25e reisdag

Marokko, Safi

Vanmorgen weer vroeg opgestaan (08.00 uur) gedoucht en een kopje thee gedronken. Met een stralend blauwe hemel om 9.30 uur vertrokken om via B-wegen zo dicht mogelijk langs de kust naar het zuiden te gaan. Die wegen vielen best mee, je hoefde niet van gat tot gat te rijden.
Het eerste deel was niet zo interessant, veel industrie. Daarna werd het mooier; veel landbouw en het is oogsttijd. Overal vrachtwagens die huizenhoog werden volgeladen.

Net voorbij de ommuurde oude stad van El-Jadida wilde ik stoppen om deze oude Portugese wijk van binnen te bekijken. Even vergist, een plaatsje eerder (Azemmour) was ook een ommuurde wijk. Naar mijn gevoel was ik wel erg snel in El-Jadida, maar het was wel degelijk een grote oude vestingmuur.
Nog maar eens op de TomTom gekeken en zag toen dat El Jadida nog 9 Km was.

Dus weer op weg en bij de volgende muur een parkeerplaats gevonden met behulp van een parkeerwachter. Hij steekt wel erg uit maar dat werd weggewoven. Door de poort en een beetje gewandeld door een toeristenwinkelstraat. Veel aanprijzingen van de waar maar nergens opdringerig. En dat had ik niet verwacht.
Het doel van het bezoek was de bezichtiging van een Portugese cisterne uit begin 16e eeuw. Een onderaardse ruimte waar regenwater in werd opgevangen en bewaard voor slechte tijden zoals oorlog en droogte.
Het is groot met mooie gewelven en steunpilaren. Vanuit het open dak is er daglicht. Een oud Marrokaans mannetje liep mee en gaf in het Frans een duidelijk uitleg. Jaartallen schreef hij met z'n vinger op de muur en na afloop met een fooi van 10 Dirham waren we beiden tevreden.

Nog even buiten de muren bij de kraampjes gekeken, niets gekocht, en op een terras koffie gedronken en een uitsmijter met brood gegeten. Ja, op een terras want het is nog steeds volle zon en uit de wind is het echt lekker. En voor de prijs kan je het niet zelf maken, slechts 15 Dirham!

Nu op weg naar Safi, weer via B-wegen. Even de goede weg gemist want ik reed in de linkse baan en moest rechtsaf. Maar bij de rotonde een rondje gereden en de goede afslag genomen. Een brede vierbaans weg vol druk verkeer ging de stad uit.

Plotseling een klap tegen de camper en in de spiegel zag ik een jongeman op de rijweg moeilijk doen. Gestopt en hij kwam aangerend en ging voor de camper staan. Daar zei hij dat hij de politie ging bellen en daagde hij me uit om uit de camper te komen. Het begon me te vervelen en ik ben uitgestapt. Toen bleek ik toch een stuk groter en breder te zijn dan hij en hij ging gelijk gewond op de weg liggen.
Omstanders begonnen er zich mee te bemoeien en een jongen vroeg of ik Engels sprak. Hij vertaalde mijn versie van het gebeurde; "dat ik rustig op de rechterbaan reed en hij ineens overstak en tegen mijn camper aanliep". Zijn versie was dat ik hem had aangereden. Als ik frontaal geraakt had lag hij daar niet en moest ik de camper wassen. De jongen vertaald mijn versie en de meest mensen gingen weg.
Ineens vroeg een oudere man mij of het goed met me ging. In het Nederlands! Een gepensioneerde Marokkaan! Ik zei hem wat er gebeurd was en volgens hem moest ik rustig op de politie wachten. Ondertussen had de gewonde zijn broekspijp opgerold en bloedde hij een beetje bij z'n knie. Bloed wat hij aan z'n handen kreeg heeft hij in zijn gezicht gesmeerd.
Er stopte een busje van de politie, echter geen verkeerspolitie, en deze hebben de collega's opgeroepen en een ambulance besteld.
De agent die daarna kwam bekeek de situatie praatte met mij via de oudere man en zei dat ik naar het politiebureau moest komen nadat de gewonde in de ambulance was afgevoerd.
De oude man reed met mij en zei dat ik me geen zorgen moest maken. Ik reed op de weg en er was geen zebrapad of stoplicht. Als iemand dan oversteekt en gewond raakt is het zijn eigen risico.

Op het bureau proces-verbaal opgemaakt met behulp van de Nederlandse Marokkaan. Kopie's gemaakt van mijn paspoort, rijbewijs, kentekenbewijs en groene kaart en een verklaring in het Arabisch ondertekent nadat deze door de Marokkaan was goedgekeurd. Echter geen kopie gekregen!

En toen konden we gaan. Toch een uur in het bureau doorgebracht. De man terug gebracht naar z'n auto (bleek dat hij gestopt was toen hij zag dat een Nederlands kenteken problemen had). Hem gevraagd wat ik voor hem kon doen om hem te bedanken en hij zei dat het wel goed was. Een kleine moeite om iemand met moeilijkheden te helpen. Hij gaf me een hand en stapte uit. Het heeft hem toch meer dan 90 minuten gekost en wilde van geen bedankje weten!

Toch wat emotioneel verder gereden langs een mooie weg naar Safi.
Zoutpannen, kilometers lang achter de duinen. En een lagune met veel vogels volgens het informatiebord. Ik ben echter niet gestopt want er was ondertussen weer een snijdend koude wind uit zee.

Om 16.45 uur op de camping aangekomen na 221 KM. Een ruime camping met veel staanplaatsen en voldoende stopcontacten. Er is een club van de NKC en een Duitse touringclub. Veel caravans en campers dus.
Hoeveel ampère is onbekend en er zijn niet genoeg douches en bijna geen warm water.

Om 19. 00 uur gezamenlijk diner. Vooraf vissoep of salade. Soep was lekker en salade voornamelijk veel. Hoofdgerecht kip in tajine of visschotel. Kip was net warm, niet zoals het in een tajine hoort. Vis kwam nadat iedereen al lang klaar was met zijn kip. De inktvis was warm net zoals de sardientjes. De erg kleine tongetjes (vijf) waren koud en alles geserveerd op een ijskoud bord.
Als dessert weer sinaasappel met kaneel. Toch wel lekker. Alles bij elkaar toch een beetje teleurstellend diner, mede door het feit dat wij als laatste tafel elke keer van elke gerecht wel 1 bord te weinig was. Salade, kip, vis en sinaasappel, altijd was er wel een bord tekort.

Met veel moeite een plastic zakje (doggybag) gekregen en de tongetjes mee naar de camper genomen. Morgen opgebakken met brood weer een maaltijd. Onderweg naar de camper nam de hond van de bewaking de naam doggybag wel erg serieus want hij had het zakje bijna te pakken.

Nu Rien je had wel mazzel met dat "zogenaamde" ongeluk dat die Marokkaan stopte die Nederlands sprak. Wat een gedoe. Hoop toch voor je dat de wind wat warmer wordt. Geniet van de verhalen. Groetjes Marike

Marike 2015-02-26 13:14:23

Niet echt een leuk avontuur dit keer. Maar gelukkig heb je wel geboft met de aanwezigheid van de gepensioneerde Marokkaan.

Ilse 2015-02-26 13:23:48

zo beleef je nog eens wat. maar dat je erna even uit moet blazen kan ik me voorstellen. je hebt ontzettend geluk gehad,dat deze Marokkaan met je mee ging. dat maakte het een stuk overzichtelijker. maar goed je had genoeg om te schrijven. het weer werkt nog niet echt mee die cisterne, is erg mooi. wij hebben nog geen spijt dat we niet gaan. blijf genieten,en je eigen plan trekken veel plezier. gr. hanneke

hanneke balm 2015-02-26 15:25:48

Wat een verhaal zeg! "Marokkaan onder je camper". Wat een klootzak. Klootzakken zijn er overal, maar je hoopt zo iets toch niet mee te maken. Fijn te lezen dat er toch ook nog "goede" Marokkanen zijn! Zonder hulp van die oude baas had je toch wel een probleem gehad... Hoop dat het weer nu werkelijk wat beter wordt. Wij zitten hier overigens in de herfst. Regen, wind en af en toe een zonnetje. Het lijkt wel op het weer bij jou. Groetjes Tom