In en rond Banff, en een bijkletsen.

Canada, Banff AB

Een goede nacht gehad, op het toch wel wat smalle tweepersoonsbed. Maar weer rond half 6 wakker, toch nog even blijven liggen tot kwart over 6. Daarna naar buiten, om op de veranda een sigaretje te roken. Het is nog koud, maar het is helder en de zon komt op. Het belooft een mooie dag te worden in en rond Banff.
Nadat manlief ook uit bed is gekomen en we gedoucht hebben zijn we heerlijk op ons gemak gaan ontbijten met alle heerlijkheden die Lothar voor ons in de koelkast had gezet. En daarbij een verse kop zelf gezette koffie erbij.

Rond 9 uur zijn we de auto ingestapt om Banff en omgeving nader te bekijken. We beginnen met de Tunnel Mountain Drive, een kleine rondrit boven het stadje langs. Er zijn verschillende stops langs de route, evenals trails die vanaf de weg te lopen zijn. Onder andere bij de Surprise Corner, de Hoodoo's enz. We hebben enkele kortere trails gelopen, en zijn op diverse plaatsen gestopt om van de omgeving te genieten, en mooie foto's en films te maken. Ook hebben we een korte ontmoeting met een redelijk tamme Elk onderweg gehad.

Vervolgens zijn we Banff weer een stukje uitgereden, en zijn we de Bow Valley Parkway opgereden. We hoopten eindelijk wat meer wildlife te spotten, en we wilden nog een trail lopen. Dat wildlife spotten is goed gelukt. We hebben onderweg diverse herten, elanden en berggeiten gezien. Maar nog steeds geen beren!
Bij Johnston Canyon, langs de Bow Valley Parkway, hebben we de trail gelopen naar de Lower Fall.
Dat bestaat gedeeltelijk uit een pad, een een soort balustrade langs de rotsen en boven de rivier. Leuk om te doen, maar wel zorgen dat je niet te laat bent, want die bussen vol toeristen maken het wel erg druk op het pad. Daarna hebben we bij het bezoekerscentrum een bak koffie gekocht, en lekker buiten in de zon opgedronken.

Omdat vanaf daar de route verder gaat richting Lake Louise, waar we gisteren al waren, zijn we weer terug gereden richting Banff.
Daar zijn we eerst een stuk langs Vermillion Lake gereden, waar we ineens een coyote tegenkwamen op de weg. Vervolgens zijn we naar het skigebied, Sulphur Mountain, gereden.
Daar was het verschrikkelijk druk met mensen die met de gondel naar boven gingen. Dit hebben we zelf niet gedaan, omdat de prijs ons echt te gek was voor een gondelvaart de berg op en weer terug. Het retourtje kostte namelijk $40 p/p. Wel hebben we buiten in de zon onder de gondel onze lunch gekocht en op ons gemak opgegeten.

Inmiddels was het onderhand tijd om op visite te gaan bij onze vriendin. Ze woont met haar gezin praktisch in Banff National Park dat letterlijk haar achtertuin is. Dit betekent dat ze wonen op de eerste verdieping, omdat er nog weleens wat wild voorbij komt. Terwijl we daar buiten op het balkon zaten kwam er inderdaad een coyote langs. Een heerlijke, gezellige middag en avond gehad, en om 10 uur hartelijk afscheid genomen.

Wel afgesproken dat we morgenochtend, voor vertrek, nog even een heerlijke bak koffie komen doen in de andere Evelyn's coffeeshop. Eerst onze laatste nacht bij Heidi's B&B doorbrengen.