81e en 82e rustdag en 83e reisdag

Frankrijk, Courseulles sur-Mer

Woensdag 22 april
Uitgeslapen, blauwe lucht met sluier maar veel zon. Krijg mijn toilet niet in orde. Hij spoelt al dagen zonder dat je iets doet. Dus regelmatig de klep openen anders loopt de pot over. Als ik het toilet niet gebruik moet ik toch elke dag de cassette legen. De waterslang naar het toilet staat onder druk want de watertank staat hoger dan het toilet. De kraan is dus defect. Ik kan de toevoer niet stoppen, daarvoor moet ik eerst een ander slangetje hebben dat ik dan kan afknijpen. Heb zoveel bij me, maar geen eenvoudig dun slangetje!

Donderdag 23 april
Om 08.00 uur opgestaan met donkere lucht. Om 09.00 uur bij de receptie brood en croissants gehaald en 64€ stageld afgerekend. De leuke receptioniste zwaaide me uit (wat een klein pluche beestje al niet doet) en nauwelijks op weg of alarmbellen. Koelwater op. Zo snel mogelijk gestopt en water bijgevuld. Jazeker, koelvloeistof hoort bij mijn uitrusting. Daarna lampje uit gebleven.

Twee uur over smalle wegen gereden en bij een Mr Bricolage een slangetje gekocht. Wel duur, 1 meter 2.70€. Daarna over snelwegen (zonder tol) verder gereden. Afwisselend landschap en ’s middags ging de zon schijnen. Om 14.45 uur in Avranches een camperplaats opgereden na 354 Km. Net naast het centrum, jammer van de hellende weg. Om er te komen gaf nog wel enige problemen. Verboden voor boven de 3.5 ton. Dat weten we nu wel, maar er is dit weekend feest. De hele markt en de doorgaande straten zijn afgezet. Moest ik dus omrijden door de smalle zijstraten. Geen feest voor mij. Het speciale aan deze camperplaats is dat hij hoog ligt en je zicht op Mont St-Michel hebt. Ten minste als het niet heiig is. Je begrijpt het al, wel heiig.

Op de camperplaats stonden al twee Franse campers en ik had mijn pootjes nog niet uit of er kwamen er al vier Franse campers bij. Vol. Maar meteen reden drie nieuwkomers ook weer weg? Geen staangeld en water en toilet lossen is gratis. Water tanken kost 2€ maar ik zit vol water. Vanavond uit eten? Daar moet budget voor zijn en 200 meter heuvel op zijn diverse restaurants.

Het is een af- en aanrijden van campers. Mijn buurman die er gelijk met mij stond reed ineens weg. Te schuin. Op de waterlos- en laadplaats staan ook twee campers. De camper die de losplaats blokkeerde is ook ineens weer weggegaan. Om 22.00 uur zijn er tien campers.

Ben toch maar niet uit eten gegaan. Na 50 meter opgegeven, de weg is te schuin; dat deed teveel pijn. Stokbrood met sardientjes gegeten, ook lekker. Niets aan het water van toilet gedaan want al de hele dag loopt hij niet door. Maar ik gebruik de kraan niet om te spoelen. Daarvoor heb ik een kannetje.

Vrijdag 24 april
Om 08.00 uur opgestaan, mistig ca. 100 meter zicht. Gedoucht en toilet geleegd (was niet nodig) en om 08.30 uur vertrokken. Over de B-wegen naar het noorden, naar Grandcamp-Maisy. Onderweg een stokbroodje en twee croissants gekocht en een espresso gescoord in dezelfde winkel. Na een uur was de mist grotendeels verdwenen en om 10.30 uur in Grandcamp-Maisy aangekomen. Wel erg vroeg om al te stoppen.

Plan B: de kustweg nemen, langs de bekende kusten uit de tweede wereldoorlog, Omaha Beach, Gold Beach en Juno Beach. Overal musea met oorlogstuig en zelfs de havenhoofden die in 1944 zijn neergezet zijn te zien en te bezoeken. Ook zijn er zeer veel begraafplaatsen. Ik ben naar de Amerikaanse begraafplaats in Colleville sur Mer geweest. De grootste Amerikaanse begraafplaats in Europa. Zeer mooi aangelegd en zeer goed onderhouden. Indrukwekkend is het aantal marmeren kruisen wat er staat. Hier voel je de waanzin van een oorlog; elk kruis staat voor een te vroeg beëindigd jong leven.

Om 14.00 uur na 158 Km gestopt in Courseulles sur Mer. Een camperplaats in de duinen, net naast de gedenkplaats en het museum van Juno Beach. Ik was hier ook in 2013 en de camperplaats is kleiner geworden. Mijn camper is niet groter geworden, maar deze keer steek ik een meter op straat uit. Was vorige keer toch niet? Er zijn geen faciliteiten. Het is een echte parkeerplaats en de plaatsen zijn erg smal. Smaller dan een camper in ieder geval. Dus iedereen gebruikt 1,5 plaats.

In de omgeving zijn geen winkels behalve een winkel waar ze alle soorten schelp- en schaaldieren verkopen. Garnalen, kreeften, krabben, schelpen, oesters, mosselen, etc.
Heb grote garnalen gekocht die ik moet bakken en kleine grijze die ik moet pellen. Verder nog een kilo mosselen. Garnalen zijn erg zout; ik heb ze na het pellen eerst maar even in water gelegd. Met z’n oesters is hij niet duur maar daar ben ik geen liefhebber van. De garnalen en mosselen zijn goed aan de prijs. Zeker duurder dan in Nederland.

Smakelijk! En een goede thuisreis!!

Anja Arends 2015-04-25 19:38:39

Hoi Rien. Wij zijn 2 jaar geleden op de amerikaanse begraafplaats geweest. En ook op de Duitse begraafplaats. Was erg indrukwekkend. Wij staan nu met onze camper in Leeuwarden. Koud en regen vandaag. Morgen voorspelling weer hetzelfde. Groetjes Geert Jan En Marike.