Van Pont-à-Bar naar Stenay

Frankrijk, Stenay

Om 09.45 uur opgestaan, zonnig en heiig. Vannacht de kachel op een laag pitje aangelaten, wel zo behaaglijk. De boel weer een beetje opgeruimd en om 11.00 uur op stap. Direct een bakker (beetje dubbel gaan staan) en twee croissants en een heel mooi stokbrood gescoord. Knapperige en donkere korst, het water liep me in de mond. Naar de Burcht van Sedan, de grootste burcht van Europa. Gemengde 🅿️, maar weer alleen voor busjes. Om de hoek echter vier plaatsen voor echte campers, met één vrije plaats, jammer dat de takken zo laag hingen. Over smal weggetje langs de machtige, begroeide muren doorgereden naar een echte 🅿️, zelfs met plaatsen voor bussen. Daar past mijn campertje wel op. Toch maar niet naar binnen gegaan. Zag toch wel tegen het lopen op en vertrouwde mijn campertje ook niet op de bussenplaats. Wel koffie gedronken en de croissants opgegeten.
Over landelijke wegen door het glooiende landschap verder gegaan. Langs de Maas kan je vergeten, soms zag je haar in de diepte liggen, nog maar een smal watertje.
Om 13.30 uur aangekomen in Stenay, een dorpje aan de Maas.
Mooie grote camperplaats, gras, met Wifi en stroom. En beide nodig. Wifi voor o.a. Pindat en stroom want mijn laptop heeft nog maar 30%.
Slagboom dicht. Code kan je krijgen bij de Capitainerie (kantoor jachthaven) en anders bij de VVV. Waar zijn die ergens? Gelukkig staat het adres van de VVV erbij. Garmin gevoed en op weg. Denk dat die toch wel met middagsluiting zijn.
Na 100 meter een jachthaven en een kantoor. Natuurlijk gesloten. Maar ook vijf mooie camperplaatsen naast het kantoor. Daar sta ik nu met stroom en Wifi. Op 10 meter van de toiletten en douches, zwart en grijs water stortplaats en inname schoon water. Kosten €8.- per 24 uur. Op 50 meter een café, nu alleen het frietkot nog vinden.
Om 13.30 uur gestopt en 60 km gereden.

Dinsdag 26 september.
Goed geslapen, wel de kachel zachtjes aan. Ook vanmorgen weer blauwe lucht.
Blijf nog maar een dagje staan. Vredig camperplaatsje met uitzicht op aangemeerde jachtjes. Gisteren alles wat een accu heeft aan de 230V gehangen. Enkelen kunnen ook via de autoaccu opgeladen worden, maar op stroom gaat het toch sneller is mijn idee. Het is een heel werk; o.a. drie camera’s met ieder twee accu’s. En elke camera een ander soort accu dus ook een andere lader. Ben nog steeds bezig.
En ik heb weer lekkere espresso uit mijn eigen koffiemachine! En ik heb drinkbare boter; in de zon laten staan! Stom!
Ik krijg mijn GPS-zender niet aan de praat. Eerst was de accu leeg, die opgeladen maar ik zie nog steeds niet waar ik nu ben.
In het dorp de Friterie gevonden! Gesloten, net zoals de bakker. De wasserette is wel open, maar geen belangstelling.
In het café wat bieren geproefd. O.a. een fruitig bier van Grimbergen. Dat ze dat bier mogen noemen. Vruchtensap met koolzuur.
Oven (gas) aangezet voor kippendijen op grillstand. Na half uur oven nog steeds koud. Vlammetjes uit. Nieuwe poging.
Zit ik TV te kijken ineens geen beeld meer. Rebox (satelliet-ontvanger) reageert niet meer en lijkt geen stroom te hebben. De boel maar uitgezet.
Rest van de reis geen TV? Tegen beter weten in na een half uur het zaakje aangezet en verdomd, alles doet het! Tenminste de TV, de grill niet!
De hete luchtoven wel, dus de kipjes daar maar aan blootgesteld. Toch aan het eind geprobeerd om de velletjes lekker krokant te maken met de grill. En verdomd, nu doet hij het wel. Om 20.00 uur de kipjes uit de oven gehaald. Eerst afkoelen en dan eindelijk eten.
Dat was lekker en nu espresso toe en Napels-Feyenoord kijken.