46e reisdag naar Midelt

Marokko, Midelt

Om 07.00 uur opgestaan en om 07.30 uur vertrokken. Volgens Pros ligt er bijna op de route de mooie blauwe bron van Meski die hij zes jaar geleden bezocht heeft. Het is al een lange etappe vandaag (326 km) en hij wordt nu 50 km langer. Met vier campers reden we weg, de anderen gingen niet en zaten in zak en as wegens de twee keer dat ze de rivier door moesten. Het is nl. de eerste 33 km terug naar de hoofdweg de N10.

Voorop Pros en Irma, dan Wilfried en Patricia, vervolgens Theo en Marijke en ik sloot de rij. George en Tineke (caravan) reden ook mee want die wilden niet alleen door het water, maar gingen niet naar de bron. Vervelend rijden zo in colonne, doe ik nooit meer.
Aan het eind stopte eerst Pros om te tanken bij een onbekend merk; wachten dus. Tien minuten later stopte Wilfried om te tanken bij een bekend merk. Weer wachten dus.

Bij de bron aan gekomen herkende de oude winkelier cq. parkeerwacht Pros nog van zes jaar geleden. Knap hoor. Van boven zie je niets dus de trap naar beneden genomen, gelukkig met leuningen. De bron (eigenlijk het einde van een ondergrondse rivier) liep direct in een bassin die voor de irrigatie van de velden zorgt. Gelukkig wel met palmen omzoomd. Wel mooi, maar niet direct de omweg waard. Bij de winkelier nog pindanootjes en water gekocht. Ondertussen waren ook Wim en Tony aangekomen. Geen enkele caravan heeft de extra rit gemaakt.
Na het bezoek meteen alleen vertrokken. De anderen gingen eerst lunchen maar hebben ook niet meer in colonne gereden.

De weg was vandaag redelijk tot zeer goed, de omgeving vrij saai. Alleen het middenstuk (bergen tot 3400 meter) was de moeite waard. Alleen werd het steeds donkerder en om 15.00 uur begon het flink te regenen en het is gewoon koud.
Het laatste stuk achter een sneeuwschuiver gereden; gaf wel een veilig gevoel.

In Midelt bij de Shell getankt. Een meisje van ongeveer 15 jaar (dochter van pompbediende?) vroeg of ik een pen voor haar had.
Heb ik wel en de pen tussen de pootjes van een klein pluche beestje (kaartje met Prettige Feestdagen van Dekker Bridge Promotions zit er nog aan) geklemd. Ik weet niet waar ze blijer mee was. Met de pen of het pluche beestje.

Om 17.00 uur op de camping 20 km voorbij Midelt aangekomen na 357 km. Bijna te ver gereden want in de beschrijving staat dat de camping omringd is door grijze muren.
Echter een pot verf doet wonderen; nu hebben de muren de kleur van het leem.
Weer geen Acsi richtings-bordje op de weg dat dit de camping is; “dat heeft geen nut want die wordt gestolen”. Wat een onzin! Er zal er wel eens een verdwijnen maar dat is het risico van het vak.

En m’n sensors voor achteruit rijden piepen direct als ik in z’n achteruit schakel; heeft dus geen nut meer. De kachel doet het gelukkig nog wel.

Om 17.30 uur thee met koekjes in het restaurant. Om 19.00 uur diner in het restaurant; ik hoop dat het dan warmer is daar.

Diner bestond uit bonensoep, een schaal per tafel van zes met voor ieder een forel, frietjes, courgettes, worteltjes, aubergine, rijst en boontjes. Als dessert de bekende sinaasappelschijfjes met kaneel. Flessen water en twee glazen wijn of fris per persoon. Bij doorvragen brachten ze ook flesjes bier. Het was een goed klaar gemaakt diner, de meesten waren tevreden. De Belgen klaagden over koude frietjes die twee keer teveel waren gebakken. Ze zijn tenslotte kenners en ze hadden echt gelijk. Ik heb ook geen friet gegeten. En geen groenten, maar wel de forel.

In mijn warme campertje, waar de kachel staat te loeien (om 21.00 uur nog maar 9˚C buiten en het regent), nog een espresso gedronken. En natuurlijk een campari met nootjes.

Ik dacht dat het in Marokko altijd mooi weer was. Maar volgens mij heb je alleen maar de kachel aan. Geniet van je verhalen.

Marike 2015-03-19 14:53:54

Heb alles wederom doorgelezen en vind de ondersteuning en begeleiding lager dan naar Turkije tenminste dat haal ik uit je verslagen. Jammer vind ik dit en dan met de caravans door de rivier, dat moet toch bekend zijn enz, vind dit slecht!