Van Olivet naar Tour-en Solgne

Frankrijk, Tour-en Solgne

Om 08.40 uur wakker geworden en de zon scheen! Meteen onder de douche en aangekleed. Waar is de zon nu? Verdwenen en niet meer gezien vandaag. Eerst maar koffie drinken.
Het was fris vannacht. Getwijfeld of ik de kachel aan zou doen (13˚C.).
Baguette opgehaald en met de camping mevrouw afgesproken dat het vandaag niet zou gaan regenen. Water gevuld, toilet geleegd en vuilnis weggegooid.

Om 09.50 uur vertrokken naar de eerste toeristische bestemming vandaag: Cléry-St-André voor de basiliek de Notre Dame de Cléry. Een grote, in 1428 herbouwde, basiliek in kleine straatjes; daarom staat hij scheef op de foto’s want ik moest een echte groothoeklens gebruiken. Een onderweg kan ik geen foto’s verbeteren.
Binnen is het graf en praalgraf van Lodewijk XI. Verder is het een erg sobere kerk met een mooi Maria-beeld.

Ondertussen bij supermarkt Super-U getankt, maar geen parkeerplaats. 20 Minuten later weer een Super-U nu met wel een plaatsje voor me.
Grote garnalen gekocht (lekker Piri-Piri bakken en met stokbrood opeten), wat varkensvlees en kalkoen voor in de vriezer voor slechte dagen. Toen ik naar buiten ging regende het.

Verder naar de stad Blois met zijn kasteel waaraan Lodewijk de XII rond 1500 aan begonnen is. Gelegen op een heuvel midden in de stad. Echt geen parkeerplek te vinden en ik ben een paar keer dwars de stad door gereden. De bussenparkeerplaats buiten de stad is te ver weg en ik ben op deze parkeerplaatsen niet altijd welkom. Dus maar verder gegaan.

In 1519 gaf koning Frans I opdracht om het Château de Chambord te bouwen. Een ongekend protserig bouwwerk. In 1547 overleed Frans I en werd de bouw afgemaakt door Lodewijk XIV.
Parkeerplaats (€ 11) ver weg van de ingang en aan de zijde die in de steigers staat. Om het mooi te zien met je ver omlopen, echte regen en geen shuttlebus. Aan de achterkant gestopt ondanks verbodsborden en toch een foto. Maar weer verder.

In 1530 liet de bouwmeester van Château de Chambord (Jean Le Breton) een klein kasteeltje voor hem zelf bouwen. Je kan het vanaf de weg net zien tussen de bomen. Alleen parkeerplaats voor personenauto’s. Op naar het volgende kasteel.

Chateau de Cheverny wilde ik graag zien. Hergé (striptekenaar van Kuifje) heeft voor zijn kasteel Molensloot Cheverny als inspiratie gebruikt.
Alleen de buitenste hoektorens zijn er afgevallen.
Luitenant-generaal Henri Hurault liet het van 1626 tot 1634 bouwen. Cheverny is nog steeds in het bezit van deze familie! Het staat op een groot grondgebied en van de weg bijna niet te zien. Nu stortregend het echt en al was de parkeerplaats gratis, toch te ver weg. En weer geen shuttle.

Het Château de Beauregard werd gebouwd tussen 1550 en 1553. Het is ook niet vanaf de weg te zien en bovendien kwam het nog steeds met bakken naar beneden zetten.

Dat waren de kastelen van vandaag; teleurstellend is nog zacht uitgedrukt.
Dan maar op weg naar de camping welke ik had uitgezocht, 15 km terug rijden. Receptie en poort gesloten van 10.15 uur tot 17.00 uur. Daar sta je dan om 15.00 uur.
Gezocht naar andere camping. Veel zijn er al vanaf 15 september dicht. Ik vond nog een mooie op 10 km; echter gesloten.
Wist ik, want het is de originele camping van de routebeschrijving en hij is wegens renovatie dit jaar gesloten. Dom, dom. En nog steeds regen.

Als ik toch in mijn campertje moet zitten met die regen dan kan ik dat net zo goed op een (gratis) camperplaats doen i.p.v. een camping zonder bar en/of restaurant.
Op drie km afstand is er een in Tour-en Solgne (ten westen van Bracieux). GPS N47.53785˚ E1.49977
Ziet er goed uit met wasbakken, toiletten en sanizuil (water tappen en toilet legen). Bakker om de hoek. Om 16.30 uur camper stilgezet na 179 km. Nu eerst een pilsje uit eigen koelkast. Zouden er biertaps bestaan die op 12 volt werken? Toch eens naar gaan zoeken.

Nou Rien je bent niet de enige met slecht weer. Wij zijn nu in de buurt van Dion. Het giet. Gaan door naar Avignon. Daar schijnt de zon te schijnen. Tot schrijvens.

Tom en Marianne 2016-09-18 08:56:07

En bij de Mont Ventoux waar wij staan regent het nu ook. Met windkracht 8 erbij. Frankrijk is niet meer wat het geweest is. Maar als morgen de zon weer schijnt zijn we alles weer vergeten en kan la douce France niet meer kapot! We volgen je met interesse, Rien. Groetjes