Baltische Staten Tallinn, Estland

Estland, Tallinn

Donderdag 10 september
Om 09.15 uur vertrokken met een waterig zonnetje. Geen speciale plannen maar toeristisch langs de kust richting Tallinn. Onderweg nog even bij de Jagala waterval gestopt. Een tiental meter breed en een vijf meter hoog.
Ook vandaag veel kleine nieuwe campings bij particulieren gezien.
Een mooie warme dag, 21˚C, vol natuurschoon, maar je wordt wel gaar van al die smalle wegen door dichte bossen. Om 15.25 uur na 217 km aangekomen op Pirita Harbour Camping in Tallinn.
Het is de Olympische Regatta haven van de Olympische Spelen in Moskou van 1980.

De camping ligt in de haven en je staat op asfalt tussen de geparkeerde trailers met jachten.
Het is meer een camperplaats; er staan veel campers, 18 van een Duitse camperclub en enkele caravans. Op een smalle groene grasstrook staan twee tentjes.

Vrijdag 11 september
Gisteren had ik bij de ingang van de camping voor het hotel de rode Hop on Hop Off bus gezien, maar de receptie wist van niets en had geen foldertje.
Vanmorgen zag ik een groepje van vier en later weer twee personen naar de uitgang lopen.
Snel er achter aan (met stok deze keer) maar ze gingen niet voor de bus. Maar er hing wel een timetable. De eerste bus komt om 11.20 uur en nu was het pas 09.45 uur.
Enfin, een taxi bracht me voor 20€ naar de oude stad van Tallinn. En het werd stralend mooi weer.
Rond gewandeld, een biertje genomen en op het San Marcoplein van Tallinn op een terras gezeten. Een grote pils met een heerlijke lasagne genuttigd. De oude stad is mooi en sfeervol, overal terrassen met mensen (veel cruiseschepen) en veel mooie oude goed onderhouden gebouwen.

Na de lunch op zo’n treintje gestapt die dwars de oude stad doorgaat (6€). Leuk, maar hij ging veel te snel om foto’s te maken.
Weer verder gewandeld en om 14.00 uur op de bus gestapt (rode lijn).
Na een uur weer terug en op een terras een biertje uit eigen brouwerij gedronken. Een donkere deze keer.
Om 15.40 uur weer op de bus gestapt (groene lijn) en om 16.30 uur toch wel moe bij mijn campertje aangekomen. Zo en nu maar eens een biertje. Een mooie dag in een echt leuke stad.
Met de Estse munten schiet het niet op. Van Finland heb ik al drie keer zoveel munten heb ontvangen dan munten uit Estland.

Maar vreemde Finse muntjes zijn ook leuk. Doe ik van de week een dagje Japanners, willen ze allemaal water en wat denk je: er zit zomaar een nieuwe mooie Finse 2 euro tussen.

ilona 2015-09-11 19:21:42

Hallo Rien, je bent alweer een heel eind gevorderd met jouw trip door de Baltische staten. Ook wij vonden Talinn een leuke stad. Soms was er zelfs gelijkenis met Amsterdamse panden,die trapgeveltjes. Wij beleven de reis door jouw toedoen weer opnieuw van ons tripje dat wij in 2012 maakten. Nog vele mooie belevenissen. Wim en Tony

wimton.gaat.weg 2015-09-12 11:36:39

Mijn camper was één van de campers en caravans op de camping in Toila met een ACSi stikker. Ik maakte dus deel uit van het gezelschap 'gajes' dat op 12 september 2015 op de camping in Haapsalu arriveerde. Omdat gezondheidproblemen mij dwongen naar Nederland te gaan heb ik je gemist in Haapsalu. Jammer voor mij, omdat mijn vakantie voortijdig ten einde kwam, maar ook voor jou.