bewolking geven ook de sterren en/of maan geen licht. Pikdonker dus. Voor toiletbezoek zeker een zaklantaarn vereist.
Bij de receptie is een gratis WiFi-punt. Nu met de regen erg druk en dus erg langzaam. Volgens een deelnemer heeft de camping best wel faciliteiten. Sta je op zo’n Frans toilet te plassen en spoel je daarna door worden gelijk je schoenen gewassen.

De assistent reisleider George een groothoeklens geleend, de zijne werkt niet meer. En een Belg (Pros) een oplaadkabel voor z’n I-Pad gegeven want hij heeft de aansluiting afgebroken van zijn kabeltje. Toch handig als je reservemateriaal bij je hebt.

De afsluitkraan van mijn vuilwatertank werkt niet goed. Als hij gesloten is loopt er langzaam water uit de pijp. Na een douchebeurt ’s morgens lekt hij de hele dag water. Heb nu de kraan maar open gezet. Ben je tenminste direct van het water af.
En mijn nieuwe (gekocht vlak voor de vakantie) leuke elektrische kacheltje blaast nog steeds maar geeft bijna geen warmte meer. Heeft teveel overuren gemaakt de laatste weken denk ik. Was juist zo blij met dat kacheltje van 600 Watt. Jammer, want nu moet ik weer gas gaan stoken.

Een lief lapjes-poesje snoepjes gegeven. Onmiddellijk kippen en een haan om me heen. Wilden ook snoepjes net zoals de moederkloek met haar jongen.
En, heel lief, toen ik mijn scooter in de camper wilde rijden stonden er direct twee reisgenoten bij me om te helpen. Qua reisgezelschap kan je het slechter treffen.

Een tip van Pros (Belg) gekregen: Je moet niet zelf afmelden; laat de leiding maar beslissen dat het niet doorgaat. Zo houden ze geld over en dat kunnen ze dan besteden aan een gratis diner voor de groep. Anders heb je zelf afgezegd en geen poot om op te staan. En ik maar denken dat de Hollanders zuinig zijn.

Om 18.00 uur routebespreking in het restaurant van de camping gevolgd door een Acsi-diner. Heb je zelf betaald (staat in het programma, zit dus in de reissom), maar volgens Ben van de reisleiding wordt dit diner aangeboden door Acsi. Door George gewaarschuwd om warm te kleden. Het is een Marokkaans restaurant zonder verwarming. En met slechts 14 graden Celsius buiten is het ook binnen echt koud.

Om 19.00 uur werd het voorgerecht geserveerd. Een groot bord met geraspte wortel, koude aardappelen, een baaltje rijst, bietjes en een half ei. Het eitje was wel lekker.
Als drank kon je kiezen uit rode of witte wijn en onbeperkt water.
Het hoofdgerecht was of een tajine met kip en veel groenten of een vis schotel.
Helaas een visschotel besteld. Veel, heel veel gefrituurde vis. Echter allemaal koud, of heel lauw. De enige mij bekende vis was een sliptongetje, de andere vissen (drie) waren mij onbekend. Maar de smaak was van allemaal hetzelfde.

Of te lang gefrituurd? Of te heet gefrituurd? Of, naar het idee van de Belgen, vanmiddag gebakken en weer geprobeerd op te warmen.
De meeste Nederlanders hebben wel van de vis gegeten, maar de Belgen en ik hebben bijna volle borden terug gestuurd.
Het dessert was een verrassing; erg smakelijke verse Marokkaanse aardbeien. Vol van smaak en sappig; geserveerd met een schaal poedersuiker.
En daarna de onvermijdelijke zoete muntthee.

Om 21.15 uur weer terug en dit verhaaltje af gemaakt, nog even tv gekeken en een campari gedronken.

Dit is voor het eerst dat ik je hoor zeggen dat je het jammer vond niet voor een groenteschotel (met kip) te hebben gekozen. Waarom lust je bij ons (en kennelijk ook bij Fiora) dan geen groente?

Ilona 2015-02-22 22:09:18

Wel mooi dat je schoenen nu schoon gewassen zijn.