Naar Givet en Pont-à-Bar

Frankrijk, Givet

Om 08.00 uur opgestaan, snel onder de douche en de laatste spullen, zoals fotoapparatuur en laptop en I-Pads, in de camper.
Gisteravond heb ik tot 21.00 uur de camper ingeruimd.
Zo netjes was hij nog nooit bij vertrek.

Om 09.15 uur reed ik weg, uitgezwaaid door Joost.
Snelweg tot Maastricht, dan langs de Maas tot Luik in de zon! Op een enorm parkeerterrein met grote warenhuizen even wat gegeten en bij MediaMarkt een microSD-kaart voor mijn nieuwe Rollei-camera gekocht. Gisteren gekregen, van de werking weet ik nog niets en er zullen voorlopig geen foto’s gepubliceerd worden. Vanaf het parkeerterrein niet meer op de snelweg geweest.
Getankt in België; is ook niet echt goedkoop meer, €1.218 per liter diesel.
Een smal tankstation, voorzichtig uitrijden dus. Helaas, met het uiterste puntje van de bumper het vulpistool van de gastank geraakt welke uitstak t.o.v. de rest. Niets gemerkt maar door anderen erop attent gemaakt. Vulpistool in stukken en schade aan bumper.
Je bent zo een half uur kwijt met het invullen van de schadeformulieren en direct daarna begon het ook nog te regenen.
Vanaf 14.11 uur in de regen gereden en zoveel mogelijk langs de Maas. Wel veel industrie hier (cement?). Dwars door Namen en daarna werd de omgeving mooier, minder industrie en steile oevers. Helaas werd het wegdek steeds slechter. Kilometers achter elkaar was harder dan 30 km/uur niet mogelijk.
In het centrum van Dinant aan de Maas gekeken bij een gedoogplaats voor campers. Niet eens vol, maar alleen voor busjes; max. vijf meter.
Dus doorrijden. Tot de grens met Frankrijk. Ik sta nu in Givet op een gemengde 🅿️ voor de ingang van de camping Municipale.
Het kost niets en het is niets, maar voor een overnachting is het ok. Ook het lozen van het toilet en vuil water is gratis. Schoon water €3.-
Maar ik hoef nog niets te lozen. Ik heb een nieuwe cassette gekocht voor het toilet. Eén met wieltjes, makkelijker verplaatsen.
Ik kreeg er een nieuwe toiletbril gratis bij. Ook geplaatst, maar je merkt er niets van. Het zit hetzelfde.
Gestopt met rijden om 16.33 uur, na 341 km.

Zaterdag 23 september

Om zeven uur was het al licht en droog. Toen ik opstond nog steeds.
Om elf uur vertrokken en als snel bleek dat het heiig was. Je kon nog wel zien dat het uitzicht mooi was, maar niet goed om foto’s te maken.
Om half twaalf een bakker met één 🅿️maar er stapte net iemand in de andere auto. Dus maar even dubbel geparkeerd en de boel geblokkeerd. Gaat ze eerst op haar gemakje haar croissant opeten! Een baguette en twee chocolade croissants gekocht.
Om twaalf uur kwam de zon en is het nog best een mooie dag geworden.
Langs de Maas naar het zuiden, het klinkt eenvoudig. Langs de Rijn bijvoorbeeld is heel eenvoudig en erg mooi.
Langs de Maas is verre van eenvoudig. Vaak loopt er geen weg langs en anders max. 3.5 ton of 3 meter hoog. Ik heb vandaag wat moeten keren omdat de weg niet ging. En zonder uitzondering een heel slecht wegdek.
De vloer ligt vol met alles wat van de tafel, banken en aanrecht is getrild.
Uiteindelijk toch maar mijn Garmin slaafs gevolgd.
De planning was de camperplaats van het stadje Charleville-Mézières op loopafstand van het mooie centrum. Helaas, tot de laatste plaats en ver daarbuiten vol.
Maar doorgereden naar de camperplaats van Pont-à-Bar; mooi gelegen aan een zijkanaal van La Meuse. Aan de overkant een café en een frietkot. Veel tot woonboot omgebouwde aken liggen aangemeerd. Gestopt om 13.30 na 81 km.
Heb ik een nieuw SIM-kaartje in mijn I-Pad welke een maand geldig is en die is 10 GB. Zwaar genoeg voor een maand zei de verkoper. Nu na twee dagen de mededeling dat het tegoed op is. Wat doe ik fout?
Natuurlijk naar wielrennen gekeken. Weer een Nederlands succes, Chantal Blaak Wereldkampioen op de weg!

Zondag 24 september.
Om 07.45 uur mistig en koud. Plasje gemaakt en kachel aan gezet en weer vlug in mijn warme bedje. Al snel hoorde ik de blower aanslaan. Dat gaat goed. In de loop van de ochtend kwam de zon door, maar het bleef heiig. In mijn campertje lekker warm; zelfs iets te warm. Besloten om te blijven staan. Op zondag is toch alles dicht en ik wil de Burcht van Sedan bezoeken. De 🅿️ daar is vaak overvol en dat zal op zondag zeker ook het geval zijn. Dus een rustdag!
Om 13.00 uur zondagsontbijt gemaakt. Juist, gekookte eieren met gebakken bacon en koffie. En een mooie stralende dag hoewel het nog een klein beetje heiig bleef. Langs de waterkant veel vissers, maar ik heb niets zien vangen.
Internet op I-Pad werkt weer, pas 1,2 GB gebruikt. Zou ik het maximum per dag hebben overschreden? De hele middag bezig geweest met labels te maken op opladers, snoeren e.d. Ben nog lang niet klaar.
Bij nader inzien ben ik blij een rustdag te hebben ingelast. Erg veel last van buikkrampen en heel veel op het toilet gezeten. Maar na een paar biertjes kwam het goed.
Wielrennen vandaag geen Nederlands succes, jammer.