Uitrusten aan het Iseomeer

Italië, iseo

Maandag 8 juni 2015
Wat een noodweer vannacht. Na 00.00 uur begon het te regenen en in de verte te onweren. Dat kwam al snel dichterbij, de regen veranderde in stortregen en de bliksem en donderslagen waren oorverdovend en kwamen bijna gelijk. Vreemd genoeg bijna geen wind, maar rond 03.00 uur veranderde de regen in grote hagelstenen. Oorverdovend is de inslag op het kunststof dak en de kunststof dakluiken. Ook viel de elektriciteit uit, die kwam om 07.00 uur weer terug nadat het bijna een uur droog was.

Uitgeslapen en gekeken of er schade was. Gelukkig niets te zien, alleen uit mijn signaal versterker liep een sloot water toen ik die weer rechtop zette. Op z’n kop niet waterdicht dus, maar hij werkt nog.

Voordeel van het slechte weer is dat iedereen om me heen vertrokken is. Er staan nu nog drie passanten en de rest van de camping bestaat uit jaarplaatsen. Maar die zijn ook allemaal vertrokken; geen kind meer te zien op de camping, lekker rustig.

Tegen de avond kwamen er toch weer een stuk of 10 combinaties bij. Maar mijn vluchtroute is nog intact. Water bijgevuld en toilet geleegd. Heb het wel weer gezien hier. Een leuke omgeving met oude dorpjes, gezelliger, want minder toeristisch, dan het Gardameer.

Dinsdag 9 juni 2015
Om 08.30 uur opgestaan en gedoucht. De vluchtroute welke ik in mijn gedachte had liep uit op een fiasco. Wat ik ook probeerde met steken, ik kwam te schuin uit t.o.v. het pad en paste daardoor niet tussen de bomen die als schildwachten aan weerszijden stonden.
Dan maar vooruit geprobeerd, over drie sta-plekken en ook drie maal tussen de bomen door maar gelukt. Alleen de afslag naar de uitgang was te scherp. Daarom was dit ook plan B. Met steken kwam ik een eind en ook nog over het terras van een stacaravan gereden. Geen probleem, met wat extra zand liggen de tegels straks toch weer netjes?
En mijn breedtelampjes zitten er ook nog aan, alleen rechts doet het lampje het niet meer. En het haakje van het gasluik ziet er ook heel anders uit dan vorige week?

De navigatie stuurde me netjes over niet-tolwegen maar ze hebben hier hard gewerkt. Diverse keren op echt nieuwe wegen gereden die volgens mijn navigatie niet bestonden. Het was net of ik steeds door het gras reed. Uiteindelijk ben ik dwars door Milaan gereden. Ik weet niet of dat in eerste aanleg de bedoeling was, want het kostte wel veel tijd en het stortregende. Wel enigszins angstig de ruitenwisser gestart, maar alles bleef heel.

Bij een supermarkt (Conad) kipfilet en gehakt gekocht, tomatensaus voor de spaghetti, pinda’s brood, water met prik en bier. Wat er verder ook gebeurd, ik ben voorbereid. (Campari is nog ruim op voorraad!)

Mijn doel vandaag was de plaats Iseo aan het gelijknamige meer. 10 Kilometer daarvoor was de weg afgesloten wegens een ongeluk en werden we van de weg gestuurd. Echter zonder enige follow-up. Je bekijkt het maar. Ik heb goed gegokt en direct de goede kant opgegaan, maar een echtpaar met caravancombinatie is meer dan een uur kwijtgeraakt.
Ze staan nu naast me op de camping Covelo waar ik om 14.30 uur aankwam na 165 km.
Helaas begon het om 17.00 uur weer te regenen en is ook het restaurant op dinsdag gesloten. Je kan niet alles meehebben.

O ja, diesel kost hier ca. 1.45€ (goedkoper dan in Zwitserland) en benzine 1.63€ (duurder dan in Zwitserland,

Woensdag 10 juni 2015
Uitgeslapen en brood gaan halen. Uitverkocht! Om 08.00 uur is er vers brood zolang de voorraad strekt. Kan ik voor morgen bestellen? Nee, daar doen we niet aan. Dan maar het brood van gisteren verbrand in de toaster. Met aardbeien best lekker.
Camping Covelo is een aparte kleine camping. Persoonlijke zorg van de eigenaar. Eerst krijg je een glas wijn of fris aangeboden. Hij gaat niet bij je zitten. Daarna loop je met hem mee en wijst hij waar je moet staan. Kleine caravans kleinere plaatsen en grote campers grotere plaatsen.

De camping is een smalle strook gras met veel bomen langs het meer en ik sta op de tweede rij op 10 meter van het water. Tussen de caravans (veel ruimte) kijk je vrij op het water. Achter mij een grindweg en dan de derde en vierde rij. Maar ook hier genoeg ruimte tussen de combinaties. Halve liter lekker koud tapbier 3.80€, wifi en douches gratis. In de namiddag regen en in het restaurant gefrituurde elastiekjes met friet gegeten.

Donderdag 11 juni 2015
Uitgeslapen en weer geprobeerd brood te kopen. Voldoende op voorraad. Voor de zekerheid ook maar een broodje voor morgen gekocht. Beetje geluierd vandaag, en geprobeerd krassen van mijn camper te poetsen.
Met wisselend succes.

Weer in het restaurant gegeten (schnitzel met friet), niet duur maar ook niet echt goed. Net een voldoende voor prijs/kwaliteit verhouding.
Gewaarschuwd door de eigenaar dat er morgen live-music is.
Kan je tenminste morgenochtend nog naar elders vertrekken. Maar in ieder geval vroeger eten om het te ontlopen.

Vrijdag 12 januari
Weer uitgeslapen en brood verbrand. Vandaag met gekookt eitje opgegeten. Weer geprobeerd krassen weg te halen met ander spul. Ging beter. Scharnier van mijn campingstoel gebroken.
Gemaakt met ijzerdraad maar dat was niet sterk genoeg. Buurman had koperen electradraad. Dat kan je wel stevig aandraaien en lijkt te voldoen. Om 16.00 uur zwarte lucht en weer een regenbui.
Vlees van de gril met frietjes was het diner. Daarbij een bakje echt goede tzatziki, nooit eerder gezien in Italië.
’s Avonds zonnescherm neergehaald anders kunnen de buren niet vertrekken morgenochtend. En misschien ga ik zelf ook wel weg.

Zaterdag 13 juni 2015
Veel regen vannacht en slecht geslapen door de pijn in mijn heup. Om 08.45 uur buren geholpen de caravan aan te koppelen en besloten om zelf maar te blijven want het is toch weer mooi weer. Veel caravans en campers zijn vanmorgen vertrokken maar de eerste lege plaatsen werden al gevuld voor 12.00 uur. En uiteraard Nederlanders want 95% van de gasten is Nederlands.

Camping Covelo heeft een erg goede naam wat ik niet helemaal begrijp. De gastvrijheid van de eigenaar is een groot toneelspel. Als hij lacht, lachen zijn ogen niet mee.

Geen winkel, restaurant net voldoende, te weinig waterplaatsen, maar wel aardig personeel. Overdag ook een Nederlands meisje, Maike uit Groningen. Vanavond hetzelfde gegeten als gisteren. Kwam de baas tegen. Moest me eerst melden als ik morgen wegga want alleen kom ik nooit weg. We zullen het morgenochtend zien.

Het ziet er prachtig uit daar. Wij zijn blij met de regen. Hier het droogste voorjaar sinds 10 jaar. De groente schiet de tuin uit. Veel plezier daar groeten ook van Leo

Dora 2015-06-14 11:36:51

Hoi Rien, dit is toch wel een traditionele vakantie in Italie. In je eerste verslag moest ik denken aan dat gele teiltje op de hoedenplank dat we dagen voor ons zagen op weg naar Italie, lang geleden. Ook het onweer (geen hagel), langdurige regenpartijen maar ook heel veel aangenaam weer. Het grote voordeel is, ondanks de manoeuvre problemen, dat je nu in een camper slaapt en niet meer in een grote bungalowtent. Nog heel veel plezier, groetjes Eugénie en Wim

Wim Vogel 2015-06-14 14:14:51

Hoi, heel vroeger hebben we ook aan het Iseomeer gestaan, met pa en ma. Weet je nog? Alleen ben ik de naam van de camping vergeten. Hier is het weer ook niet alles. Veel plezier en geen schade meer. Groeten ria en floor.

floor dekker 2015-06-14 15:57:49

Hoi Rien, Nogal nat daar bij jou, hier is het veel te droog moet eigenlijk iedere dag sproeien. Dus stuur maar wat regen hier heen .Mag alleen s 'nachts vallen) Geniet steeds van je droge manier van schrijven hahaha. Veel plezier verder. Groetjes Marysia