38e reisdag

Marokko, Zagora

Om 08.00 uur opgestaan en bleek Wilfried een zachte band te hebben. Geprobeerd op te pompen maar de band niet op spanning gekregen en toen het reservewiel gemonteerd. Pros blijkt een ex-garage man te zijn, heeft dus alle gereedschap en mijn hulp niet nodig.
Snel naar de Atlas Film Studios gereden en net op tijd voor de gezamenlijke rondleiding. De vier Belgen kwamen een kwartiertje later.

Het staat er vol met vergane decorstukken van films die er lang geleden zijn opgenomen. Veel Egyptische decors, maar niet echt interessant. Tegen 12.00 uur koffie gedronken en daarna de mooie tocht naar Zagora, de meest oostelijke plaats van deze reis. TomTom kende wederom de coordinaten niet. Ook nu weer een mooie blauwe lucht en een lekkere temperatuur.

Goede weg over gebergte met fantastische uitzichten en door het dal van de Draa met veel palmbomen. Dit is de Kasbah route, veel lemen burchten en voorraadschuren uit vervlogen tijden maar ook nu zijn sommigen nog in gebruik. Echter veel van de Kasbah’s hebben de tand des tijds niet goed doorstaan, want leem is kwetsbaar.

Zoals gezegd een goed geasfalteerde weg hoewel je wel op moet blijven letten voor kuilen en gaten. Maar ook een erg stille weg met veel parkeermogelijkheden. En als die er niet was stop je toch gewoon op de weg om foto’s te maken! Vervelend was het dat kleine kinderen op 1 plaats met stenen gooiden. Minstens twee deelnemers hebben een deuk in de camper.

Onderweg nog even geluncht. Ja, weer omelet met brood en een kop koffie, maar nu met een flesje cola erbij. Wel duur, 40 Dirham.

De meesten waren al aangekomen op de prachtige camping Oasis Palmier toen ik om 17.15 uur na 194 Km arriveerde. Een oase vol met palmbomen. Iedereen staat tussen en onder de palmbomen en iedereen kreeg een kleed voor zijn camper/caravan. Het restaurant is vandaag gesloten want het is dinsdag? Door de palmen geen tv-ontvangst.
Het sanitair is deze winter vernieuwd, dus de verhalen dat het behelpen is zijn verleden tijd. Ook het elektra is beter; er is bijna altijd stroom, maar bijna nooit haalt het 230 Volt. Dus de koelkast moet/slaat op gas. De dongel werkt niet en er is wifi als de stroom op kracht is.

Vandaag is Tony jarig en zij trakteerde op een borrel. Met z’n allen in een kring en anderen hadden chips, nootjes e.d. Daarna naar de borrel van de camping. Als versnapering pannenkoekjes met aardbei- of abrikozen jam. Waar we uitleg kregen hoe we een tulband moesten vouwen en om ons hoofd draaien. Uiteraard verkochten ze de benodigde lappen; aan de prijs vond ik ze. 100 Dirham voor een stevige mannendoek en 50 Dirham voor een dunne kleurige vrouwendoek. Een tiental deelnemers hebben er een gekocht.

Ook nu koelde het snel af en terug in de camper eerst de kachel aangezet en nog een pilsje gedronken en een half stokbroodje gegeten. Als slaapmutsje nog een campari genomen.