Baltische Staten 2015, de stad Poznan in Polen

Polen, Poznań

Om 08.00 uur opgestaan, gedoucht, broodjes gehaald, water getankt en om 08.55 uur vertrokken. Mijn vertrek liet diepe sporen na.
Het gras was niet berekend op mijn campertje. Maar in elk geval mooie blauwe lucht en zon. Om 11.00 uur getankt en ontbeten met koffie en broodje met worst.

Sommige reizigers bereiden alles voor, anderen niet. Zo kwam ik er gisteravond achter dat op de autosnelwegen in Polen tol wordt berekend. En boven de 3500 kg moet dat electronisch met zo’n kastje achter het raam. Volgens de ANWB op veel plaatsen te koop.

Echter niet bij de grens en niet bij het eerste tankstation. Voor de zekerheid 100 Euro gewisseld en de navigatie maar op geen tolwegen gezet. Na 10 km de weg afgezet met tolpoortjes. Snapt de navigatie geen tolwegen niet? Toch wel. maar hij kende de weg niet. Een nieuwe weg welke op de landkaart in aanleg stond. Opzij van de slagboom stond een kastje met een knop in het midden. Daar maar op gedrukt.
Er ging een luikje open en er kwam een kaartje uit. Net zoals in Frankrijk en veel andere landen. Niets geen electronisch kastje.

Gekeken wat de navigatie doet met tolwegen. 145km i.p.v. 175km en 2 uur i.p.v. 3,5 uur. Maar snelweg gekozen want nu kwam ik wel lekker vroeg op de camping aan en kon ik nog de hele middag buiten zitten. Maar wel saai zo’n nieuwe weg; bijna geheel recht zonder bochten. Voor 17€ 145 km snelweg gereden, niet echt goedkoop.

Op drie kilometer van de camping bordjes verboden voor vrachtwagens en bussen. Zal wel. Daarna bordjes verboden voor breder dan 2.20 meter. Dat is vervelender. En toen een wegversmalling met chicane. De weg liep met een kronkeltje door 1 meter hoge betonnen wanden. Dat gaat niet passen. Twee meter voor het beton was er een gat in de middenberm en kon ik omkeren.
Maar nu? Deze brug wilde me echt niet hebben en dus maar een nieuwe brug gezocht. Dat viel niet mee in een wildvreemde stad die om het centrum een blokkade voor vrachtwagens en bussen heeft gebouwd. Aan mijn navigatie had ik niets maar ik ben met de nodige vertraging toch op de camping aangekomen om 14.15 uur na 393,4 km.
Warm, volgens mij boven de 30˚ met lichte sluierwolken. En direct de kaart achterop mijn campertje bijgewerkt. Ook Polen is veroverd.

Hi Rien, Je bent weer op pad, heel veel plezier en lekker genieten. Ontzettend leuk je reisverslagen te lezen, geweldig Lieve groetjes, Ebelien

Ebelien 2015-08-30 09:11:48

Hallo Rien, benieuwd naar jouw ervaringen in Polen en Baltische Staten. Ook wij hebben deze landen bezocht. Prachtige steden en veel cultuur. Van een electr.kastje hadden wij ook nooit gehoord maar geen enkel probleem gehad. Goede reis en geniet ervan. Wim en Tony