Baltische Staten Vilnius, Litouwen

Litouwen, Vilnius

Gisteravond afgerekend, 18,38€ per nacht. Valt niet mee.
Om 10.00 uur vertrokken met een bewolkte lucht. Ik werd uitgezwaaid door het meisje van het restaurant. Kwam speciaal naar buiten lopen; het pluche beestje is in de smaak gevallen. Maar eerst nog water getankt en toen de stad ingegaan naar de bakker. Croissants en bladerdeeg chocoladebroodjes gekocht. Ontbijt en lunch heb ik dus al. En mijn eerste Letse muntje.
Dan naar Gruto Parkas, vijf kilometer buiten de stad gelegen. Na de onafhankelijkheid in 1991 zijn alle beelden van Marx, Lenin en Stalin verwijderd. En meestal niet zachtzinnig.
Een miljonair heeft die beelden verzameld en waar nodig gerestaureerd en ze samen met beelden van Litouwse communisten in 2001 in een mooi park tentoongesteld. Het is een soort pretpark; slecht onderhouden dierentuin, speeltuin en beeldenverzameling ineen.
Ook andere relikwieën worden getoond; medailles, schilderijen, wapens e.d. Entree 6,25€.

Daarna verder over de A4, een vrijwel kaarsrechte tweebaansweg naar de hoofdstad Vilnius. In totaal slechts 126 km gereden en voor 14.00 uur op Vilnius City Camping aangekomen.
Heel rustig gereden, slechts twee keer heb ik ingehaald. Eerst een tractor en toen een scootmobiel.
Helaas begint het om 14.30 uur te regenen en bleef het regenen. Vallen mijn plannen weer in het water en vandaag dus niet de stad in.

De recensies van de camping zijn slecht, maar het ligt het dicht bij de stad. Naast een tentoonstellingsgebouw. Geen winkel, bar of restaurant in de buurt. Goed aangegeven. Prettige ontvangst, geeft ongevraagd goede uitleg (in perfect Engels) hoe de stad te bereiken met plattegronden e.d., geeft zonder het te vragen Wifi wachtwoord (gratis en sterk signaal) en vraagt 16€ per nacht.
Voor een stadscamping niet duur. Grasveld zonder vaste plaatsen, veel stroompalen en voldoende toiletten, douches, wasmachines en keuken in gele containers. Goede satellietontvangst. Mijn eerste indruk is erg goed.

In de praktijk blijkt deze camping toch wel ver van de stad af te liggen. Maar er is nog een camping in Vilnius. Veel dichter bij het oude centrum. Hij staat op een plattegrond welke ik gekregen heb en met de tour hem ik een verwijzing gezien “Camping 300 meter”.
Het is Downtown Forest Hostel & Camping, Paupio g. 31A, Vilnius Old Town, LT-11341 Vilnius.
Vlakbij de St. Anne’s Church, 10 minuten lopen.

Rien,hou de moet erin. Er zijn ook mooie campings in villnus . Het beeldenpark etc. Hebbn we hellaas niet gezien. Grtjes wimTony