75e reisdag naar Nigran

Spanje, Nigran

Wekker gezet om 08.00 uur. Het is zover!! Haantjesmarkt!!
DE reden waarom al die campers vannacht in Barcelos waren. Het is de grootste streekmarkt van Portugal, absoluut niet toeristisch. Er zijn honderden stalletjes met alle soorten kleding, schoenen en tassen. Heel veel stallen met groenten, fruit en bloemen. En veel oude wijfjes die op een vierkante meter de opbrengst van hun moestuin verkopen. Uiteraard ook veel stallen met aardewerk en een paar met huishoudelijke artikelen. En maar drie (toeristische) stallen met de legendarische stenen haan. En geen enkele levende haan gezien, wel twee kippen.
Of het de moeite waard was om zo vroeg in Barcelos aanwezig te zijn? Nee, maar als ik er aan voorbij was gereden had ik altijd die twijfel gehad.

Jammer van het sombere weer. Voor 09.00 uur naar de markt gelopen en om 11.00 uur weer terug. Droog gebleven. Tussen de campers stonden allemaal auto’s. Die moeten ergens heen en de campers hebben hun terrein ingepikt. Het gevolg is dat veel campers moeten wachten om weg te komen. Ik had geluk en kon hem er tussen uit peuteren.

Eerst naar Ofir gereden, een badplaatsje waar in het verleden veel bridgers van een goede vakantie hebben genoten. Het hotel had minder allure en uitstraling dan ik mij herinnerde. Er is veel nieuwbouw omheen gekomen en het Piri Piri restaurant heb ik niet gezien.

Daarna langs de kust naar het noorden, naar Spanje. Snelwegen weten te omzeilen en even slikken voor ik Spanje binnenreed. Een paar kilometer voor de grens stond een bord “verboden voor zwaarder dan 3.5 ton”. Maar die zie je wel vaker en ik sla daar geen acht op. Nu kwam ik via een smalle weg en haakse bochten voor een smalle en zeer oude metalen brug. En daar stond het bord weer. Achteruit terug rijden was geen optie, dus maar de brug op. Maar die was echt smal, een Mercedes en mijn campertje hadden slechts een paar centimeter speling. De haakse bochten aan het eind gingen ook goed en toen zag ik wel 10 Spaanse politieauto’s. Foute boel.
Maar die waren allemaal onbemand; de brug ligt er volgens mij ook nog steeds dus eind goed al goed.

Op de navigatie een camping uitgezocht en dus tijdig rusten. Maar helaas, kennelijk de verkeerde camping aangetikt en die was totaal de verkeerde kant op. Te laat in de gaten dus vooruit maar. Doodlopende weg in en daar was de camping, gesloten!!! Dus echt niet opgelet.
Met veel moeite weten te keren, valt niet mee met een camper van 8.5 meter en een weg die maar 10 meter breed is. Ondertussen werd het steeds natter en zelfs mist. Laaghangende wolken! En koud natuurlijk, 11˚C.
Nieuwe camping opgezocht, nu wel de goed kant uit. Wel vals gespeeld, snelweg en zelfs tolweg toegestaan. 1.65€ armer om 17.50 uur aangekomen na 241 km op camping Playa America in Nigran. Waar dat is? Geen idee.