Van Toulouse naar Cahors.

Frankrijk, Cahors

’s Morgens regen, was niet afgesproken. Rond twaalf uur kwam de zon door en naar het Aeroscopia gelopen, het vliegtuigmuseum bij de Airbus fabrieken. Achter een hek stonden er al een paar, o.a. de Concorde. Groot was mijn teleurstelling toen ik zag dat je er niet in mocht. Toch maar naar binnen, entree €11,50 (geen bejaardenkorting).
Direct zag ik binnen een Concorde, de eerste die gebouwd was. Maar ook een vrachtvliegtuig en diverse oude vliegtuigjes.
Deze Concorde mocht je in, maar helaas niet in de cockpit en je mocht niet op de stoeltjes zitten. Maar ik ben in een Concorde geweest, een oude wens van me.
Jaren geleden was er een Concorde als charter geland op Schiphol; je kon mee terug vliegen naar Parijs en een stukje supersonisch vliegen over de Atlantische Oceaan. In Parijs pakte je dan een lijnvlucht naar Amsterdam en je was ’s middags weer thuis.
Aan boord 128 stoelen en 15.000 aanmeldingen. Ik viel buiten de boot.

Er zijn maar 10 Concordes gebouwd. Het prestige object was vanaf het begin tot mislukken gedoemd. De Russen hebben een illegale copy gebouwd, de Tupalev. Echter dermate onveilig dat die nog geen twee jaar heeft gevlogen. Boeing heeft een schaalmodel gemaakt van een supersonisch toestel, maar nooit in productie genomen.
Air France en Britisch Airways onderhielden lijndiensten op Amerika met de Concorde. Volgens mij heeft Singapore Airlines ook met de Concorde gevlogen, maar dat is in niet terug te vinden. Nadat op 25 juli 2000 een Concorde verongelukt was (een stukje metaal op de landingsbaan zorgde voor een klapband bij de start en de brokstukken doorboorden de kerosinetank) werden alle vluchten gestaakt in 2003 en de Concorde buiten is de laatste waarmee Air France heeft gevlogen.

Bij de neus mocht je de Concorde in en kan je naar achteren lopen. Via een loopbrug kom je bij de achteringang van een Airbus 300 die je weer voorin verlaat. Leuke opstelling.
Wel een aardig museum, maar zonder de Concorde de entree niet waard. Via de giftshop (wat een prijzen) kom je weer buiten. Waar het direct begon te plenzen toen ik naar de camper liep. Drijfnat om twee uur binnen.
Wat nu? Op stap? In de regen? Niet leuk.
Dus de tv maar aangedaan en een borreltje gepakt. Vroeg naar bed.

Maandag 23 oktober.
Om half elf met een flauw zonnetje vertrokken. Naar het noorden, domweg de D820 volgen. Voor de zekerheid ook de Garmin maar geladen en dat was nodig. Vlak voor Montauban ging deze D-weg over in de tolweg. Gelukkig wist Garmin een oplossing en dwars door Montauban (wat een leuk plaatsje) werd ik weer afgezet op de D820.
Een mooi golvend landschap met veel appelbomen. Hier en daar hingen er nog rode appels aan, maar de meeste boomgaarden waren al geplukt. Ook natuurlijk weer veel velden met wijnstokken. En een bakker voor het stokbrood en de croissants.
Opeens had mijn campertje problemen.
Geen trekkracht meer en ook wegrijden uit stilstand ging moeizaam. Vlakbij Cahors een camperplaats opgereden en ik had geluk. Eén van de drie plaatsen was nog leeg.
Aangekomen om 13.15 uur na 123 km. Weet zo snel niet wat te doen. Heb weer maagpijn.

Dinsdag 24 oktober.
Gisternamiddag een DVD gekeken, de Nederlandse speelfilm Minoes met een Happy End.
Slecht geslapen en om 10.15 uur opgestaan en direct weer terug gegaan. Wat voel ik mij brak. Mijn dag doorgebracht in bed en op het toilet. Ook de beschuitjes met thee gingen niet goed. Om 16.15 uur noedelsoep zonder noedels gemaakt. Smaakte wel en bleef er lang in. Toch maar weer naar bed.
Ondertussen blijven piekeren wat ik met mijn campertje aanmoet. Gisteravond nog twee liter olie bijgevuld. Hopelijk helpt dat. Mercedes garage is hier 169 km vandaan, maar de Euromaster slechts 2,7 km.

Mooie foto's en jammer van de cockpit een héle goede reis verder. Onze camper staat weer in de stalling.

Geert Jan 2017-10-26 15:31:10

Mooie foto van de Concorde Rien. Jammer dat je regelmatig zo beroerd bent. Hoop dat de Mercedes verder niet al teveel problemen geeft. Goede reis verder

Tom en Marianne 2017-10-27 09:39:44

Ben je toch nog in de Concorde geweest! Zorg (beter) voor jezelf en je campertje en kom veilig weer thuis. Wij zijn nu ook onderweg naar huis.