Onderweg op Sicilia.

Italië, Taormina

De Italiaanse buurman vond het een slecht idee om op zondag op de weg te zitten. Die Italianen rijden als gekken en op zondag is het hier echt levensgevaarlijk met die Sicilianen. Dus maar een dagje er aan vast geplakt.

Toch nog mooi weer, dat leek er helemaal niet op om 07.00 uur.
Gisteravond, terwijl ik lag te slapen, zijn er zes campers bijgekomen.
Dat zag ik toen ik vannacht een plasje maakt. Vanmorgen alle zes weer weg!
Voor ik koffie had kwam de baas al langs. Of ik de camper gewoon, net als de anderen, wilde neerzetten.
I.v.m. de hevige wind bij aankomst had ik hem dwars op de zee neergezet i.p.v. haaks. Neem dus drie plaatsen in maar was de enige camper en ik heb vrij uitzicht.

Op zee drijven, behalve mijn drone, veel zeilschepen. Leuk gezicht. Jammer dat het elke dag zo heiig is.
Om 18.00 uur rijden zes Italiaanse campers weg van het veld. Weekend voorbij.

Maandag 28 mei 2018.
Weer stralend blauw en om 09.45 uur al op weg. Vanmorgen waren er al vijf campers vertrokken.
Bij de uitgang stond een Zwitserse gast al te wachten om me te helpen weg te komen.
Was eigenlijk niet nodig. Tergend langzaam kroop ik er tussen door zonder iets te raken. Gelukkig dat ik het breedtelampje niet vervangen heb. Hij zou het niet overleefd hebben.

Dwars het eiland over richting Taormina, daarna zuidwaarts.
Klinkt eenvoudig en eigenlijk was dat het ook.
Een mooie nieuwe tweebaansweg die om de Etna heen gaat.
Maar de bouwers hebben afgesproken dat er geen 10 meter rechte weg in mag liggen. En per kilometer minstens drie haarspeldbochten.
De topsnelheid was dus laag; maar wel een keer zelfs 34 km/uur gereden.
Maar heel erg mooi met fantastische vergezichten en op de achtergrond de Etna met ijs en sneeuw. Jammer dat het ook hier heiig was en de Etna steeds verder in de mist verdween.
En dan opeens een gitzwart lavaveld waarop nog geen sprietje groen groeide. Erg recent dus. En net zo snel weer afgelopen. Je kunt zien dat in het verleden hier alles bedekt was met lava; tussen de begroeiing zie je vaak de lava nog liggen.

Om 12.30 uur boodschappen gedaan bij de Lidl. Croissants, brood, vlees, aardbeien en slagroom gekocht. Vanavond ben ik onderdak.
Ik ben niet op de Etna geweest. Daar ben ik in het verleden al twee keer op geweest.

Bij de zee aangekomen werd ik de Autostrada opgestuurd. Ik heb wel tolwegen uitgeschakeld, maar dit gedeelte is gratis. Toch wel even lekker, een half uurtje rechtdoor rijden.
En toen was ik bij camperplaats Parcheggio Communaie in het plaatsje Brucoli. Sitecode 24390.
Even slikken; een ruwe vlakte, schuin aflopend, met grote gaten en grote brokken steen. Met een lage camper rij je hier schade.
Fantastisch uitzicht over een baaitje. Geen enkele faciliteit en dus gratis. Wel is er een klein grindstrandje.
Gereden 174 Km en om 14.45 uur aangekomen.

Om 17.15 uur ben ik even gaan liggen. Toch wel moe. Gelijktijdig besloot de plaatselijk speelplaats achter me om open te gaan. Met geluid! Op volle oorlogssterkte!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit duurde tot 21.00 uur en toen nam de plaatselijke disco het over tot 01.00 uur ’s nachts.
Maar geen rust want een privéfuif en overjarige hippies gingen tot 03.00 uur door. En de lege flessen ophaaldienst was er al om 06.30 uur.

Dinsdag 29 mei 2018.
Blijven sudderen tot 09.45 uur, onder de douche en weg.
Naar Siracusa, een rit van wel 34 Km. Aangekomen op de camperplaats om 11.00 uur. Dit is een gemengde parkeerplaats bij de jachthaven. Ik was daar niet alleen.
Een half uurtje gewacht en wilde juist wegrijden toen een vrachtwagentje wegreed. Paste ik mooi in.
Om 12.15 uur gegeten in een restaurant aan de haven. Gefrituurde elastiekjes en hele kleine garnalen. Erg lekker.
Terug in de camper nog eens rondgekeken, overgegeven (ik heb geen sla gegeten) en besloten dat het niets was.
Er was geen ruimte om mijn scooter eruit te halen en er bleven alleen oude gepensioneerde Italiaanse campers over (langparkeerders). Veel bestel- en vrachtwagentjes en personenauto’s. Ik had er geen goed gevoel over en ben weggegaan. Zonde, want de ligging is ideaal. Net naast het oude centrum van Siracusa. Camper sitecode 96100.

Om 14.00 uur verder gereden naar Pozzallo voor de camperplaats Area Ittioturisme Salvamar, camper sitecode 15684. Aankomst om 14.45 uur na 34 Km.
Een wat norse man wees me waar ik moest staan maar dat ging verkeerd. Ik ging dwars staan, maar dat moest recht. Dus 45˚ gedraaid.
Weer niet goed, mijn neus moest de andere kant op. Dus 180˚ gedraaid. Ok.
Terwijl hij weg liep vroeg hij of ik vanavond tuna wilde hebben. Hij kookte vanavond ook voor de campers. Het wordt om 18.00 uur bezorgd. Dus toch niet zo’n norse man.
Tot 17.00 uur buiten gezeten, toen werd het te fris zonder zon en redelijk harde wind.

Precies om 18.00 uur werd de tuna bezorgd (vooraf was een bordje opgehaald). Een mooie plak tuna in tomatensaus met kruiden, pepertjes en uien en nog twee ravioli rondjes.
Erg lekker en natuurlijk weer te veel. Maar ik heb een gasoven en dus morgenavond weer TUNA!!!!!!