Van Bonifacio naar Valledoria

Italië, Lungòne

Vervolg dinsdag 16 mei 2017
Om 13.00 uur aangekomen op Sardinië; in Santa Teresa Gallura. Na het ontschepen geparkeerd. Kaart gezocht, campingboekjes etc. Dat was ik van plan terwijl ik sta te wachten op de ferry. Eerst maar eens een camping uitgezocht. Camping Village Baia Blu La Tortuga in Pineta di Vingola op 30 km lijkt we wel goed. Onderweg andere campings gepasseerd maar ik blijf bij mijn plan. Maar dat viel tegen; het is een echt hele grote camping met honderden caravans, huisjes, campers, etc. Niet wat ik wil.
Terug rijden doe ik niet dus verder naar het zuiden. Dat viel ook tegen; de weg gaat niet langs de kust en dan zijn er geen campings.
Ondertussen wel echt warm geworden, 32˚C. De motorairco maakt overuren.
Na 70 km weer kust en campings, sommigen gesloten maar plaats gevonden op Camping La Foce.
Een ruime camping met op het stuk waar ik sta geen vaste plaatsen zijn. Je doet maar wat. Dit goedkoopste gedeelte is wat moeilijk bereikbaar met een grote camper. Met name één lantaarnpaal staat in de weg. Nu niet meer. Ik sta 10 meter van de stroom, 10 meter van de waterkraan en ik heb beeld.
Eén nadeel: de receptie, winkel, restaurant, bar, internetpunt e.d. zijn gelijk met de weg. De camping is over een sterk hellende weg naar beneden.
Om 16.00 uur zit ik in de schaduw aan mijn welverdiende pilsje.
Vanavond de klim naar boven gewaagd, naar het restaurant. Gebakken elastiekjes gegeten. Viel dus tegen.
Camping La Foce
Coordinaten N40.93350 E8.81681
Via Ampurias 110
Valledoria.

Woensdag 17 mei 2017
Zoals het hoort opgestaan met blauwe lucht. Eerst koffie; zekering eruit? Tweede poging, zekering er weer uit! Gezekerd met slechts drie Ampère.
Koelkast uitgezet: derde poging. Lekkere koffie. Maar dat gaat snel fout want je vergeet vast een keer de koelkast direct weer aan te doen.
Verder een luie dag.
’s Middags naar de bar bij de receptie en onder het genot van tappils, €4.00 voor een halve liter, heel lang bezig geweest op de gratis Wifi. Ook Pindat weer bijgewerkt en de hotmail. Geblokkeerd want vanaf een onbekende locatie geprobeerd in te loggen. Wel zo veilig maar zoooooo onhandig.
’s Avonds weer in het restaurant gegeten, maar het ging mis. Ik bestelde een ossenhaas en de ober vroeg medium of well done. Ik wilde hem rare, maar hij begreep eerst echt rauw.
Toen mijn biefstukje, volgens mij geen ossenhaas, kwam was hij wel rare maar ook ijskoud. Klagen bij de serveerster maar die kwam na 1 minuut al terug: dit is rare, dus koud.
Tegen de hoofdober gezegd dat ik vijf Euro wilde geven voor de wijn en weg ging. Volgens hem was rare altijd koud, volgens mij niet.
Kortom, ik kon wat anders kiezen en nam een Wiener Schnitzel. Was niet slecht.
Maar wij zijn geen vriendjes en ik kreeg geen borrel bij mijn espresso. Dus geen fooi gegeven en uit chagrijnigheid de hele bak suikerzakjes meegenomen.

Donderdag 18 mei 2017
Veel wolken, geen zon. Slecht geslapen, mijn enkel is dik en doet pijn. Ook mijn knie speelt op. Gisteren minstens 1x teveel naar boven gelopen. Zekering weer eruit. Koelkast niet uitgedaan. Landkaart bijgewerkt. Ook Sardinië staat op de kaart.
Net als op veel andere campings rijdt het personeel, te hard, in elektrische golfkarretjes. Er kwam er net een voorbij met een lantaarnpaal. Die liggen hier soms langs de weg.

Lang in reisboekjes en op de landkaarten gekeken. Om de toeristische routes te rijden moet je een kaartlezer naast je hebben zitten. De boekjes volgen niet de doorgaande weg maar nemen continu zijwegen om weer wat ouds te bewonderen. En hetzelfde probleem als op Corsica: nieuwe wegnummers! Ik zal wel zien wat het wordt.
En omrijden voor de zoveelste bouwval van een Nuraghencomplex (gebouwd door een onbekend volk wat ca. 3500 jaar geleden hier leefde) gaat ook snel vervelen. Er zijn er 2000!
’s Middags het vervelende polsbandje los gescheurd. Zo’n knalgeel All Inclusiv polsbandje, maar je krijgt niets. Het is het bewijs dat je op de camping mag verblijven. Een reden om deze camping af te raden.
Ik zag trouwens twee ongure type’s langs lopen zonder polsbandje. Werken die hier? Als die bij mij in de straat zouden lopen zou ik mijn fiets binnen halen en de kinderen aan de ketting leggen.
Even buiten gelopen. De camping ligt aan een lagune en heeft een pont naar de kust (zandstrand).
Tegen vijven kwam er ineens een vaal zonnetje. Buiten blijven zitten tot 18.36 uur. Dan broodjes afgebakken die ik uit Nederland heb meegenomen. Zien er wel goed uit. Een blikje ansjovis geslacht en lekker gegeten.

Ziet er erg aantrekkelijk uit zeker na gisteren ! Een volle regendag! Geniet maar lekker. Groetjes

Anja Arends 2017-05-20 08:40:03

Hallo Rien, bij aankomst op Sardinië had je meteen naar het Oosten moeten rijden. Daar heeft Berlusconi een van z'n buitenverblijven waar hij de bijzondere feestjes hield. Wellicht was je welkom. Nog een mooie reis op Sardinië. Een prachtig eiland. Groeten Wim en Tony.