22e reisdag Dar Bouazza

Marokko, Dar Bouazza

Vanmorgen om 09.00 uur opgestaan met een waterig zonnetje. Gedoucht, toilet geleegd, brood gekocht en om 10.00 uur vertrokken. Ondertussen was de zon verdwenen en was de lucht grauw en grijs. Via de tolwegen naar het zuiden gereden. Wel relaxed, cruisecontrol op 80 Km en zonder nadenken op weg. De Tomtom zegt wel als ik moet afslaan. Een mooie weg zonder die nare afscheidingen die we in Nederland hebben. Vrij uitzicht over het land. Of je daar blij mee moet zijn is een ander verhaal. Veel lelijke kassen (bananenbomen) van plastic doek; wat stuk waait blijft gewoon op het land in bomen en struiken achter. Wel veel vriendelijk zwaaiende kinderen, afgewisseld door politie-agenten met een lasergun.

Geprobeerd te tanken, maar de Franse Renault 4 club had hetzelfde station uitgezocht. Ze stonden tot op de snelweg. Dan maar doorrijden hoewel de voorraad diesel niet zo groot is. En er kwam gewoon gewoon geen tankstation; het was wel 40 km verder.
Maar ik had nog een reserve van 12 liter (72 Km). Voor net 0.80€ per liter heb ik 88 liter diesel getankt. En de hele dag op tolwegen gereden voor net 7€ tolgeld. Ik hou hier geld over!

In het tankstation meteen gebruncht. Omelet met vers gebakken brood en twee koffie. Inderdaad hetzelfde als gisteren. Het was dan ook dezelfde restaurantketen.

Bij een groot winkelcentrum met een supermarkt/warenhuis (Majane) gestopt om een dongel te kopen. Ik was niet de enige; bijna de hele club stond op de parkeerplaats. De winkel van Maroc Telecom was gesloten (zondag) dus toch maar de dongel van het eigen merk van Majane gekocht.
Een dongel is een soort USB-stick die verbinding met een satelliet maakt. Zo moet je onbeperkt kunnen internetten.
Hoe het werkt weet ik niet en of het werkt zullen we vanavond merken. De kosten vallen mee; 200 Dirham (minder dan 20€) voor 30 dagen.
Ondertussen was de zon gaan schijnen en werd het best warm in mijn campertje. De warmste dag van de vakantie. Om 16.00 uur op de camping aangekomen na 262 Km.

Onderweg de teller van de Hymer nog zien overgaan naar 80.000 Km. Was vroeger toch leuker, dan zag je het hele telwerk langzaam veranderen van 79999 in 80000. Nu is het plotsklaps veranderd.

Na aankomst nog even buiten in de zon gezeten met een pilsje. Best lekker maar om 18.00 uur was de zon weg en ben ik naar binnen gegaan en heb de kachel aangezet.
Het elektrische kacheltje geeft weer tekens van leven. Misschien was hij oververmoeid?
Terwijl ik dit verhaaltje zit te tikken komt Tineke (assistent reisleider) vragen wat ik wil eten op woensdag. Dit diner wordt volgens haar aangeboden door Acsi. Maar ook dit diner staat in het programma en heb ik dus zelf betaald.

Water gekookt en noedelsoep met brood gegeten. Geen zin meer om de pizza in de oven te stoppen dus de rest van het brood maar met beleg opgegeten.

De stroom is in de loop van de avond onder de 230 Volt gezakt. Zelfs zo laag dat de koelkast op gas is overgeschakeld en water in de waterkoker bijna niet aan koken toekwam. Maar dat was op de vorige camping ook zo en zullen we nog vaak tegenkomen. Het maximum verbruik is 6 Ampère. Blijft dat gelijk als het voltage zakt? Volgens mij stijgt dan het max. verbruik. Maar dat is theoretisch geneuzel.

Dongel werkt goed, maar foto's uploaden lukt nog niet. 's Avonds na 22.00 uur was het geen probleem.
GPS Tracker werkt nog wel, maar niet buiten Europa, dus niet in Marokko.

Toen de reisleiding op de camping arriveerde bleek men niets van onze groep te weten. De camping was een paar weken geleden overgenomen en het heeft een nieuw telefoonnummer en E-mail adres. Vandaar dat wij geen reactie van hun kregen was de opmerking van Helma de reisleidster. Bleek er totaal niet op de mails gereageerd te zijn en ook per telefoon was er geen contact mogelijk.
Maar dan ga toch op andere wijze contact zoeken? Of denk ik daar als ervaren reisorganisator te eenvoudig over. Maar er was plaats en met zes man is men de camping gaan schoonmaken van takken en ander groen.

De camping is ruim en oud. Groen met grind. Toiletgebouw wat eenvoudig is, maar van alles is er voldoende. Toiletten, douches en wasbakken. Alleen kosten de warme douches 1.50€ per keer. Brood dient van tevoren besteld te worden en stokbrood kost 1.20 Dirham (0.12€). Je kan de was afgeven en krijgt die dan schoon en droog terug. Ook is er een restaurant; de ervaringen van diegene die daar de eerste avond gegeten hebben waren niet echt positief. Maar niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat ze ineens moeten koken voor 12 man en niets hebben kunnen voorbereiden. Alle ingrediënten zijn na 17.00 uur gekocht; dus vers was het wel.

Nee, helaas, wat jammer van die GPS tracker. Ik kan nu niet meer makkelijk zien waar je uithangt. Veel plezier verder.

Ilse 2015-02-22 22:01:25

Floor belde vanmiddag ook al of je nog leefde want ook hij kon je niet meer volgen. Heb hem maar gerust gesteld.

Ilona 2015-02-22 22:14:58

Hallo globetrotter! Blij weer wat van je te horen. Toen de GPS-tracker zolang op de parkeerplaats bij de boot in Tarifa bleef staan vreesden we al het ergste. Maar je bent heelhuids in Marokko aangekomen. Jammer dat het weer tot nu toe zo tegen zat, maar hopelijk gaat dat nu veranderen. De diesel daarentegen is jaloersmakend goedkoop. We blijven je volgen; veel zon en plezier in de komende dagen.

tom balm 2015-02-22 22:17:42

Duurde dus ook lang op de boot. Goed dat je cash geld bij je hebt. Ik wens je in ieder geval meer zon toe.

Marike 2015-02-22 22:26:20

Alles goed. Je navigatiekaart blijkbaar ook. We volgen je en hopen op mooi weer voor je.