Westwaarts.

Italië, Valderice

Om 08.00 uur weer stralende zon. Maar wat voel ik me gammel. Weer bed in en om 13.15 uur weer wakker. Nog steeds blauw.
Voel me moe, eerst maar koffie. Na een paar koffie gaat het een stuk beter met me. Camper weer maar eens geprobeerd op te ruimen. Matig gelukt.
De campingreceptionist kwam langs; wilde me inschrijven en heeft dus mijn paspoort nodig. Dan moet ik wel betalen straks.
Het wordt zomer. De zonneschermen worden boven de campingplaatsen die niet gebruikt zijn uitgerold.
Om 17.30 uur een uurtje gaan slapen. Werd dus 19.30 uur wakker en gelijk naar het restaurant. Brilletje vergeten, maar ik wist wat ik wilde eten. Cozze, in het Nederlands mosselen. Wederom lekker. Zonder bril foto nemen kan ik blijkbaar niet. Dus weer geen foto van de mosselen.
Rest van de voetbalwedstrijd bekeken en naar bed.

Dinsdag 26 juni 2018.
Om 07.14 uur een klein buitje, maar om 09.30 uur weer blauwe lucht.
Koffie en afrekenen. Viel mee, Acsi-tarief van €17.- en 9 dagen = 8 dagen.De camper was al geheel klaar voor vertrek. Maar nu? Al dagen maak ik me zorgen hoe ik uit dit plaatsje moet komen. Er zijn geen buren meer die helpen kunnen. Achter het stuur plaatsgenomen bedacht ik dat naar rechts wegrijden misschien wel het beste was. En zie, zonder steken in één keer zonder een cactus of tuinlampje plat te rijden stond ik in het straatje. Nu nog een heel stuk achteruit en de camping afrijden. Heb ik me daar zo veel zorgen om gemaakt? Van opluchting vergeten water te lozen.
Onderweg voor de supermarkt geparkeerd; een boze mevrouw schreeuwde in het Engels tegen me dat het verboden te parkeren is en verderop een parkeerplaats is.
Maar ik ben een domme Hollandse toerist en spreek alleen Nederlands.
Brood en lekkere (dure) ham gekocht. Ook was er een bar en dus een espresso met een soort croissant. Berezoet.
Na één kilometer al de zeer verzorgde camperplaats gelegen op verschillende terrassen. Aardige oude man die alleen Siciliaans spreekt. Maar we begrepen elkaar. Direct water gelost en het mannetje prikte mijn kabel in het stopcontact wat een terras hoger ligt.
Aangekomen om 12.15 uur op camperplaats Agricampeggio Scopello, bij het dorp Scopello. NKC sitecode 7980. Vandaag gereden 40 km.

Om 13.00 uur even gaan liggen. Vóór 16.00 uur wakker, nog steeds blauw maar ook donkere wolken. En dan wordt het fris in de schaduw.
TV heeft weer kuren. De accu geeft 14,4V en dat vindt het scherm teveel (werkt op 12V) en slaat dood. Geen beweging in te krijgen. Dus geen voetbal vanmiddag. Als de zon gaat zakken, werken de zonnecellen minder en zakt het voltage. Dus straks wel weer TV. Thuis kijken of ik de 230V aansluiting nog heb. Nog even gaan liggen voor de wedstrijd Nigeria-Argentina begint.
Stokbroodje met ham gegeten; alleen weer vergeten boter te kopen maar de ham is wel heel lekker en dus op.

Woensdag 27 juni 2018.
Vannacht enkele hevige buien. Om 07.15 uur rukwinden; ik hoorde fietsen omvallen en zag camping-tafels en -stoelen vliegen.
Toen ik opstond blauw met veel witte wolken en matige wind.
Brood met makreelfilet in tomatensaus gegeten. Graatloos, lekker makkelijk.
Achter de camper staat een grote struik rozemarijn. Takje afgeknipt en op tafel gelegd; alle ramen open, toch ruikt het lekker binnen.
Rustig aan gedaan, een uurtje geslapen en op tijd voor de voetbalwedstrijd wakker.
Af en toe wolken voor de zon, nu 13,7V en wel TV.
Duitsland naar huis en ik ga straks ook die kant op. Boot geboekt vertrek Palermo op woensdag 4 juli om 21.00 uur. Aankomst Genua donderdag 5 juli om 18.00 uur.
Kosten € 281,75 incl. hut en 3 maaltijden. Betaald per Ideal maar nu met m’n Rabopasje.

Niet duur. Ik betaal voor de ferry van Messina naar het vasteland € 48.-.
Dan moet ik nog 1200 km rijden naar Genua. Dat is 200 liter diesel, €1,60 per liter. Totaal € 320.- diesel + € 48.- ferry + €150,- tol + € 40.- voor twee overnachtingen. Totaal € 558.-

Karbonades (met rozemarijn) en frietjes gebakken; de eerste keer dit jaar. Was het nog niet verleerd, maar moet voortaan wel eerder de karbonades uit de vriezer halen. Hoef ik niet zo laat te eten.

Donderdag 28 juni 2018.
Eentonig maar weer blauw, nu zonder witte wolkjes. Al erg warm bij het opstaan. Gisteren zijn er diverse campers aangekomen; vandaag zijn de campers die er eergisteren al stonden allemaal vertrokken. Ik blijf nog een dagje.
Op de scooter naar het dorpje gegaan. Is echt vlakbij. 100 Meter oprit en 200 meter weg en dan is de boel afgesloten. Centrum verkeersvrij. Betaald parkeren, ook voor de scooter.
Wandelstok vergeten dus terug gegaan en doorgereden naar de supermarkt.
Eerste levensbehoeften gehaald. Juist, brood en Campari maar ook een fles Grappa tegen de dorst.
Niet de boter vergeten en gelijk maar mooie gekookte en rauwe ham meegenomen. Voor vanavond van de gril een grote kippenpoot, gemarineerd en doorregen met kruiden.
In de bar uitgerust met een halve liter; de lunchgerechten waren allemaal pasta’s opgewarmd in de magnetron. Deze maar laten staan.
Morgen maar, met stok, het dorp in en kijken voor een lekkere lunch.
Op tijd terug voor de wedstrijd van 14.00 uur. Maar er is helemaal geen wedstrijd om 14.00 uur. Ik moet wachten tot 16.00 uur (als de TV het doet).
Van de siësta is niets terecht gekomen. Veel te warm in de slaapkamer (34˚).
Kippenpoot was lekker, goed gekruid. Na voetbal naar bed (27˚).

Vrijdag 29 juni 2018.
Slecht geslapen, om elf uur blauwe lucht met veel witte wolkjes. Alle campers die gisteren gekomen zijn, zijn al vertrokken.
Toch is het een mooie camperplaats hier. Terrassen en op de glooiing van elk terras olijfbomen. Veel bloeiende struiken en mooi uitzicht.
Goede voorzieningen voor grijs, zwart en drinkwater en nieuwe douches en toiletten en (af)wasplaats. Afval scheiden; er zijn vijf verschillende vuilnisbakken. Er is ook plaats voor tenten van wandelaars en fietsers en motoren.
Ik vind het goed hier en stop de verdere plannen in de ijskast. Ik hou Sicilië voor gezien en blijf tot woensdag hier.
Met veel moeite het klapraampje van de slaapkamer open gekregen. Is nog niet open geweest zolang ik de camper heb. Hopelijk wordt het daar nu minder warm.
Dat is geen probleem gebleken, want om 16.00 uur was de zon achter wolken verdwenen en werd het zelfs fris buiten.
Niet uit eten maar zelf gekookt. Cotoletta alla Milanese met hete frietjes. Lekker en een espresso met Grappa toe.
Geen voetbal dus vroeg slapen.

Heb aandachtig je belevenissen gelezen nog een goede reis verder, groetjes

Geert Jan en Marike 2018-06-29 20:58:53

Mooie camperplaats . Deze vakantie heb je veel goed weer gehad. Goede reis verder op weg naar huis Groeten van ons

Tom en Hanneke 2018-06-30 10:21:50

Hallo Rien, wederom mooie plaatjes. We wensen je een fijne terugeis. Wat zijn wij NL ders toch allen op de penning. Wij hebben toen in 2009 dezelfde berekening gemaakt met de terugtocht. Maar het was wel heel relaxt. groeten Wim en Tony.

Wim en Tony 2018-06-30 13:20:27

Hoi Rien, Geen katjes hier om mee te knuffelen ?