26e reisdag

Marokko, Essaouira

Weer vroeg opgestaan, een blauw lucht en volle zon, kort gedoucht (het water is op, niet op tijd bijgevuld) en om 08.45 uur klaar voor de wandelexcursies naar de pottenbakkerswijk. Het is zeker 2 Km; eerst heuvel af en dan heuvel op. Ik ben dus maar met mijn scooter gegaan. Het was fris, tranen sprongen in mijn ogen. Dan de excursie; trap op, trap af, ongeplaveide wegen en overal stenen. Had ik niet op gerekend en mijn stok thuis gelaten. Het was wel leuk, maar ze lijken allemaal op elkaar of je nu een pottenbakker in Griekenland, Portugal of Marokko bezoekt. Daarna Nescafe gedronken en gewandeld door de kasba met ontelbare winkeltjes. Kleine stokbroodjes gekocht en een zakje kruiden. Het smaakt goed en het lijkt op tijm; schijnt in een glas melk te moeten, maar op een stukje vlees op de BBQ lijkt me een betere bestemming.

Om 12.15 uur weer terug op de camping en in afwachting dat de andere deelnemers zijn vertrokken mag ik ook weg. Ik ben vandaag vrijwillig laatste man. De echte laatste man kon vandaag niet en er was geen enkele vrijwilliger. Ik mag dus als laatste weg, eerst kijken of er niets vergeten is en het routeboek volgen. Maar dat kan niet anders; er is maar 1 weg die langs de kust loopt en het is nog een B-weg ook. In geval van moeilijkheden of pech moet ik dan geestelijke bijstand verlenen. Volgens het routeboek is het maar 141 Km.

Zit nu in het zonnetje, echt prachtig weer en maar een klein windje. De reisleiders gaan bijna weg en een uur later mogen de deelnemers pas vertrekken. Hebben ze de tijd om de boel te controleren op de volgende camping.
De laatste verdween om 15.15 uur van de camping, toen kon ik mijn campertje draaien en ook vertrekken na de bewaking een fooi te hebben geven.

Helaas was de TomTom van slag en kwam ik na dwars Safi te hebben doorgereden, o.a. over de markt, terecht op een soort piste. De navigatie vond echter dat het de goede weg was en gaf R301 aan. De juiste weg!
Maar de weg was verschrikkelijk slecht, geen asfalt maar wel veel gaten. Haaks op deze weg en richting kust zag ik een weg met gravel. Langs de kust moest de echte weg lopen, dus maar ingeslagen. De weg eindigde in een vuilnisbelt, maar er was een achteruitgang die na 90 meter eindigde op de echte geasfalteerde R301.

Maar ook veel gaten en een heel hobbelig wegdek. Ik durf de kasten van de camper niet te openen. Er valt zeker van alles uit en ik ben bang dat er ook wat gebroken is.
Eerst een vervelende weg langs industrie die later overging in een weg met zeezicht. Best mooi dat strand en de branding. De navigatie deed het nu prima en stuurde me vlekkeloos naar de camping.

Maar eerst getankt en ik werd aangesproken door een oudere man die in vlekkeloos Nederlands zei "Heeft u me niet horen toeteren?" Nee had ik niet maar volgens die mijnheer reed ik met maar drie achterwielen i.p.v. vier. De vierde was compleet verdwenen maar de velg zat er nog keurig om. De bandenboer daar had de band niet voorradig en had ook weinig belangstelling. De camping was nog maar 9 Km dus maar doorgereden.

Aangekomen om 18.15 uur, 141 Km gereden en eerst water getankt. 160 Liter duurt wel even en het was al donker toen ik op mijn plaats stond. Morgen maar een foto maken.

Helma vroeg of ze bij de camping moest informeren of die een oplossing wisten. Mevrouw van de camping ging bellen en na 15 minuten kwam er een monteur. Deze wilde het wiel meenemen maar heeft geen gereedschap bij zich. Gelukkig is gereedschap een hobby van me en kon ik hem dus van alles voorzien.
De velg is door hem meegenomen met een aanbetaling van 1000 Dirham want hij is maar monteur en moet ergens een nieuwe band kopen. Jammer genoeg dus geen foto van de camper met een wiel te weinig.

je rolt van de ene belevenis in de andere. het is te hopen dat je de juiste band krijgt,niet iets te groot of te klein ;-) je was in ieder geval de laatste. dus missie volbracht. je volgende trip weer zonder route boek,jij blij!!! is er niet een technische man bij de groep? zoals Koos dat was in Turkije? groeten Hanneke