Baltische Staten Karkle, Litouwen

Litouwen, Karkle

Dinsdag 22 september
Om 09.00 uur vertrokken met mist maar ook open plekken met blauwe lucht. Slechts 10˚C. De zon deed wel z’n best maar pas om 11.00 uur was de mist verdwenen en om 12.00 uur een perfecte blauwe lucht.
50 Liter gas getankt en gelijk koffie natuurlijk, maar geen croissantjes. Ik ben nog steeds blij met m’n LPG tank onder de camper, geen gedoe meer met die zware gastanks.
Maar vandaag minder blij. Beetje dom gedaan en met het vloeibare gas mijn vingers van mijn rechterhand bevroren. Niet fijn.
65 Liter diesel getankt en weer koffie en weer geen croissantjes. Toch maar de koffiekoek opgegeten die ik gisteren niet lekker vond.
Een X-Maxima voorbij gereden, te weinig X-en. Maar veel belangrijker: geen parkeerplaats.
Aangekomen in Palanga na weer lange rechte wegen met velden links en rechts.
Palanga is de oude badplaats van de Russische bezetters. Je ziet vlak buiten de stad van die typische Oostblok hotels. Uitgewoond, half gesloopt en geheel verlaten.
Maar de stad zelf is helemaal in opkomst met veel moderne hotels, leuk autovrij centrum en klaar voor de 21e eeuw. Bij de Maxima (met maar een X) boodschappen gedaan en toen ik het parkeerterrein afreed zag ik aan de overkant een warme bakker. Maar te laat, ik had al bolletjes en ciabatta’s gekocht. Trouwens pas de tweede warme bakker deze reis. De eerste was in Riga op zondag, dus gesloten.

Trouwens raar dat ze in zo’n badplaats in opkomst geen camping hebben. Ten noorden en ten zuiden de kust afgereden, maar noppes.
Uiteindelijk beland, na 180 km, bij camping Pajurio Takes in het kleine dorpje Karkle. Een paar kilometers boven Klaipeda. Hier zijn volop campings. Deze camping is een mooie groene camping met een gezellige gastheer. Kosten 12€ per dag met stroom en gratis slechte Wifi.
Om 14.30 uur stond alles goed en ben ik met pilsje en laptop in het prieel in de zon gaan zitten. Onmiddellijk verdween de zon en was er een koud windje en ben ik met een loopneus weer binnen gaan zitten. Mijn verkoudheid is dus nog niet over, maar wel onder controle.

Woensdag 23 september
Uitgeslapen, want vandaag is het wasdag. Hoog nodig. Op de camping staan twee kleine wasmachines (echt klein, ik heb drie wassen moeten draaien) en een droger.
Gisteravond bij het uitkleden ontdekt dat ik een teek in mijn linkerbeen had. Zorgvuldig verwijderd, volgens mij ook zijn kop eruit getrokken. Hoe komt hij daar? Onder mijn broek en zelfs onder mijn sok.

In bijna alle supermarkt in de viskoeling liggen diverse plastic bakjes met vis.
Veel haring, zure haring in kleine rolletjes; rolmops zonder augurk. Best lekker.
Maar ook een doos waar Matje op staat; het ziet er uit als zoute haring in vocht. Olie?
Het is inderdaad een maatje in olie en in zessen gesneden. Een stevige haring, wel zouter dan wij in Nederland gewend zijn. In de volgende supermarkt hoop ik het weer tegen te komen.
Er rent steeds een eekhoorn heen en weer vanuit het bos over een hek en een afdak naar een beuk vol met nootjes. Maar hij is erg verlegen, ik krijg hem niet goed op de foto.
’s Avonds in mijn campertje mijn rechterenkel verzwikt en op mijn linkerknie gevallen. Voelde me zielig en ben vroeg naar bed gegaan.

Vandaag foto's van kerken e.d. die de afgelopen weken zijn gefotografeerd maar niet geplaatst.