Million Dollar Highway en San Juan Skyway.

Verenigde Staten, Durango CO

Er staat weer zo'n mooie route op het programma vandaag. Een ritje van 70 mile. Maar volgens zeggen doe je er minstens 5 uur over om van A naar B te komen, als je alles gaat bekijken en bezoeken. We gaan zien wat voor ons een bezoekje waard is. Eerst ontbijten en dan weer op route. We vertrekken weer om kwart over 8, en na een tankbeurt zijn we er klaar voor.

We rijden van Montrose naar Ouray waar de Million Dollar Highway begint, die vervolgens overgaat in San Juan Skyway. Met onderweg diverse highlights om te bekijken. We gaan op de route 3 passen over. Allemaal ruim boven de 3000 meter. Het stadje Ouray zelf heeft een heleboel historische gebouwen, maar daar zijn we deze keer niet voor uitgestapt.

Ons eerste doel is Box Caňon, een waterval in een diepe kloof. Het padje er naartoe gewandeld. Dat was een aparte gewaarwording. Want je staat in een nauwe kloof, praktisch naast de waterval. Leon is nog zo dapper geweest de trap te nemen. Met als bonus het klimmen over de rotsen, naar de brug boven de waterval. Terwijl hij dat deed, zat ik in de zon, omringd door chipmunks. Die hadden een feestmaal onder de vogelvoer bakjes.

Volgende stop is Bear Creek Falls, opnieuw een mooie waterval, deze keer langs de weg. De hele rit worden we omringd door mooie bergen. Opvallend is, dat op deze hoogte, met ijzingwekkende ravijnen naast de weg, een vangrail ontbreekt. Er is ook geen berm, dus je kijkt zo de diepte in. Ik vind het scarry.

We komen ook nog langs Ironton. Inmiddels een spookstad, waarvan de laatste inwoner overleed in 1960. Maar vroeger, vanaf ergens in 1800 nog wat, was het een welvarend mijnstadje. Silverton laten we, letterlijk, links liggen. We rijden door om Molas Lake te fotograferen, en wat foto's te maken op de Molas Pas op 3500 mtr.

Dan gaan we door naar Haviland Lake. En op die mooie plek gaan we picknicken voor de lunch. Ook weer in het drukke gezelschap van een chipmunk. Maar er was ook een grijze eekhoorn, een blauwe vogel en wat andere vogeltjes.

We stoppen ook nog even bij het restant van de Pinkerton Hot Springs. Ooit aangelegd door de boer die daar zijn land had. Toen bleek dat daar enkele hot springs lagen, die overigens voor de Ute indianen heilig waren. Meneer Pinkerton trok zich daar niets van aan, en heeft er een soort resort van gemaakt. Maar Meneer Pinkerton leeft allang niet meer, en van zijn "resort" rest alleen nog een gepimpte hoop stenen waar de spring overheen stroomt.

Op naar Durango, wat gelijk onze stopplaats is vandaag. We rijden eerst door naar het oude centrum. Daar staan wat historische gebouwen. En het is een levendig gebeuren op deze zonnige zondagmiddag. Waar het in de bergen vandaag niet warmer dan 14° werd, is het hier in het stadje gewoon weer 28°.

Er is ook een soort spoorwegmuseum, want er rijdt hier nog steeds een oude trein o.a. van Durango naar Silverton vice versa, door de bergen. Ben je een hele dag zoet mee!! Het museum is gratis, maar het is een verzameling deels over de spoorwegen, maar ook over het leger, de landbouw en vliegtuigen en allerlei ander ongeregeld. Dus een allegaartje!

Nog even door het stadje geslenterd, een pizzeria gezien waar we straks lekker gaan eten. Dan richting het Durango hotel waar we de nacht gaan doorbrengen. Leon gaat aan het piepkleine zwembadje even in de zon liggen. Ik ga mijn verslag afmaken en de foto's selecteren. Ook weer even kijken wat morgen de bedoeling is. Was opnieuw een mooie dag!