52e dag

Marokko, Fez

Om 08.00 uur opgestaan met regen en dat was de hele nacht al zo. Om 09.00 uur gaan rijden en na 35 km trok de camper niet meer en ging ineens het olielampje branden.
Direct gestopt en Henny en Anke die achter me reden stopten ook. De olie-peilstok stak eruit en de hele motor zat onder de olie. Twee liter olie bijgevuld maar dat was niet genoeg. Theo en Clementine zaten nog achter ons en die gebeld of ze 5 liter olie wilden kopen.
Die waren er met 15 minuten; olie bijgevuld en gecontroleerd of de peilstok goed dicht was.
Opgewekt op reis maar na 150 meter hetzelfde verhaal. Weer alle olie weg.
Clementine heeft me naar een garage gebracht 15 km terug en de monteur is meegekomen en heeft gesleuteld en vroeg om meer olie. Theo weer terug naar de garage en 10 liter olie gekocht.
Monteur blij, ik blij en de monteur teruggebracht naar de garage.
Na 150 meter hetzelfde verhaal. Peilstok omhoog en de olie weg.
Peilstok goed vastgezet, olie bijgevuld en weer op weg. Na een paar kilometer een klap en rook onder de motorkap. Nu was de afsluitdop waar je de olie bijvult er uit geklapt.
Clementine gebeld dat ze moesten gaan rijden want het was al laat genoeg.
Monteur heeft auto aangehouden, naar garage gereden en terug gekomen met nieuwe dop en nieuwe olie.
Alles weer gevuld en op zijn plaats en heel langzaam naar de garage gereden.
Daar kwam er een echte monteur bij, keek en luisterde en zei dat de zuiger of de zuigerveer stuk was. Had vandaag geen tijd maar overmorgen (donderdag) wel.
Tenminste dat begreep ik want niemand sprak Frans (laat staan Engels), alleen maar Arabisch.
De buurman, ober van een barretje, kwam erbij. Spreekt een heel klein beetje Engels en goed Frans. Die zei dat de motor niet gerepareerd kon worden maar in zijn geheel moest worden vervangen.

Dat was me te gortig; de ANWB gebeld.
Die kon me niet helpen omdat het een camper betreft boven de 3500 kg.

AVECO gebeld, de verzekeringsmaatschappij.
Die kon me wel helpen en zou een sleepauto sturen om me naar een Mercedes garage te slepen.
Inmiddels is het 16.14 uur en heb ik de gaskachel aangedaan want het is koud in de camper.

Een lange weg gegaan. De hele avond contact gehad met Aveco en de Marokkaanse partner. De sleepauto kwam maar niet. Er werd gebeld dat ze me niet konden vinden. Zochten ze op de verkeerde weg! Na een uur werd er weer gebeld, waar ik precies stond met mijn caravan. Gezegd dat het een camper was. De telefoon aan een Marokkaan gegeven en die heeft de plaats uitgelegd en de camper beschreven. Moesten ze terug want de wagen was te klein. Waren ze er eindelijk was de wagen nog steeds te klein. Het is zo’n depannage wagen waar je op rijdt. Ik stond er wel op, maar stak wel ver uit. Gebeld en een grotere besteld. Die kwam om 01.30 uur ’s nachts. Paste ik wel op. Maar de wagen stond schuin omhoog en hij kreeg zijn wagen met luchtdruk niet recht. Klein rondje gemaakt (alles sleepte over de grond) en afgeladen. De wagen hoger gezet en weer opgetrokken. Was de accu leeg. Weer wachten en toen ja, het paste het net. Maar mijn camper is te zwaar. Zijn wagen sleepte bij elke oneffenheid over de grond. De vonken vlogen in het rond. In Fez aangekomen kreeg hij de oprijplaten er niet meer uit. De schade was te groot. Andere sleepwagen heeft met geweld de platen eruit getrokken. Om 03.30 uur zijn ze vertrokken en komen om 09.00 uur terug. Ze hebben een nachtwaker achter gelaten.

De foto's zijn nog van 21 maart in Fez!

Dit roept toch wel herinneringen op, weet je nog midden in de sneeuw met jouw Fiat en lekke koppakking bij de Lommerbergen in de buurt? Succes met reparatie!

Wim 2015-03-26 13:30:54

Dat weet ik niet meer. Dat heb ik verdrongen!

Hymer 2015-03-26 14:45:13

Hè wat naar voor je, sterkte hopelijk kan het daar nog in orde gemaakt worden. Succes