Let's go, to San Francisco!!

Verenigde Staten, San Francisco Californie

Korte nacht gehad, omdat manlief heel beroerd gedroomd had en om 6 uur niet meer kan slapen.
We zijn er toen allebei maar uitgegaan en snel een paar kleren aangetrokken. Om kwart over 6 liepen we op het strand, waar op dat onzalige uur al surfers bezig waren om de beste golf te pakken. Het was nog steeds koud en mistig.
Om 7 uur waren we weer terug in ons appartement.
Daar hebben we op ons gemak gedoucht en een bakje koffie met een evergreen genomen.
Om kwart over 8 zaten we in de auto om via route 1 volledig langs de kust naar San Francisco te rijden.

Onze eerste stop was een strandje dat volledig vol ligt met zee - olifanten. Je ruikt en hoort ze al voordat je ze gezien hebt! Een bijzonder gezicht, al die beesten boven, onder en naast elkaar, met hier en daar een vechtpartijtje en de rare geluiden die ze produceren.

Na de nodige foto's en filmopnamen weer de weg op. De mist was er soms even niet, en dan werden we verrast door een mooi uitzicht. De weg gaat sowieso door een mooie omgeving, dus ondanks de mist en de bewolking was het wel een mooie route. Onderweg zijn we dan ook af en toe uitgestapt om daarvan te genieten.

Zo ook bij Julia Pfeiffer Burns SP. Daar loopt een leuke trail vanaf de parkeerplaats onder de weg door. Het heet de Waterfall trail, maar gek genoeg loop je richting zee. Je komt uit bij een uitkijkpunt bij een mooie baai, en als je vervolgens iets verder loopt zie je de waterval.
Deze komt vanuit het achterland en stort vanaf een rots naar beneden, op het strandje en in de zee. een leuke, mooie, verrassende wandeling, waarvoor je niet helemaal het park in hoeft te gaan. Tijdens de wandeling is de temperatuur ook wat beter, alhoewel het nog wel bewolkt is.

Dus op naar de volgende stop, een fotogenieke brug vlakbij Big Sur, de Bixby Bridge uit 1932.
Echter bij het uitstappen glij ik uit in het mulle zand en de steentjes die in de berm liggen.

Daardoor val ik achterover hard op mijn hoofd en stuitje.
Manlief schrok, en ikzelf ook, want ik voelde dat ik met mijn hoofd op een scherpe kei terecht kwam.
Gelukkig had mijn ( dikke ) haardos de grootste klap opgevangen, en het bleef bij een pijnlijke bult, geschaafde handen en elleboog en een pijnlijk stuitje. Dus daarom op naar de brug om deze van alle kanten te filmen en te fotograferen en daarna de auto weer in.

Volgende ( geplande ) stop is Monterey, waar we om ong. 1 uur aankomen. Daar schijnt ook de zon! De auto geparkeerd vlakbij Cannery Row, bij een parkeermeter. We hebben er dollars ingegooid voor 2 uur parkeertijd.
Daarna zijn we via Cannery Row naar Fishermans Wharf gewandeld. Een genoegen,zo in het zonnetje. Onderweg verschillende zeehonden op de rotsen in het water zien zonnen, en ook nog een verdwaalde otter in een bos wier. Fishermans Wharf vonden we een erg toeristisch gebeuren, met souvenirshops, eettentjes en rondvaartboten.
Dus na anderhalf uur hadden we het allemaal wel gezien en zijn we in de auto gestapt op weg naar San Francisco, wat ongeveer nog anderhalf uur rijden was.

Ondertussen heb ik meer last gekregen van mijn stuitje, na de val van vanmorgen :-((
Daardoor is het absoluut geen genoegen om lang achter elkaar in de auto te zitten ( leuk als je een rondreis doet ) en stoppen we op de weg naar San Francisco maar iets vaker.

De route San Francisco in verloopt probleemloos, dankzij de TomTom. Rond 6 uur 's avonds zijn we bij ons hotel Astoria in het centrum, pal naast de poort naar Chinatown.
Daar was het prima geregeld, met een speciale parkeerplaats voor de deur voor de gasten. Je hebt de mogelijkheid om in alle rust de bagage uit te laden en naar je kamer te brengen. Het is vervolgens de bedoeling een parkeerkaart te kopen bij de receptie voor een private parking waar je auto keurig wordt gestald achter slot en grendel, en waar je dus verder ook geen omkijken meer naar hebt.
Hotel zelf is wat kaal, oubollig en ruikt een beetje muf, maar de kamers zijn prima, met een heerlijke douche en lekkere bedden. Helemaal goed voor die twee nachten dat we er verblijven.

Nadat we alles afgewikkeld hadden en ons een beetje opgefrist hebben op de kamer zijn we Chinatown ingelopen. Vanaf daar doorgelopen naar de Embarcadero om vanaf daar de Bay Bridge te fotograferen in de avondzon. We zijn wel benieuwd wat het morgen voor weer wordt, want de mist begon al op te trekken in de baai!!

Door Chinatown teruggelopen. Bij een onooglijk chinees eettentje / kantine, waar de kippenbouten en eendenbouten en andere bouten voor het raam hingen en opvallend veel chinezen zaten te eten zijn we ook maar naar binnen gegaan.
Daar heerlijke rijst en noedels met kip en groenten gegeten. Bij een winkeltje nog wat tijgerbalsem voor mijn pijnlijke stuitje / spieren gekocht. Daarna terug naar het hotel, ons voorbereiden op de dag van morgen, dagje sightseeing San Francisco.