Baltische Staten Riga, Letland

Letland, Riga

Vrijdag 18 september
Om 08.00 uur ging de wekker en onmiddellijk een stortbui.
Geen zin in; vandaag een snipperdag en weer mijn bed ingedoken.
Het is echt de hele dag blijven regenen.
Pas om 21.00 uur even opgestaan om het journaal van acht uur te kijken.
En een paar crackers met een kopje thee genuttigd en daarna weer braaf gaan slapen.

Van het voorjaar was mijn drie jaar oude stoel stuk gegaan. Een giet-aluminium koppelstok was gebroken. Zonder bon kon de winkel niets doen,
De importeur echter reageerde direct op mijn mailtje.

P.o. kreeg ik gratis twee koppelstukken (een linker en een rechter) opgestuurd. Wat een service!
Een stoel van Westfield, je betaald wat meer, maar dan krijg je ook wat!!!!!!!!!!!!!!!
Dit was een reclamespotje voor de kampeerders onder ons.

Zaterdag 19 september
Vroeg opgestaan en na de sanitaire handelingen vertrokken naar het centrum van Parnu. Volgens Google Earth was er in het centrum een grote parkeerplaats. Die zou op zaterdag toch nog wel een plaatsje voor me hebben? Er konden wel 20 campers staan, maar wel betaald. Een automaat niet te zien dus vooruit maar. Als het toch rustig is dan maar met de camper naar de andere kerk. Dat viel tegen, net 1 plaats, maar dat is genoeg! Hier wel een ticketpaal, maar misschien is zaterdag wel gratis. Naast de kerk een koffieshop en daar lekker koffie gedronken.

Aan de rand van de stad een XXX-Maxima, dus direct gestopt. Inderdaad, een XXX dus heel groot. Net een V&D, ze verkopen van alles.
Ook veel brood; voorverpakt fabrieksbrood. De vers-afdeling bestond alleen uit croissants, koffie-en worstenbroodjes e.d. Maar ook een mand met bolletjes. Voor 6 cent per stuk. Lunch ook geregeld, haring in saus (zoals ze ook in Zweden veel hebben) heb ik nog. Voor diner kipkarbonaden; voor vandaag ben ik klaar.
Buiten de stad de navigatie aangezet. De eerste afslag na 165 km! Een lange, vrijwel rechte weg met aan beide kanten een berm en dan bos; 165 lange kilometers. Cruisecontrol op 80 km gezet en gelukkig was de gehele weg nieuw asfalt. Met dank aan de Europesche Unie. Veel geparkeerde auto’s en overal zag je mensen met rieten manden die paddestoelen aan het zoeken waren. Daarom zie je zoveel rieten manden te koop.

Paddestoelen kunnen niet in rode plastic emmers. De hele dag mooi zonnig weer.
Na koffie- en diesel-stops dwars door Riga gereden en daar om 14.30 uur aangekomen op Riga City Camping na 180 km. Een meevaller, twee nachten slechts 10€ per nacht.
Op de camping zelfs buiten in de zon gezeten, uit de wind goed te doen. ’s Avonds de broodjes gegeten, ontdekt dat ik gisteren (en vanmorgen) mijn pilletjes vergeten ben en om 19.00 uur moe naar bed gegaan. Nog steeds met een keukenrol.

De foto’s zijn behalve van Parnu, verder van de boerderij op het eiland Saaremaa.