Baltische Staten, Druskininkai, Litouwen

Litouwen, Druskininkai

Woensdag 2 september
Vanmorgen om 05.00 uur hevig onweer en stortregen. Mijn plannen voor vandaag vallen in het water.
Wekker afgezet en uitgeslapen. Wakker geworden met een waterig zonnetje en na het douchen weer regen. Dat wordt niets vandaag, temperatuur net 20˚C.
Met tablet goede Wifi, met laptop niets. Maar de EnGinius signaalversterker bracht uitkomst en kan toch de Pindat bijgewerkt worden.
Ben je aan het spelen op internet en dan ontdek je dat in de Baltische Staten een uur later is dan in Nederland. Moet straks al gaan eten.
En dat er in deze landen voor vrachtwagens wel tol wordt geheven, maar voor campers van 6 ton niet?
In Polen is ieder voertuig boven 3.5 ton tolplichtig en dus ook campers. Tolheffing met ViaBox net zoals in Duitsland en Oostenrijk door camera’s en lasers boven de weg. In Duitsland niet voor campers in Oostenrijk wel. Daarom ga ik nooit door Oostenrijk.
Hopelijk krijg ik geen gedonder dat ik niets betaald heb; terug maar niet via Polen.
Diner vanavond kalkoen kebab. Lekker klaargemaakt op een echt houtvuurtje met dezelfde bijlagen als gisteren. Schade bier 1/2 liter 1.16€ (0,29€ voordeliger dan gisteren) en kalkoen 5.50€.

Donderdag 3 september
Wakker geworden met een flauw zonnetje, maar ook donkere wolken. Mijn scooter uit de garage gehaald en de stad in. Daar ben je snel uitgekeken; een voormalig kuuroord met brede lanen maar weinig oude gebouwen.
Ontbeten bij een bakker op het terras. Hij verkocht geen brood maar wel heel veel soorten gebak vnl. bladerdeeg. Ik heb het maar op koffie met croissants gehouden.
4Km buiten de stad ligt Svendubre, een origineel dorp volgens het toeristeninformatiebureau. Volgens Wim/Tony een Marokkaanse bezienswaardigheid, daar viel echt niets te zien. Onderweg nog wel bij een kerkje met mooie begraafplaats in een zijweg van het bos gestopt. Een oase van rust. Camping terug gevonden zonder navigatie!!

Er is gevraagd of ik Baltische Euromunten wil meenemen; dat valt niet mee want als wisselgeld krijg ik meest Duitse munten.

Als je niet via Polen terug wilt, hoe rij je dan?

Tom Haenen 2015-09-04 07:09:11

Rien Terug rijden via Finland-Zweden-BRD-D kan ook, is als tocht interessant(hebben wij ook gedaan. Groetjes H&K

Henny en Ko 2015-09-04 14:49:20

Mooi houtsnijwerk aan de gebouwen. Heb weer genoten van je verhaal en de foto's. Tot de volgende keer. Marysia