Op de camping aan het Lago Maggiore

Italië, Monvalle

Vrijdag 5 juni 2015
Om 07.30 uur opgestaan, gedoucht, water gelost en gevuld en het toilet leeg gegooid. Om 08.20 uur vertrokken en net buiten de poort gestopt om mijn bestelde broodjes op te halen. Via de San Bernardinotunnel (6.6 km) naar Italië gereden. Veel mooiere (wel langere) route en veel minder druk dan de Gotthardtunnel (16.9 km). Voor Locarno de snelweg verlaten en via B-wegen naar het Lago Maggiore gereden. Vlak voor de grens tientallen tankstations. Zou benzine en diesel hier goedkoper zijn dan in Italië?
Benzine 1.45€ (op de snelweg bij Basel was het echt 1.88€) en diesel 1.50€. Toch maar 82 liter getankt. Tot de camping geen enkele pomp meer tegen gekomen, dus nog geen Italiaans prijsvergelijk.

Langs het meer naar het zuiden gereden en ineens verboden voor vrachtwagens en bussen. Maar mijn campertje is een personenwagen en dus gewoon doorgereden. Zonder vrachtwagens worden de bomen niet meer geschoren en toch wel enige zorgen om mijn zonnecellen op het dak. De lijnbus heeft vrijstelling? Het was erg krap. Rechterspiegel bleef in een haag hangen (breedtelampje is er nog) en de bus maakte echt geen ruimte en reed mijn linkerspiegel helemaal scheef. Geen echte schade maar toch 20 minuten bezig geweest om de spiegels weer goed te krijgen.

Om 12.30 uur op camping Lido di Monvalle in het gelijknamige dorp aangekomen na 220 km. Ook hier alles krap. Moest steken om de bochten tussen de bomen door te komen en ben toch met mijn buitengasaansluiting achter een dissel van een geparkeerde caravan blijven hangen. De gasaansluiting zit nu scheef maar lekt niet. Denk ik. Weet nog niet hoe ik er uit moet komen. Achteruit dezelfde weg terug is geen optie. De laatste aardbeien met de broodjes opgegeten.
Wel eerst mijn shirt uitgedaan. Prachtig weer, ca 30˚C.
Ik sta mooi vooraan eerste rij aan het meer en ook mijn schotel werkt tussen de bomen door. Morgenavond voetballen kijken, de finale Juventus-Barcelona.

Juist op tijd op deze camping aangekomen. In het weekend, vrijdag-, zaterdag- en zondagavond is er live-music. Keiharde muziek van lokaal bekende artiesten. Ben toch nog voor 24.00 uur in slaap gevallen.

Een update m.b.t. de extra latten in de koelkast. Als de koelkast onder het rijden open gaat, valt er weinig uit. Vandaag alleen het zakje met rozemarijn. Dat is in het verleden wel anders geweest!

Zaterdag 6 juni 2015
Uitgeslapen en de heg voor mijn campertje gesnoeid. Ik heb een goede snoeischaar bij me, maar neem voortaan toch ook een heggenschaar mee denk ik. Kan nu zittend net het meer zien. Om 11.00 uur mijn bestelde broodjes opgehaald. Italiaanse broodjes, hard en droog. Morgen maar het stokbrood proberen. Op de camping staat een klein busje met fruit. Druk Italiaans mannetje probeerde me ook eieren aan te smeren. Vers, hij had ze vanmorgen zelf geplukt. OK, 10 eitjes, aardbeien, kersen, tomaten, citroenen, alles is weer aangevuld. Hij had geen wisselgeld, daarom kreeg ik drie mooie handsinaasappelen. Oude tijden herleven, alleen vroeger kreeg je snoepjes of kauwgum als wisselgeld. Ook vandaag weer prachtig weer, 30˚C en windstil.

Een woord van dank aan Ton Balm. In Turkije heeft hij een cursus WiFi gegeven.Op zijn aanraden heb ik vorig jaar de EnGenius XXXX Hotspot extender (een signaal versterker) gekocht en die vandaag voor het eerst gebruikt. Ik zit voor mijn campertje te internetten en het het werkt uitstekend. Zonder versterker lukte dat niet.

Zondag 7 juni 2015
Uitgeslapen en buiten ontbeten met zelf geperste sinaasappelen, stokbrood, gekookte eitjes, koffie en thee. Daarna de luifel weer uitgezet want die had ik opgerold toen het om 22.30 uur begon te regenen gisteravond. Voordeel, muziek werd ook abrupt beëindigd. Zondag is vertrekdag want om mij heen was het ’s morgens helemaal leeg, maar om 12.00 uur meldden de eerste nieuwkomers zich al. Het is alweer prachtig weer met een stralende zon en windstil.

Ondanks dat ik de tv toch vrij hard had aanstaan bij de tennisfinale in Parijs hebben een paar onverlaten zich toch in de nabijheid van mijn campertje hun kamp opgeslagen. Dus ik kom weer niet zonder slag of stoot weg.

Vanavond weer lekker gegeten, maar Italianen blijven toch een apart volk. Bij het aflopen van de trap werd ik dwars gezeten door zo'n motormuis. Helemaal in het leer en een gigantische helm in z'n hand en hij kwam nog niet tot mijn oksels maar toch probeerde hij me aan de kant te duwen. Niet gelukt dus, maar ik heb weer nieuwe Italiaanse woorden geleerd.

Er is aangegeven dat Zwitserland erg duur is en o.a. Tom Haenen merkte op dat hij liever de eventuele omweg via Oostenrijk maakt. Met een caravan is dat te begrijpen, anders moet je voor Zwitserland twee vignetten kopen.

Echter voor een camper zwaarder dan 3500 kg koop je in Zwitserland een 10 dagen kaart voor 32.50€.
Die is tot een jaar na afgifte geldig. Voor Oostenrijk heb je een Go-Box (electronisch tol betalen) nodig en betaal je het vrachtwagentarief per kilometer.

Als je dan een oudere motor hebt met een grotere emissie van schadelijke stoffen, dan betaal je de hoofdprijs.

In mijn geval kost Oostenrijk doorkruisen meer dan 125€. Dan maar liever de dure broodjes in Zwitserland.

Goed om te horen dat je WIFI-versterker bevalt. Goede reis verder gewenst vanuit Slovenie

Tom Balm 2015-06-07 23:11:09

Rien, ik lees met veel plezier je reisverslag. Heb ook "Marokko "gelezen. Vol humor, wijsheden en waarheden. Het lijkt me een hele mooie omgeving waar je nu zit. Het is al eventjes geleden dat we in die contreien waren, moeten we toch weer eens naar toe. De oplossing voor je koelkast probleem is goed gevonden. Wij kochten bij Obelink een soort stangetjes, die je in lengte kunt verstellen. Oplossing is hetzelfde als bij jou. Nu kun je hem goed volstouwen zonder dat er iets uitvalt. Ik wens je nog vele mooie dagen en ritten en blijf je volgen. Groetjes Tony