Laatste dagboek Italië reis.

Nederland, Amsterdam Zuidoost

Dinsdag 23 juni 2015
Om 08.00 uur opgestaan met stralende zon. Camping afgerekend (25€ per nacht) en de laatste spullen ingepakt. Volgens de baas moest ik de autostrada nemen; Dwars Savona door met zo’n camper was veel te moeilijk. Toen ik hem zei dat ik ook dwars door Istanbul gereden was en dus Savona een peuleschil was, viel z’n mond open van verbazing.

Om 09.00 uur weggereden gaandeweg nam de navigatie de regie over. Voor ik het wist reed ik door een berglandschap met smalle weggetjes. Soms zelfs zo smal dat er stoplichten stonden. Vijf minuten de ene kant uit en dan vijf minuten de andere kant. En de ene haarspeldbocht na de andere. Gelukkig hield dat om 11.30 uur op en werd het een vrij rechte weg, met een Lidl. Dus toch weer ontbijt.

Voor Aosta hetzelfde liedje; hier de weg af naar rechts. Nee, Aosta is rechtdoor en 45 kilometer. Rechtsaf is de goede weg en 65 kilometer. Toch rechtdoor en het ding begon te kermen en te piepen, steeds harder naarmate ik verder reed. En toen kwam de waarschuwing in beeld: maximale hoogte 3.00 meter. Oei, te weinig, maar de vrachtwagen voor me rijdt ook gewoon door. Dan pas ik ook. En toen bordjes langs de weg: maximale hoogte 3.00 meter. En de waarschuwing 3.00 meter hoogte NU!!!. Maar dat waren overhangende rotsen aan mijn rechterzijde. Als je op de baan van de tegenliggers reed paste het best. Een keer of vier zo en toen werd dat ding stil en zei dat ik nog 16 kilometer moet rijden tot de camping Monte Bianco. Daar aangekomen om 16.00 uur na 288 km. Aardige baas, eenvoudig maar schoon sanitair, mooi gras met bomen en goede WiFi. Wat wil je nog meer? TV!! Maar door de bomen geen tv-ontvangst

Garnalen (Lidl) gebakken in Piri Piri olie en met een ciabatta opgegeten. Daarna een enorme afwas van meer dan een week gedaan. Hier hebben ze wel warm water.
Nog een campari en een koffie gedronken en vroeg naar bed want het is gaan regenen.

Woensdag 24 juni 2015
Slecht geslapen en daarom uitgeslapen. Een onverwacht vrije dag met een stralend blauwe lucht.
Vandaag camper maar eens opruimen?
Niets van gekomen. Lekker geluierd, uit de wind en in de zon. Om 18.06 uur kwamen de eerste Nederlanders al langs met de afwas. Ook in Italië wordt er op tijd gegeten.

Donderdag 25 juni 2015
Slecht geslapen en om 08.00 uur met tegenzin opgestaan; wel stralend blauw. Kwam niet echt op gang. Koffie gedronken, water gevuld en toilet geleegd.
Bij uitstappen camper op mijn bek gegaan want het extra opstapje van kunststof brak door midden. Toch maar een dure metalen kopen. Gelijk met waterfles en eierdozen in de plastic afvalbak gedaan. Afgerekend en diesel getankt in het naastgelegen tankstation.

Om 09.30 uur op weg naar de Grand Sint Bernard. Kijken of ik deze keer wel van die grote blaf-beesten zie. De laatste keer alleen in pluche of als lelijke stenen beeldjes.
Een mooie tocht en bijna bovenaan zwaar getwijfeld of ik de tunnel zou nemen of voor de Col zou gaan. Maar mijn campertje had het al moeilijk genoeg gehad, dus toch maar de tunnel. Gelukkig hoefde ik niet het tarief voor voertuigen hoger dan drie meter af te rekenen en volstond het met een bedrag van 43.50€.
Tijdens de afdaling (Zwitserse kant), weliswaar te laat, maar 1 kraampje met pluche honden gezien. Verder niets. Waren er vorige keer toch veel meer?

Geheel zonder snelwegen gereden en langs het meer van Genève en het meer van Neuchatel. Helaas zie je niet veel water door de vele bebouwing.

Op een parkeerplaats bij een tankstation gestopt voor een broodje. Het restaurant annex winkel vroeg 7.50€ voor een bolletje belegd met ham. Doorgelopen naar het tankstation. Daar vroegen ze voor een half stokbrood 4.90€. Gezien de grote krijg je 2x de hoeveelheid voor de halve prijs.

Tijdens een noodstop (een idioot stapte op het zebrapad of ik lette niet goed op) schoot de deur van een keukenkast weer open (slotje is niet helemaal goed meer). En gezien de deur in rijrichting draait braken gelijk de scharnieren uit de kast. Enige artikelen zwerven nu door de camper tezamen met de andere spullen die niet goed opgeborgen waren. Waaronder mijn laptop en I-pad en I-phone. En een doos met kersen wat ik te laat heb gemerkt. Wederom een complete puinhoop in mijn campertje.

Onderweg twee camperplaatsen gezien. De eerste vroeg 20€ en de tweede 15€ zonder een enkele faciliteit dus maar doorgereden naar camping Les Peches in Le Landeron aan het Bielermeer. Die vraagt ook 20€ incl.alle faciliteiten zoals elektra en gratis goede WiFi. Maar door de vele bomen geen tv-ontvangst.
Aangekomen om 15.15 uur na 248 km.

Een leuke camping met mooie grote vlakke grasvelden en eenvoudig restaurant waar ik rosbief met frietjes gegeten heb en ook een nog bak sla gekregen heb. Met twee grote tappilsjes 30€, dat valt voor Zwitserse begrippen best mee.

Vrijdag 26 juni 2015
Goed geslapen maar wel stijf. Om 08.00 uur opgestaan met stralend blauwe lucht. Snel vertrokken en direct op de snelweg naar Bazel. Daar meteen Frankrijk ingereden en overgegaan op de B-wegen. Sommigen zijn trouwens zo mooi dat je denkt op een autoweg te zitten.
Mooie route, een groot gedeelte de Route du (Alsace)vin. Veel wijnstokken dus.
Daarna door de Vogezen. Dat kent ook venijnige klimmetjes waar mijn campertje hard moet werken en ik de haarspeldbochten goed moet aansnijden.
Maar alles is goed gegaan en ik heb zelfs mijn breedtelampjes nog. In de loop van de dag werd de lucht betrokken en werd het erg benauwd, maar geen regen of i.d.

Maar de B-wegen kosten best veel tijd en toen ik bedacht had dat ik geen zin meer had was er geen camperplaats of camping in de buurt.
Doorgereden naar Metz en sta nu camping Municipal de Metz-Plage aan de Moezel met veel gras en hoge bomen.
Weer geen tv! Een smalle, brede camping aan het water met vier rijen caravans, campers en tenten.
Nadeel is wel dat je op de de 3e en 4e rij erg scheef staat.
Aangekomen om 16.30 uur na 383 km en na mij nog vele anderen. Waaronder veel Nederlanders. Misschien komt de camping vanavond wel vol. De lucht is gelukkig weer blauw en ik zit lekker in het zonnetje.

Voor mijn campertje staat een picnictafel met banken. Erg handig, hoef ik vandaag mijn stoel en tafel niet uit te laden. Restaurant is van het snackbar-niveau met ongeïnteresseerd personeel.

Op internet gezocht naar het laatste nieuws en gehoopt dat Cristina of haar vader een reactie zou sturen op hun foto. Maar geen enkel bericht. Misschien is hij toch niet zo mooi.

Zaterdag 27 juni 2015
Veel geregend vannacht en ik ben vergeten de wekker te zetten. Om 09.00 uur wakker geworden.
Gedoucht, thee gedronken en afgerekend en om 09.45 uur op pad gegaan. Met twijfelend zonnetje.

Weer zonder snelwegen grotendeels langs de Moezel gereden zo Duitsland in. Daar de Moezel overgestoken naar Luxemburg en nog lang de Moezel gevolgd. Uiteindelijk afgeslagen en om 12.15 uur bij Diekirch aangekomen na 116 km.
Daar sta ik weer op de camperplaats van Camping de la Sure. Smalle plaatsen alleen de eerste twee niet. En de eerste heeft geen tv-ontvangst.

Maar ik heb geluk; er staat maar een camper en de goede plaats is vrij. Water en elektra-aansluiting zijn vlakbij en ik ben dus snel op orde.

Als lunch echt lekker Frans stokbrood met Italiaanse gorgonzola. Met Duits bobbeltjes water een heerlijk maaltijd in Luxemburg.

De camping heeft wel nieuwe regels: Internet kost 3€ per dag!
Vorig jaar nog gratis! En dan alleen nog rond de receptie!
Receptie, cafe, lounge en terras gesloten van 13.00 uur tot 14.00 uur.
Toiletten en douches gesloten wegens schoonmaak van 10.15 uur tot 13.00 uur.
Het is ook veel stiller dan vorige jaren op de camping.

Een paar jaar geleden heb ik hier een Belgisch paar ontmoet en daar een tourtocht met de scooters mee gemaakt. Hele aardige mensen en hij is verknocht aan motorsport.
Hij rijdt zelf enduro wedstrijden voor senioren op oude enduro-motoren. Hoop ze altijd nog eens te ontmoeten.

Zondag 28 juni 2015
Om 08.00 uur opgestaan, gedoucht, thee gedronken, croissants gekocht op de camping en om 09.00 uur vertrokken. Door het mooie Luxemburgse land naar België gereden en, hoe toevallig, vlak voor de grens vier grote benzinepompen met supermarkten. 50 Liter diesel getankt voor 1.08€ per liter. Daar kun je mee thuiskomen.

In België de snelweg opgegaan en in een ruk naar huis gereden. Bij Eindhoven begon het te druppelen en dat is zo gebleven tot ik thuis was om 13.45 uur.

Het einde van mijn Italië reis en dus ook het einde van dit dagboek.

Je hebt weer genoeg mee gemaakt. En nu weer alles repareren,en nieuwe spullen kopen. Nog even en dan begint de najaars trip weer. Gr Tom en Hanneke